BMP Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Som topic sier lurer jeg på hva som anbefales av merker og betegnelse, Når jeg leter rundt omkring er det så sinnsykt mange merker alt jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Er dette russiske kameraer eller japanske? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) Lomo er fra Ukraina. Eksotiske saker, altså. Lomo er i dag synonymt med kompaktmodellen LC-A. Den har bra elektronikk, sort metallhus og et ganske bra objektiv med snodige fargeegenskaper. De er ikke så ekstreme som de bildene til kattekwinnen kan tyde på, men ikke helt normale heller. De kjennetegnes også av at det ofte er kraftig lyssavfall i hjørnene på en del bilder. Med mva og frakt kommer den på ca 2k inn til Norge (i følge nevnte katt). Det er er en del dyrere enn de opprinnelig kostet, så det kan være verdt det å kikke på den billige modellen deres. Det ser mer ut som et billigkamera fra syttitallet, men har muligens samme optikk. Du får sjekke på siden til The Lomographic Society. Den koster omtrent 500. På den siden finner du mange alternativer til å ta rare bilder. Et av dem er Holga, som er en moderne versjon av "verdens verste kamera", Diana. Det kan du få herlig skrudde bilder med. Endret 27. februar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
modin Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) Bare en liten ting hvis du er intesert i en gammeldags kompakt, og ikke nødvendigvis LOMO'ens helt spesielle fargegenskaper så vil du finne langt billigere kameraer av annen produsent. Feks koster de Minox (35mm) kameraene som LOMOen er en kopi av langt mindre enn LOMO kameraet. Andre alternativer er Rollei 35 som er et bedre og billigere kamera, i tillegg kan man finne billige russiske rammesøkere (Fed og Zorki) som man helt sikkert kan ha det veldig mye morro med. Forøvrig bare for å klargjøre det, slik at det ikke skal være noen tvil, Lomo er EN kamera produsent som særlig er kjent for kameraet LCA som kalles LOMO i dag. Så Lomo kameraer er ikke en spesiel type kameraer som lages av flere produsenter som feks SLR og Rammesøker, det er snakk om et kamera som kalles Lomo. Kan ofte virke litt forvirrende da Lomographic society også selger andre sære kameraer, men det er altså bare LCA som er Lomokameraet. De andre kameraene er bare ting som Lomographic society regner med at lomobrukere vil være interesert i å kjøpe. Endret 27. februar 2006 av modin Lenke til kommentar
swanky Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 2000?!? Det er jo helt absurd... Jeg betalte 2000 for mitt Leica minilux, og det går det faktisk an å ta bilder med. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Og det gaar ikke an aa ta bilder med lomoen? Lenke til kommentar
swanky Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Og det gaar ikke an aa ta bilder med lomoen? 5677454[/snapback] Knapt nok, ut fra de eksemplene jeg har sett. Jeg skjønner ikke at noen er villig til å betale 2000 kroner for et crappy russisk kamera. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Og det gaar ikke an aa ta bilder med lomoen? 5677454[/snapback] Knapt nok, ut fra de eksemplene jeg har sett. Jeg skjønner ikke at noen er villig til å betale 2000 kroner for et crappy russisk kamera. 5677736[/snapback] Jeg synes jo at de Lomobildene jeg har sett er utrolig fine og ikke minst sjarmerende. Liker så godt lyseffekten på de. Det er nok ikke tvil om at jeg skal ha meg et lomokamera! Lenke til kommentar
modin Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Knapt nok, ut fra de eksemplene jeg har sett. Jeg skjønner ikke at noen er villig til å betale 2000 kroner for et crappy russisk kamera. 5677736[/snapback] Kammeraet er ikke dårlig, det har bare en linse som gir mye lysavfall i hjørnene og litt spesielle farger som Lomo entusiastene er interesert i. Synes det er litt urettferdig og kalle det dårlig da det faktisk er ganske bra i forhold til noen av de plastikk tingene som kalles kameraer. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Synes ikke dette er dårlig jeg, men veldig spennende! Han/hun som har tatt disse er sikkert erfarne, men det kan alle bli som har vilje til det. Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Jeg skjønner veldig godt at folk digger det her, det gir jo et veldig kunstnerisk preg på bildene, og tidvis kule bilder. Men når sant skal sies så minner det meg fryktelig om engangskamera, gjerne med litt gammel film i. (Og de har jeg fremkalt mange av opp gjennom årene...) Da får du også lignende effekter. Men bevares, jeg syns bildene er artige og spesielle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå