Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brukt Peugeot 307 SW

flaten1

Anbefalte innlegg

Hei, er på jakt etter en fornuftig stasjonsvogn til familien.

Krav/ønsker:

-kurant merke

-Stasjonsvogn

-12 V i bagasjerom

-Drivstoffgjerrig

-Lave verkstedsregninger(!)

-manuelt gear (øvelseskjøring)

-170-190.000.-

-motorvarmer, tilhengerfeste, LM-felger osv.....

Familien består av 2 voksne og 2 tenåringsjenter.

Hittil har jeg vurdert passat 1.6, mondeo 1.8, Mazda 6 og Peugeot 307 SW.

Spesielt den sistnevnte ser spennende ut. Skal prøvekjøre en i morgen.

Ser også at Passat 2.0 (115HK) er relativt billige, men rykter sier at denne motoren er dårlig. Stemmer det?

Håper på hjelp her! Takker på forhånd...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mondeo TDCI tror jeg du vil ha glede av å vurdere. Hvor mye skal/kan du bruke?

VW, Audi og Skoda topper jo statistikkene når det gjelder feilprosent og slikt, og er visstnok ganske kompliserte.

Kjører du mye, og vil ha noe som bruker lite drivstoff bør du vurdere turbodiesel. Et pluss i tillegg til at det er rimelig å kjøre med, er jo at det er ganske gøye biler å kjøre.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar!

Joda, Mondeo turbodiesel er spennde alternativ.

Kjører ca. 20.000 km i året (maks), så jeg vet liksom ikke om jeg klarer å forsvare diesel-alternativ.

Mesteparten av vår kjøring er småkjøring i nærområdet. Kommer til å bruke skiboks den ene turen hver sommer som krever ekstra mye bagasje.

Som jeg skrev så har jeg 170 - 190.000 til rådighet.

Har også tenkt litt på Avensis. Statistikker viser at det er en bil å stole på, men det er jo en rullende blikkboks fra 80-tallet.....

Hvordan er det med delepriser og lignende på mine "alternativer"?

Lenke til kommentar

Når du kjører såpass mye er du ikke langt unna å forsvare TDI. Husk at verditapet på TDI er lavt for tiden, Skoda Octavia Tdi 4x4 har nesten gått opp i pris, hvis du kjøpte en 2003-modell i fjor kunne du fått mer enn du ga i år. (jadajada, jeg vet den er 4x4. )

Mazda hører jeg er "skranglete og kjip" fra kjennere, Peugeot er fransk, Avensis syns jeg er en kjedelig, fornuftig greie med god annen og tredjehåndsverdi, og lite feil.

Jeg vil anbefale deg å prøvekjøre en Mondeo TDCI Ghia, tror du vil bli "pleasently surprised". (selv om det er langt fra en Skikkelig Saab.)

Lenke til kommentar
Hittil har jeg vurdert passat 1.6, mondeo 1.8, Mazda 6 og Peugeot 307 SW.

Spesielt den sistnevnte ser spennende ut. Skal prøvekjøre en i morgen.

Har bare prøvd Modeo og 307 av de du nevner, og mitt valg ville helt klart vært 307. Hvis du kjører mye, og synes god komfort er et pluss, så glem Mondeo, ihvertfall ifht Peugeot.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Franske biler har kommet seg kvalitetsmessig de siste 15 årene. Nå er de nok på høyde med tyske og svenske i samme prisklasser. Særlig Peugeot har jo solgt mye i Norge gjennom hele nittitallet og fram til i dag. Så det er jo bare å kikke litt på noen gamle eksemplarer, gjerne eldre enn den du skal kjøpe. Så får du en viss peiling. De kommer bra ut på tester. Et stort pluss er jo at de ruster mindre enn f.eks. Volvo og Mercedes. Når så du sist en Peugeot med lakkrust? Det må i så fall ha vært en fra åttitallet. Ikke dermed sagt at sinkbehandlingen fra fabrikken gjør dem rustfrie. De må fortsatt understellsbehandles. Men de ruster altså mindre enn de som ikke er sinkbehandlet.

Det er riktig at bensinmotorer blir fortere varme. Men da skal du kjøre svært korte turer før du merker forskjellen. En bensinbil blåser vel luft fra varmapparatet etter ca to km på en kald dag. En dieselbil bruker ikke så mye lenger tid. Og hva med å bruke motorvarmer?

Endret av perjohan
Lenke til kommentar
Når du kjører såpass mye er du ikke langt unna å forsvare TDI.

5670859[/snapback]

Turbodiesel mener du vel. TDI er et Volkswagen/Audi-uttrykk.

Mercedes = CDI,

Fiat/Alfa/Lancia = JTD,

Honda = CTDi,

Hyundai = CRDi,

Pug/Cit = HDI,

Audi/VW/Seat/Skoda = TDI,

Nissan = DCT,

Opel = DTi,

Renault = dCi,

Saab = TiD,

Volvo = D5,

Toyota = D-4D,

Land Rover = Td4,

Mazda = CiTD,

Mitsubishi = DI-D,

Ford = TDCi,

BMW = d,

Chrysler = CRD,

Sikkert flere også, men dette er den mest komplette lista jeg fant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...