Gå til innhold

Trenger anbefalinger innen 'kompaktkamera'

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nytt kamera!

Sånn det ser ut nå så står det mellom:

Canon Powershot S80

Canon digital Ixus 800IS

Olympus mju 800

I tillegg er jeg litt nysgjerrig på Ricoh Caplio R4.

Det er jo ikke ubegrenset med midler, men prisen kommer litt i annen rekke siden jeg ser på kamera som en investering i minner for fremtiden!

Det skal nevnes at jeg ikke er videre inne i fotografering og dertil kameraenes egenskaper. Jeg har riktignok veldig lyst til å lære.

Det jeg krever av et kamera er at det først og fremst tar gode bilder! Hvem gjør ikke det?

Det bør ha gode automatiske funksjoner samtidig som det går an å eksperimentere litt da jeg som sagt har lyst til å lære å ta "manuelle" bilder også!

Jeg er heller ikke så interessert i filmfunksjoner da jeg bruker videokamera til dette.

Kona mi er ivrig scrapper så kameraet må være raskt da hun vil ta "seriebilder" og nærbilder. Nytter ikke at det er slik mitt nåværende kamera (Pentax Optio 430 RS) at det tar 7-8 sekunder fra du har tatt et bilde til du kan ta det neste. (Skjønner at dette har litt med minnebrikken å gjøre også)

Synes Powershot S80 virker som et godt kamera som har det meste av det jeg krever, men skjermen kan kanskje være i svakeste laget. Nå har jo dette kameraet optisk søker også så det er kanskje ikke SÅ vesentlig. Det mangler bildestabilisator. Er dette noe en bør kreve av et godt kamera i dag? Kan det være verdt å vente på Ixus 800 IS?

Nå er det vel ikke så mange som vet så mye om Ixus 800IS og R4'n men fint om noen kan komme med anbefalinger. Gjerne andre modeller også. Er først og fremst interessert i kompaktkameraer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og med kompaktkameraer mener du i samme størrelse som de du nevner i posten din?

Kameraer som mitt Panasonic FZ30 er ikke aktuelt da? For det har mange av de samme egenskapene du er ute etter.

Men prisen er jo nesten det dobbelte da.....og størrelsen også!!

Lenke til kommentar

Har selv hatt ixus i flere år, og tenker at Ixus 700 er mer enn bra nok. Det meste over 5-6 MP for kompaktkameraer blir ikke så vesentlig. Ixus'en har jo stor fin skjerm, grei batterilevetid osv.

Var på vei til å kjøpe det, før jeg valgte ett litt større kamera.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Har selv hat ixus i flere år, og tenker at Ixus 700 er mer enn bra nok. Det meste over 5-6 MP for kompaktkameraer blir ikke så vesentlig. Ixus'en har jo stor fin skjerm, grei batterilevetid osv.

Helt enig i at antall megapixler ikke er vesentlig. Men tenker at f.eks Canon Powershot S80 f.eks. har bedre optikk, flere funskjoner som kan være morsomme å leke litt med osv. Rett og slett et rakt igjennom bedre kamera. Dette kan også gjelde for andre modeller for alt jeg vet.

Er det ingen som har erfaringer med dette eller noen av de andre kameraene jeg nevnte?

Lenke til kommentar
:thumbup: Har selv et Casio Exilim som jeg er veldig fornøyd med. Men det viktigste er att du finner et som er enkelt å bruke.

5672217[/snapback]

Sier litt lite da dette er et navn Casio bruker på en lang rekke forskjellige kameramodeller, noen av dem er temmelig bra (Z-serien) mens andre nok er bedre til å vise fram for venner og kjent enn de er til å ta gode bilder med (s-serien).

Med all respekt og melde, men de kameraene andrefem er interesert i stiller nok i en litt høyere kvalitetsklasse enn Exilim kameraene i hvertfall enn s-serien. Riktignok stiller de i samme prisklassen, men det er vel heller fordi exilim er overpriset til de grader. Bra med lekkert design, men exilim s500 for 2500 kroner har faktisk dårligere bildekvalitet enn canon powershot a-400 som koster 890 kroner. Har samenlignet bilder fra disse to kameraene og Powershot er langt bedre.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Svogeren min dro til Malaysia/Singapore/Indonesia i dag.

Bestemt meg for å be han prøve å få tak i Ixus 800 IS der nede. Finner han det ikke så ber jeg han kjøpe Canon Powershot S80 i stedet. Er visstnok endel å spare. Ber han ta med et minnekort av god kvalitet samtidig :yes:

Lenke til kommentar
Det jeg krever av et kamera er at det først og fremst tar gode bilder!

I såfall ville jeg vel heller styrt unna de flate lommekameraene du lister opp. Når det skal skvises inn så mye på så liten plass går det ut over noe. Bittesmå linser gir som regel ikke så gode optiske egenskaper som de litt større.

Forøvrig er jeg personlig ikke særlig imponert over hverken Ixus eller Mju-bilder, de bærer preg av nettopp dette. Det er selvsagt smak og behag, men dette er iallfall min mening, siden det spørres om meninger her...

Så hvis bildekvalitet er viktig ville jeg heller gått litt opp i størrelse, uten dermed å tråkke rett inn i de stores verden. Og da er både Canons S2 IS og Olympus SP500 gode kanditater. Canon har hele 12x zoom, Olympus 10x. Samtidig er de svært kopakte tross den kraftige zoomen. I tillegg har de det du trenger av manuelle muligheter. Canonen er ikke helt ny, og er dermed svært prisgunstig. SP500 har nylig kommet og ligger vel noe over S2 IS. Canonen har til gjengjeld også bildestabilisator, vridbar skjerm, og har ellers fått god omtale.

Lenke til kommentar
Det jeg krever av et kamera er at det først og fremst tar gode bilder!

I såfall ville jeg vel heller styrt unna de flate lommekameraene du lister opp. Når det skal skvises inn så mye på så liten plass går det ut over noe. Bittesmå linser gir som regel ikke så gode optiske egenskaper som de litt større.

5685894[/snapback]

Har du noen gang brukt noen canon powershoot sxx-serie?

En ting er sikkert det går i hvertfall ikke i kategorien flatt lommekamera (hvis du ikke bruker zagge-bukser da). Det gir nok like god bildekvalitet som superzoom, om ikke bedre (er litt skeptisk til linser med veldig langt zoom ommeråde mye kompromisser) og linsen er like fysisk stor som den på superzoomene hvis man ser det i forhold til rekkevidden 3.6x vs 12x. Dette er et kamera som ligger på samme nivå som superzoomene bare at det ikke har den samme ekstremme rekkeviddene, men det er har mer vidvinkel enn hva de fleste superzoomen kan skilte med. Så hvis dine fotografiske behov ikke innebærer ekstremtele, så vil nok Powershoot s80 være et bedre kjøp en superzoom kameraene.

Det kan i hvertfall ikke samenlignes med IXUS kameraene, og jeg vet hva jeg snakker om. Da jeg hadde et Powershot s50 og en IXUS v3 (disse to kom omtrent på den samme tiden) tidligere, og ixusen ble som regel hjemme til fordel for Powershooten som gir langt bedre bilder.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Må få presisere at jeg snakket om Ixus og Mju, jeg nevnte ikke Powershot. Jeg har kun sett bilder fra en modell i Powershot-serien, men det er en stund siden, og var heller ikke altfor mye å rope hurra for, men jeg unnlot å nevne det.

Litt av mitt poeng var at det etter min mening er altfor få som kjenner til eller vil prøve ultrazoomkamera, bl.a. fordi jalla-kjeder som Elkjøp, Expert osv. pøser på med "vanlige" trøtte 3x zoomkamera. Har man først prøvd hvor mye mer moro man får med kraftig zoom, vil en del ikke ha noe annet igjen. Som jeg pleier å si er det litt som med automatkasse på bilen. Mange tror det er bare unødvendig luksus, men svært få som forsøker det vil tilbake til å "røre i suppa" med manuell kasse.

Litt for mange setter krav om å presse kamereaet ned i bukselomma fremfor fotoglede. Dete irritere meg litt, og jeg må derfor få lov å smøre litt på i den andre enden av zoomskalaen.

Lenke til kommentar

Må få presisere at jeg snakket om Ixus og Mju, jeg nevnte ikke Powershot. Jeg har kun sett bilder fra en modell i Powershot-serien, men det er en stund siden, og var heller ikke altfor mye å rope hurra for, men jeg unnlot å nevne det.

Powershoot er jo navnet på alle canons digitale kompakter med untak av Ixus serien. Så Powershot A og Powershoot S har ikke andre likheter enn at de begge er canon kompakter.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått øynene opp for disse superzoomkameraene som jeg i utgangspunktet synes var FOR store. Men dem er jo ikke SÅÅ store. Og høres jo ikke ulogisk ut at slike kameraer faktisk tar bedre bilder enn "små" kompaktkameraer.

Så kommer det nye spørsmålet?

Hvilket av disse skal man gå for?

Canon Powershot S2-IS

Canon Powershot S3-IS

Sony Cybershot DSC-H2

Panasonic Lumix DMC-FZ30

Olympus SP-500

Fujifilm FinePix S9500

Synes jungelen av gode kameraer er vanskelig å finne frem i.

Har falt litt for S2-IS, men er jammen ikke sikker.

Er det et veldig dumt valg? Hva med S3-IS? Er det store forskjeller?

Lenke til kommentar

Jeg har nylig kjøpt Panasonic Lumix FZ30 og er nokså fornøyd. Det jeg ikke er fornøyd med er bilder tatt i dårlig lys. Der blir støyen i bildet for stor, men det er jo noe de fleste nevner.

På bilder tatt i godt lys, er jeg veldig fornøyd.

Du kan se noen av bildene jeg har tatt her:

http://foto.myhken.com

På sidene vinteren 2006 finner du de fleste av bildene jeg har tatt med det nye. De bildene som ikke er tatt med FZ30 står det under hva jeg har brukt.

Kameraet er utrolig kjapt, og holder du knappen inne tar den bilder nesten like kjapt som de billigste speilrefleks kameraene.

Og med blits viser noen tester at det kan hevde seg mot enkelte speilrefleks. Det har jo blitt omtalt som det nærmeste du kan komme speilrefleks av kompakt kameraer.

Og film funksjonen er konge....men kjøp en stor og rask minnebrikke (SD).

Batteriet er oppgitt til ca 280 bilder med blits. Uten blits og i kulda har jeg tatt over 1000 bilder uten at batteriet gikk ned en strek. Så angrer litt på at jeg kjøpte ekstra batteri...har enda ikke gått tom....

Har likvel lyst på ett speilrefleks, siden jeg har lyst til å begynne å ta en del bilder på kvelden....

Lenke til kommentar

For å legge til et kamera av de du lister opp:

Panasonic Lumix FZ-7 (eller kanskje noen fortsatt har forgjengeren, FZ-5 billig?)

En del mindre og langt mindre "klumpete" enn Canon S2IS, men mangler vridbar skjerm.

Alle disse tar nok bedre bilder enn kompaktkamera, og gir deg langt mer anvendelig optikk. Men husk at du skal gidde å ta med deg kameraet også, så du må veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. Mange som kjøper et stort kompaktkamera, ender opp med å kjøpe et mindre kompaktkamera som tillegg senere som er med nesten over alt til fordel for det store kompaktkamera, fordi de ikke har bruk for masse zoom. Det kommer an på person, hva du skal bruke kamera til og hva du vektlegger. Merk imidlertid at du må opp på de største ultrazoomkamera for å få nær eller noe bedre "DSLR-med-kit-objektiv" kvalitet (med bra objektiv så er DSLR langt bedre enn store kompaktkamera), og i tillegg snakker vi om problemene med høy støy på kompaktkamera... dette gjelder også de største kompaktkameraene, mens det på DSLR er et så lite problem at det nesten ikke er nødvendig å nevne en gang... så for mange er faktisk et kompaktkamera + DSLR senere (om interessen tilsier det) et mer naturlig valg. Men det varierer som sagt fra person til person.

De mindre ultrazoomkamera som blant andre Canon S2IS, Panasonic FZ-7 og Olympus SP-500 har ikke dramatisk bedre bildekvalitet enn "lommekamera" som Powershot S80. Det er fordi et middels stort objektiv med masse zoom ikke nødvendigvis er SÅ mye bedre enn et lite objektiv med mindre zoom. Det er fordi det er mye vanskeligere å lage bra objektiver med stort zoomområde enn et bra objektiv med lite zoom. Det er en grunn til at fastoptikk stort sett er billigere og bedre enn de fleste zoomobjektiver på markedet.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Hvilket av disse skal man gå for?

Canon Powershot S2-IS

Canon Powershot S3-IS

Sony Cybershot DSC-H2

Panasonic Lumix DMC-FZ30

Olympus SP-500

Fujifilm FinePix S9500

Vel, denne listen din er jo ikke fylt opp med direkte sammenliknbare kamera. FZ30 og S9500 kan knapt kalles kompaktkamera. Jeg har selv FZ30, og både det og S9500 er like store som de mindre speilrefleksene. Sony'en kjenner jeg ikke til, men de øvrige er i "halvkompakt"-klassen. Dvs. de går i en vinterjakkelomme om man skulle nekte å bruke en kameraveske, som forøvrig anbefales uansett.

Hvis du ikke absolutt MÅ ha det minst mulig, er det iallfall bedre og større optikk på de to "store" jeg nevnte. Man må heller ikke glemme at de begge har manuelle zoom- og fokusringer, hvilket gjør dem svært mye kjappere å håndtere til de to fuinksjonene. Jeg er ellers enig i et av innleggenne ovenfor ang. støy på FZ30 i svakt lys, men med litt erfaring kan man redde mange gode motiver med lav ISO og stødig støtte. Og med en ekstern blits får man lyst opp det man ønsker når den innebygde blitsen kommer til kort.

Jeg er iallfall meget fornøyd med mitt FZ30. Jeg har i tillegg en forgjenger til SP-500, den heter C-750, og er ellers funksjonsmessig veldig lik SP-500, bortsett fra mine 4 megapiksel. Jeg var også svært fornøyd med det, som jeg vel fikk forkynt så det holder her tidligere, så jeg kan ikke tenke meg SP-500 er noe verre. Men de er som sagt i to forkjellige klasser etter min mening.

Lenke til kommentar

Bestillingen er gjort. Falt ned på en Powershot S80 igjen etter litt veling frem og tilbake. Fant ut at jeg like godt kunne kjøpe et kamera som ikke risikerer å bli igjen hjemme fordi det er for stort. Får heller spare til et dSLR senere.

Hadde tenkt å kjøpe det lokalt hos en forhandler, men siden det ble nesten 500,- å spare ble det handel hos fotovideo.no :)

Regner med at jeg blir fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...