Kheperu Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Hei alle kyndige mennesker der ute! Jeg har flyttet inn i ny leilighet nå og skal sette opp hjemmenettverk. Det jeg ikke vet helt hvordan jeg skal gjøre er å flytte telefonuttaket. I dag står telefonuttaket i gangen, men jeg ønsker å flytte det til et lite kott 2 meter unna hvor jeg har tenkt å sette router, switch og kanskje en liten server. Jeg har prøvd å søke her på forumet, men har ikke funnet noe som har gjort meg 100% sikker. De tingene jeg lurer på er: 1. Kan jeg koble av den eksisterende veggkontakten og skjøte kabelen slik at jeg kun blir sittende med ett eneste uttak inne i kottet? Hvis ja, hvordan gjør jeg dette? 2. Kan jeg bruke vanlig nettverkskontakt (som denne) som telefonkontakt? Er det også greit å bruke vanlig CAT5e som skjøt? På forhånd tusen takk for alle svar!! Lenke til kommentar
norbat Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Skulle ikke være noe i veien med å bruke cat 5e, men en telefonlednig bruker bare 2 ledninger. Så lenge du bruker de samme i begge endene så vil det virke Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Hvis du har modulærkontakt RJ45 8/8 i gangen så trenger du 1 stk. Finn en kabelkanal og legg denne kablen inn i. Kabel leggs fra modulær- kontakt til LINE på splitter. 32-6505 5m kabel 8/8 til kr.34,00 claes ohlson. 32-5813 Kabeldiam. 3-5,5 mm kr. 35,00 32-5814 Kabeldiam. 5,5-8 mm kr. 45,00 Lenke til kommentar
Kheperu Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 Takk begge to Men hvordan skjøter jeg fra eksisterende telefonuttak? (Går nå utifra at jeg fjerner eksisterende uttak og trekker nytt inn til kottet.) Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Takk begge to Men hvordan skjøter jeg fra eksisterende telefonuttak? (Går nå utifra at jeg fjerner eksisterende uttak og trekker nytt inn til kottet.) 5671129[/snapback] Telefonledninger brukes til å videresende lavfrekvente signaler og ca 50V likespenning. Alt du behøver er derfor å viderekoble ledningen på en eller annen måte. Du kan gjøre det inne i det eksisterende uttaket eller skjøte på ledningen ved å lodde sammen med en ny ledning og isolere med tape eller krympestrømpe. Dette er ukompliserte greier, bare sørg for å få god elektrisk kontakt til den ledningen som du kobler til. Cat5e er forøvrig utmerket å bruke. Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Regnet med at du har en eksisternede Modulær kontakt i gangen. Hvis du har en av de gamle 3 pins . Så finnes de overgang. Skal du fjerne boksen så kan du bruke 2 skjøtestykker for dette, sette på ett lokk og spikere opp en 2/4 leder telefonkabel ( 49-199-5) og montere på en modulærkontakt inn i kottet. Men da må du bruke spesialverktøy. Har du ikke dette kan du kjøp en av de gamle kontaktene med 3 plugger ( 32-8162) og skruetilkopling. Så setter du inn en plugg med overgang til RJ45. ( 32-8191) Lenke til kommentar
Kheperu Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 Takk! Tror jeg går for lodde-varianten. Har alltid ønsket meg en unnskyldning for å kjøpe et loddesett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå