Plecto Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Hvordan lager man en egen bootable cd som f.eks. får den til å starte opp en exe fil? Har sett at man kan skrive "autorun" på cder f.eks. for så å hendvise til et ikon for å få en autorun effekt når man setter inn en cd. Er det en kommando for booting også? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 På hvilken måte da? Bootable betyr jo at du kan sette den inn når du booter maskinen, og at den på den måten starter opp, enten i dos/linux o.l. eller en eller annen applikasjon. Tenker du på hvordan du skal (i Windows) lage en CD f.eks med bilder og la CD'en åpne en bildemeny (f.eks) når du setter i CDen? Lenke til kommentar
kvase Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Lag egne autostarter til CD http://itpro.no/download.php?op=viewdownloaddetails&lid=847 Lenke til kommentar
kvase Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 redigert til dene linken http://www.cdr-zone.com/software/cd-dvd_autorun_tools/ Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 For og få en cd til og autostarte når du legger den i cd\dvd rommen lager du en tekst fil i Notepad som du kaller for AUTORUN.inf med dette innehold. [AutoRun] OPEN=xxx.exe icon=xxx.ico xxx er navnet på filen du skal starte og iconet du vil bruke. Også legger denne ved når du brenner plata selvfølgelig sammen med exefilen og iconet. Vil du teste uten og bruke en plate lager du ett image av filene i Nero og så kan du teste att det virker som du ønsker ved og montere imagen i Deamon eller en annen virituel cdrom. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 Er ute etter en cd som booter opp når jeg setter den inn og restarter maskinen. F.eks. en måte å legge inn bios oppdateringer uten floppy (selv om man kanskje trenger floppy for å lage cden?) Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Da er det mye enklere. Bootdisk.com har ferdige bootbare CD'er til slikt bruk. Lenke til kommentar
miXer Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 For å legge inn ny bios trenger du en oppstartsdiskett. Kunne tenkt meg å lagd en slik cd som startet dos selv, så jeg kunne mikset og trikset litt når noe var feil! *følge med på denne tråden* Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) For å legge inn ny bios trenger du en oppstartsdiskett. Kunne tenkt meg å lagd en slik cd som startet dos selv, så jeg kunne mikset og trikset litt når noe var feil! *følge med på denne tråden* 5671888[/snapback] Hvorvidt du bruker en vanlig diskett eller en CD har ingenting å bety. Så lenge den booter opp i DOS uten RAM-driven, men kun de vanlige sys-filene o.l. (samt Banana hvis det er CD) er alt OK. *edit* Woho post #2k! Endret 27. februar 2006 av oysfaerg Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 Så det er ikke mulig å legge en batchfil på en cd som heter f.eks. "boot" hvor det på den står f.eks. [boot] bootmenu.exe hvor da denne exe filen vil starte opp hvis pcen bootes med denne cden i? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Så det er ikke mulig å legge en batchfil på en cd som heter f.eks. "boot" hvor det på den står f.eks. [boot] bootmenu.exe hvor da denne exe filen vil starte opp hvis pcen bootes med denne cden i? 5672162[/snapback] Joda, du kan fint lage en bootbar CD og legge inn i autoexec at den skal kjøre f.eks "program.exe" Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 hmm... hvordan da? Lenke til kommentar
Cheese_king Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 sry for å bumpe opp en gammel tråd. men jeg for ikke xp plata mi til å botte:S har brennet den ut flere ganger uten lykke... har brukt CDburnerXP og trykket på make cd bootable, men dette funker ikke.... har nero noen boot funksjoner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå