Gå til innhold

1gb- hvor mange minutter med video?

Anbefalte innlegg

Overskriften sier det meste.

Jeg har tenkt å kjøpe et minnekort til min Sony Cybershot DSC H1.

Videofunksjonen er på 640*480 piksler og ubegrenset tid.

Kan noen si meg hvor mange mb et opptak på ett minutt vil komme på sånn ca?

Og er det merkbar forskjell på 60x og 133x på minnekort?

Altså en på 9mb og en på 20mb hastighet?

Tenkte å gå for Sandisk sitt merke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan bare sammenligne med mitt Panasonic FZ30 kamera, og det bruker ca 100 MB på en film på 1 minutt og 11 sekunder i samme oppløsning og 30fps.

Og det ser ut til å funke fint med 66x brikkene mine. Men Panasonic anbefaler 10MB/s skrive hastighet, så regner med ditt kamera har samme anbefaling.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Kan bare sammenligne med mitt Panasonic FZ30 kamera, og det bruker ca 100 MB på en film på 1 minutt og 11 sekunder i samme oppløsning og 30fps.

Og det ser ut til å funke fint med 66x brikkene mine. Men Panasonic anbefaler 10MB/s skrive hastighet, så regner med ditt kamera har samme anbefaling.

5670084[/snapback]

WHaaaaaaaaaaaaat. 100 mb på ett minutt. Det er jo helt sinnsykt

Lenke til kommentar

Jeg hadde et Konica Minolta DiMage Z3 med en 512 MB brikke og kunne filme rundt 40 minutter i gor oppløsning. Godt nok til å se på pc eller sende på mail til familie og venner.

Du trenger jo ikke 30 fps når det vanlige er 25. Holder i massevis med 15 også, så her er det bare å prøve seg fram.

Er det film du er på jakt etter så er jo ikke et fotokamera tingen, men heller et videokamera.

Lenke til kommentar

Så lenge du kan stille inn antall FPS så er det jo greit. På mitt kan jeg kun velge mellom VGA (640*480) 30 FPS eller 10 FPS. Ingen ting i mellom eller QVGA 30 FPS eller 10 FPS.

Fikk 2 GB minnebrikken min i dag og med den kan jeg ta ca 1400 sekunder med VGA 30 FPS video = 23 minutter. Det betyr ca 87 MB per minutt.

Lenke til kommentar
Så lenge du kan stille inn antall FPS så er det jo greit. På mitt kan jeg kun velge mellom VGA (640*480) 30 FPS eller 10 FPS. Ingen ting i mellom eller QVGA 30 FPS eller 10 FPS.

Fikk 2 GB minnebrikken min i dag og med den kan jeg ta ca 1400 sekunder med VGA 30 FPS video = 23 minutter. Det betyr ca 87 MB per minutt.

5672977[/snapback]

Kan ikke skjønne at det skal være så store filer. Det må jo være mulig å komprimere den til en mindre fil? Altså 1 minutt film fil i divx kvalitet på pcen er jo jo ca 5 mb. Hvordan har det seg at filmer på kamera blir ufattelig stort i mb?

Lenke til kommentar

det stemmer...

1minutt=100Mb.. (så 10minutter på 1Gb kort.)

Mitt digitalkamera lagrer :

Video - med en datahastighet på ca 2000kbps, 30bilder i sek.

Audo - med en datahastighet på ca 1400kbps, 16bit stereo lyd

Å kvaliteten er skummelt nærme mini-DV kameraet mitt... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Kan ikke skjønne at det skal være så store filer. Det må jo være mulig å komprimere den til en mindre fil? Altså 1 minutt film fil i divx kvalitet på pcen er jo jo ca 5 mb. Hvordan har det seg at filmer på kamera blir ufattelig stort i mb?

5692015[/snapback]

Divx komprimering (og annen type komprimering) krever nok en del mer prosessorkraft enn et digitalkamera kan skilte med. Også er det jo mulig at det krever lisenser og sånt skit.

Nå finnes det kamera som komprimerer i Mpeg4, og mulig at det ikke krever så stor prosessorkraft. Samtidig er vel ikke det komprimert like kraftig som Divx.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...