Livert Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Som sagt, hvilket program liker folk best å lage musikk på? Jeg har for det meste brukt Fruity Loops (v6.0 per i dag), men skjønner at dette ikke er det beste. Hvilke andre programmer har et enkelt grensesnitt? Har vært borti Cubase sammen med diverse VST-plugins, noe som hørtes fantastisk ut. Men dette krever vel mye av maskina. Del erfaringene deres! Si gjerne hvilken musikksjanger dere lager BTW: Fant ingen tråd om dette, henvis meg gjerne til en liknende tråd. Lenke til kommentar
Nemesis86 Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Som sagt, hvilket program liker folk best å lage musikk på? Jeg har for det meste brukt Fruity Loops (v6.0 per i dag), men skjønner at dette ikke er det beste. Hvilke andre programmer har et enkelt grensesnitt? Har vært borti Cubase sammen med diverse VST-plugins, noe som hørtes fantastisk ut. Men dette krever vel mye av maskina. Del erfaringene deres! Si gjerne hvilken musikksjanger dere lager BTW: Fant ingen tråd om dette, henvis meg gjerne til en liknende tråd. 5669746[/snapback] Hører kanskje mer hjem i den delen av forumet som handler om programmer? Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Tar opp gitar i ACID Pro. Programmer (sugne) tromme takter i ACID pro osv. Joa Metal Acid pro, jepp. Lenke til kommentar
blured Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 (endret) Har vært borti Cubase sammen med diverse VST-plugins, noe som hørtes fantastisk ut. Men dette krever vel mye av maskina. 5669746[/snapback] Cubase er veldig bra ja. Det samme er ikke prisen om du skal kjøpe det.. Men en vesentlig ting når du spør etter anbefalinger av musikk komponerings programmer er at du sier hvilken sjanger du lager musikken i. OM det er trance, hip-hop, metal/rock ect.. Om du driver med mer hip-hop rap f.eks ville jeg ikke anbefalt Cubase. Da ville jeg anbefalt reason. Som er et program dr.dre blant annet bruker. Det er mer loop basert. Og du er ikke så avhengi av å ha midi keyboard, eller egne instrumener Men det er det samme med reason som med Cubase. Det koster mye penger, dog ikke like mye som cubase sist jeg sjekket. Skal du bruke egne instrumenter til å spille inn, eller bruker du loops. Eller et midi keyboard/synth. Det er mye å ta i betraktning når du skal velge musikk komponerings program. Og hvor mye erfaring har du. Og hvor mye penger har du tenkt å bruke (vi er vel ikke pirater ? ) Om du har en Mac ville jeg ikke vært i tvil. Da bruker man Logic Pro. Et fantastisk program, apple desverre ikke lenger lager for windows . Det krever at du har visse basis kunnskaper, og at du i hverfall har et midi keyboard for at du skal få bruke det for det det er verdt. Ableton er også et ganske bra musikk komponerings program. Det er litt enklere å bruke enn Cubase, og litt billigere. Ikke like proft. Men det fungerer utmerket. Cubase bruker forresten ikke så mye av maskinen. Jeg har en bærbar pc jeg kjører det helt fint på. Ikke noe problemer (1024 minne, 1.6 Ghz). Anbefaler også at du legger litt penger i et bra lydkort. Edit: Jeg lager hovedsakelig musikk innenfor sjangerne Metal/Rock. Ikke så veldig mye heavy at det gjør noe. Det er ikke det som appelerer mest til meg. Men mye inspirasjon er hentet derfra. Er mye mer avansert musikk en det den Rock sjangeren pleier å være. Ofte mye fetere riff ect. Endret 26. februar 2006 av manamind Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Jeg har for det meste brukt Fruity Loops (v6.0 per i dag), men skjønner at dette ikke er det beste. Hvilke andre programmer har et enkelt grensesnitt? 5669746[/snapback] Hvorfor skjønner du at det ikke er det beste? Flere folk jeg har vært borti anbefaler det, inkludert meg selv Er jo nesten ubegrensa hvor mange vsti-plugins du kan ha der og som kan skreddersys til en stor grad i tillegg. Lenke til kommentar
Livert Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 Takker for svar Vel, jeg spiller en del gitar, og ønsker å spille inn noe. Men lager også en del elektronika (det er vel her Fruity Loops er bra?). Spiller en del forskjellig på gitar (metal/poprock/klassisk) Ønsker å kunne kombinere gitar og elektroniske elementer, så da trenger jeg vel kanskje å bruke forskjellige programmer? Har tilgang på en del VST-greier, men dette tar jo ufattelig stor plass (Jeg ønsker meg ny enorm HDD). Kan jeg bruke kunnskaper fra FL i Cubase? Eller er dette helt annen måte å jobbe på? Er det lettere å stille god lyd i for eksempel Cubase? Synes det kan være knotete i FL å få til et "proft" lydbilde. Sikkert en treningssak dog. Til slutt: er Cubase bra når det gjelder å lage beats? Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Tar opp gitar i ACID Pro. Programmer (sugne) tromme takter i ACID pro osv. Joa Metal Acid pro, jepp. 5669956[/snapback] Får du bra "metal"-lyd med det programmet? Hva med blastbeats? Lenke til kommentar
blured Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Kan jeg bruke kunnskaper fra FL i Cubase? Eller er dette helt annen måte å jobbe på? Er det lettere å stille god lyd i for eksempel Cubase? Synes det kan være knotete i FL å få til et "proft" lydbilde. Sikkert en treningssak dog. Til slutt: er Cubase bra når det gjelder å lage beats? 5673502[/snapback] Har ikke prøvd FL før. Så jeg kan ikke si om det er bedre eller dårligere lyd i Cubase. Eller om det er lettere å få til god lyd. Men vil anta at Cubase ligger noen hakk foran. Loop programmer pleier ikke å være like bra på lyd som musikk prog som baserer seg mer på midi. Cubase fungerer bra til å lage beats. Men Reason som jeg skrev om tidligere er endel bedre på det området. Det er i hverfall enklere å få til med reason. Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Tar opp gitar i ACID Pro. Programmer (sugne) tromme takter i ACID pro osv. Joa Metal Acid pro, jepp. 5669956[/snapback] Får du bra "metal"-lyd med det programmet? Hva med blastbeats? 5673561[/snapback] Lyden ligger jo i instrumentene, jeg bare setter det sammen (gjør da noen få justeringer i blandt). Og trommene jeg bruker heter "Drumkits From Hell" og er laget av Meshuggah. De har tatt opp en og en lyd også er det min jobb å sette det sammen (som enda går endel dårlig ) og kvaliteten på de lydene er veldig bra. Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Tar opp gitar i ACID Pro. Programmer (sugne) tromme takter i ACID pro osv. Joa Metal Acid pro, jepp. 5669956[/snapback] Får du bra "metal"-lyd med det programmet? Hva med blastbeats? 5673561[/snapback] Lyden ligger jo i instrumentene, jeg bare setter det sammen (gjør da noen få justeringer i blandt). Og trommene jeg bruker heter "Drumkits From Hell" og er laget av Meshuggah. De har tatt opp en og en lyd også er det min jobb å sette det sammen (som enda går endel dårlig ) og kvaliteten på de lydene er veldig bra. 5674991[/snapback] har drumkit from hell jeg og er drit bra lyder i det! jeg bruker Sonar 4 med Battery. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Bruker CuBase og Powertabs. Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Cubase er vel mer et opptaksprogram enn et komponeringsprogram? Jeg har hvertfall komponert det meste før jeg begynner å ta opp. Men samme det, jeg bruker hvertfall Cubase til å ta opp, og skriver i Sibelius Lenke til kommentar
Livert Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Aha, må sjekke ut Sibelius, ikke hørt om det før. Men jeg tror vel en skal kunne komponere noe i Cubase også, i alle fall med VST-plugins? Saken er kanskje at Cubase ikke er optimalt for komponering, jeg vet ikke. Har i alle fall mange nye programmer å sjekke ut Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Bruker CuBase til å lage MIDI-fila Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå