Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan flytte telefonuttak?

Anbefalte innlegg

Hei alle kyndige mennesker der ute!

Jeg har flyttet inn i ny leilighet nå og skal sette opp hjemmenettverk.

Det jeg ikke vet helt hvordan jeg skal gjøre er å flytte telefonuttaket.

I dag står telefonuttaket i gangen, men jeg ønsker å flytte det til et lite kott 2 meter unna hvor jeg har tenkt å sette router, switch og kanskje en liten server.

Jeg har prøvd å søke her på forumet, men har ikke funnet noe som har gjort meg 100% sikker.

De tingene jeg lurer på er:

1. Kan jeg koble av den eksisterende veggkontakten og skjøte kabelen slik at jeg kun blir sittende med ett eneste uttak inne i kottet? Hvis ja, hvordan gjør jeg dette?

2. Kan jeg bruke vanlig nettverkskontakt (som denne) som telefonkontakt? Er det også greit å bruke vanlig CAT5e som skjøt?

På forhånd tusen takk for alle svar!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har modulærkontakt RJ45 8/8 i gangen så trenger du 1 stk.

Finn en kabelkanal og legg denne kablen inn i. Kabel leggs fra modulær- kontakt til LINE på splitter.

32-6505 5m kabel 8/8 til kr.34,00 claes ohlson.

32-5813 Kabeldiam. 3-5,5 mm kr. 35,00

32-5814 Kabeldiam. 5,5-8 mm kr. 45,00

Lenke til kommentar
Takk begge to :)

Men hvordan skjøter jeg fra eksisterende telefonuttak? (Går nå utifra at jeg fjerner eksisterende uttak og trekker nytt inn til kottet.)

5671129[/snapback]

Telefonledninger brukes til å videresende lavfrekvente signaler og ca 50V likespenning. Alt du behøver er derfor å viderekoble ledningen på en eller annen måte.

Du kan gjøre det inne i det eksisterende uttaket eller skjøte på ledningen ved å lodde sammen med en ny ledning og isolere med tape eller krympestrømpe. Dette er ukompliserte greier, bare sørg for å få god elektrisk kontakt til den ledningen som du kobler til. Cat5e er forøvrig utmerket å bruke.

Lenke til kommentar

Regnet med at du har en eksisternede Modulær kontakt i gangen. Hvis du har en av de gamle 3 pins . Så finnes de overgang.

Skal du fjerne boksen så kan du bruke 2 skjøtestykker for dette, sette på ett lokk og spikere opp en 2/4 leder telefonkabel ( 49-199-5) og montere på en modulærkontakt inn i kottet. Men da må du bruke spesialverktøy. Har du ikke dette kan du kjøp en av de gamle kontaktene med 3 plugger ( 32-8162) og skruetilkopling.

Så setter du inn en plugg med overgang til RJ45. ( 32-8191)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...