phex Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Når jeg skrur på maskinen kan jeg velge mellom å starte i normal modus, sikker modus osv. Men når jeg velger normal modus rebooter PC-en seg etter noen sekunder etter at jeg har tastet enter for å velge normal modus. Noen som vet hvorfor dette skjer? Har prøvd sikker modus og den fungerer fint. Har også prøvd sist fungerende innstillinger modusen uten hell. Noen som kan hjelpe? Tusen takk! Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Det er fordi windows da begynner å loade drivere, noe den ikke gjør i sikekrhetsmodus. Om du har lagt til noe i det siste avvinstaler det i sikkerhetsmodus. Eventuelt prøv en systemrestore. Lenke til kommentar
phex Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 Det er fordi windows da begynner å loade drivere, noe den ikke gjør i sikekrhetsmodus. Om du har lagt til noe i det siste avvinstaler det i sikkerhetsmodus. Eventuelt prøv en systemrestore. 5669974[/snapback] Takk for svar! Nei, tror ikke jeg har lagt til noe i det siste. En system restore får jeg heller ikke tatt fordi det var skrudd av fra før. Kjøte en virus og spyware sjekk og fant endel dritt, så jeg fjernet det. Prøvde å starte opp igjen i normal modus, men det gikk fortsatt ikke. Noen andre som har flere forslag? Lenke til kommentar
phex Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 Ingen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
enl Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Som nevnt, er det nok en eller flere av driverne dine som det har gått rundt for. Forsøk å oppgradere/avinstallere det du har av drivere, og se om det kan ha noen effekt. Lenke til kommentar
phex Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) Som nevnt, er det nok en eller flere av driverne dine som det har gått rundt for. Forsøk å oppgradere/avinstallere det du har av drivere, og se om det kan ha noen effekt. 5674258[/snapback] Skal prøve avinstallere noen drivere, men har du noen tips til drivere jeg kan prøve å avinstallere først? Eller skal jeg bare klikke megrundt i enhetsbehandling å avinstallere drivere og prøve meg fram? Nok en gang, takk! Endret 27. februar 2006 av phex Lenke til kommentar
enl Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) Som nevnt, er det nok en eller flere av driverne dine som det har gått rundt for. Forsøk å oppgradere/avinstallere det du har av drivere, og se om det kan ha noen effekt. 5674258[/snapback] Skal prøve avinstallere noen drivere, men har du noen tips til drivere jeg kan prøve å avinstallere først? Eller skal jeg bare klikke megrundt i enhetsbehandling å avinstallere drivere og prøve meg fram? Nok en gang, takk! 5675516[/snapback] Det er litt vanskelig å si hvilken driver som forårsaker problemet, men hvis restarten skjer tidlig, kan det ha noe med brikkesett/IDE-drivere å gjøre. Du rekker kanskje ikke å se informasjonen på blåskjermen? Standardinstillingen i Windows XP er desverre å starte automatisk på nytt når du får en blåskjerm i løpet av bootprosessen. Prøv å avinstallere og oppgradere brikkesettdriverne. Hvis ikke det hjelper, ta å fjern det som måtte finnes av lydkort-, skjermkort- og nettverksdrivere. Et greit verktøy til å fjerne enhetsdrivere med er DriverCleaner. Det kan lastes ned herfra. Endret 27. februar 2006 av enl Lenke til kommentar
phex Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) Det er litt vanskelig å si hvilken driver som forårsaker problemet, men hvis restarten skjer tidlig, kan det ha noe med brikkesett/IDE-drivere å gjøre. Restarten skjer når den greia litt under XP logoen er ferdig med å gå rundt og rundt. Du rekker kanskje ikke å se informasjonen på blåskjermen? Standardinstillingen i Windows XP er desverre å starte automatisk på nytt når du får en blåskjerm i løpet av bootprosessen. Jo, det gjør jeg faktisk. Her et et lite utdrag: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL Kontroller at all ny maskinvare eller programvare er riktig installert. Hvis problemet fortsetter, deaktiverer eller fjerner du nylig installert maskinvare eller programvare. Deaktiver BIOS-minnealternativer som bufring eller skygging. Teknisk informasjon: *** STOP: 0x000000D1 (0x00000000, 0x00000002, 0x00000001, 0XF743A48B) *** nvatabus.sys - Address F743A48B Base at F7429000, DataStamp 41379da4 Kan du tyde noe av det du ser ovenfor? Takk Endret 28. februar 2006 av phex Lenke til kommentar
enl Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Jepp, et driverproblem, og det er IDE-driveren til nVidia-brikkesettet ditt som står bak. Fjern og installer brikkesettdriverne på nytt av. Lenke til kommentar
shakur Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 nvatabus.sys kan være skjermkortdrivere.. Lenke til kommentar
enl Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Nope, det er diskdriveren. Lenke til kommentar
phex Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Jepp, et driverproblem, og det er IDE-driveren til nVidia-brikkesettet ditt som står bak. Fjern og installer brikkesettdriverne på nytt av. 5678156[/snapback] Ok, da skal jeg fjerne og installere brikkesettdriverne på nytt. Men det er der det står IDE ATA/ATAPI-kontrollere jeg skal gå for å gjøre det? Eller? Vil ikke gjøre noe feil nå skjønner du. Lenke til kommentar
enl Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Lite du kan gjøre feil, PC'en finner det på nytt av likevel. Tror det er lettere å bruke avinstallasjonsverktøyet til nVidia-driverne. Se under Legg til/fjern programmer etter "NVIDIA Drivers". Hvis du ikke ser dette, fjern diskkontrollerne fra enhetsbehandling. Lenke til kommentar
shakur Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Nope, det er diskdriveren. 5678164[/snapback] hmmm.... http://www.softwaretipsandtricks.com/at_yo...VATABUSSYS.html Lenke til kommentar
phex Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Lite du kan gjøre feil, PC'en finner det på nytt av likevel. Tror det er lettere å bruke avinstallasjonsverktøyet til nVidia-driverne. Se under Legg til/fjern programmer etter "NVIDIA Drivers". Hvis du ikke ser dette, fjern diskkontrollerne fra enhetsbehandling. 5678321[/snapback] Takk skal du! Nå fungerer alt som det skal igjen Lenke til kommentar
enl Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Nope, det er diskdriveren. 5678164[/snapback] hmmm.... http://www.softwaretipsandtricks.com/at_yo...VATABUSSYS.html 5678401[/snapback] Jeg fant flere referanser til at fila tilhørte brikkesettdriverne, noe også navnet tyder på. Uansett hjelp det på problemet å avinstallere/slette brikkesettdriverne Fint du fikk det til Phex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå