Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Politi radio, er det lovlig?

Audi247

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel ikke lov å "bruke" nei.... har hørt rykter om at de skal komme med et nytt "vanntett" system som ikke går an å lytte på.

Tv boden i svinesund har masse rart på den fronten. Kjøp en universal 2 veis, som du kan både lytte å sende med. På den kan du legge inn alle statlige instanser. alt fra båt-trafikk, purk til vegvesenet og trailere. samtidig som det er en ypperlig jaktradio.

Men å lytte til politiradio er jo ikke lov, og veldig fy-fy!!

Lenke til kommentar
Eh, jo det lovlig å lytte på politiradionettet..

Det er IKKE lov å prate på det, og er vel heller ikke lov å ha radioer man kan snakke på de nettene uten noe spesiell lisens ellerno..

Det er forøvrig IKKE lov å lytte på politiradio i bilen.

5670781[/snapback]

Jeg og noen kompiser kjørte rundt med min politi radio! Vi ble faktisk stoppet den kvelden, og da spurte jeg om det var lov til å bruke radion? Ja, det var lov sa de. Jeg spurte også om det var lov å bruke den i bilen! Ja, det var lov så lenge den ikke ble brukt i forbindelse med kriminelle handlinger.

Så ja, det er lov til å bruke den i bil også! I hvertfall i Buskerud! :) "09 ruler!

Så vidt jeg vet, er det bare "01" Oslo som har fått det så kaldte avlyttningssikre nettet.

Skal vel komme over hele landet etterhvert tror jeg.. Skal undersøke det med politiet seinere.

Hilsen Dan Johan "Delta, Alfa, November - Juliet, Oscar, Hotel, Alfa, November" Hehe ;)

Lenke til kommentar
Det som er litt sykt er at politiet snakker om fullt navn og adresse til offere for forbrytelser mens "hvem som helst" kan høre på. Jeg har selv hørt på når det har forekommet, og jeg må innrømme at jeg følte meg litt skitten etterpå.

5671164[/snapback]

Ja, sant det :)

Politiet bruker som regel telefonen når de personene de omhandles er gode kjenninger. Men ja, det hender de gir blanke i det..

For eks. "09, det er Micke 30! ... 09... Sjekk av bil... 09, kom med nummer? ... Papa Zulu 29435, skal være en sort bmw over? ... Ja, stemmer det, en sort bmw m5. Eier, Jens Trulsen, bla bla... Motatt... "

Uff, kan alt for mye om det greine der ;) Hehe

Hører navn, nummer og alt over den radion.. Kjipt hvis nabon hører på? :yes:

Endret av danjohan
Lenke til kommentar

Det er IKKE lov å prate på det, og er vel heller ikke lov å ha radioer man kan snakke på de nettene uten noe spesiell lisens ellerno..

5670781[/snapback]

Det er tillatt å bruke en "politiscanner" i bilen HVIS man beviselig IKKE har lagt inn politiets frekvenser. Dvs man kan lytte på AMK, brannvesen osv i bilen

Lenke til kommentar

5670781[/snapback]

Det er tillatt å bruke en "politiscanner" i bilen HVIS man beviselig IKKE har lagt inn politiets frekvenser. Dvs man kan lytte på AMK, brannvesen osv i bilen

5671266[/snapback]

Politiradio "politiscanner".. Rart min radio ikke ble beslaglagt da, eller at jeg fikk advarsel eller noen bot? :hmm: Viste politiet radion min, og da spurte jeg om det var lov til å bruke den, ja sa de. Så lenge den ikke blir brukt i sammenheng med kriminellehandlinger sa de. Da kunne de beslaglegge den fikk jeg beskjed om. Men, tilbake til saken.. De sjekket radion min, og jeg viste dem alle kanalene "frekvensene" jeg hadde lagret osv.. Den sto til og med på deres frekvens da de sjekket den :thumbup: hehe.. De bare lo og sa "jasså, dere har så lite å finne på?"

Kanskje det er andre regler andre steder.. Men i Drammen/Krokstadelva/Mjøndalen er det i hvertfall lov :)

Endret av danjohan
Lenke til kommentar

Du har bare hatt dritflaks ved at du har møtt på noen som ikke kan jobben sin. I følge veitrafikkloven, er det ikke tillatt med utstyr som ødelegger for trafikkontroller. Politiradioer er tatt med i definisjonen på dette sammen med radarvarslere o.l. Ergo IKKE tillatt å lytte på politiets frekvenser i bil. Utenfor bilen, er det telegrafloven som gjelder, og da er det lov å høre på politiradio.

Lenke til kommentar

Folk må lære seg at det er forskjell på å;

- slippe unna med noe fordi ikke alle de som burde det kan reglene

- slippe unna med noe fordi det er lovlig

Selv om jeg blir stoppa i 95 i ei 80-sone i promillekontroll, så betyr ikke det at det er lovlig å kjøre i 95, bare fordi dem ikke nevnte noe om det til meg der og da..

Ja, det er mulig, det var derfor jeg skrev at det var ulovlig å lytte på politiradio i bilen. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...