Gå til innhold

Hvor får man kjøpt krutt?

Plecto

Anbefalte innlegg

Sprengningssertifikat kl. C (privat bruk) tas ved enkel avkrysningsprøve ved nermeste politistasjon. Det kreves ingen forkunnskaper og koster ca en 100-lapp. Da kan du lovig kjøpe både dynamitt, tennere og svartkrutt (og det meste annet som er gøy).

5675188[/snapback]

Er det ingen som spør hva du skal med det?

5684434[/snapback]

Joda du må sette opp et enkelt diagram / plan for hva du skal bruke sprengstoffet til som politiet stempler. Denne tar du så med til f.eks felleskjøpet som selger deg varene.

Eks: Jeg trenger 10 kilo dynamitt og 30 elektriske gruppe 3 tennere til steinfjerning på egen tomt i forbindelse med opparbeiding av hage. (Brukte akkurat dette eksemplet selv for en tid side og fikk det godkjent. Det er ca 4 år siden og ingen har enå vert å sjekket at jeg har gjort det ;) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

he he kult. så fk fører dynamitt altså? har aldri sett noen reklame for dynamitt noen plass,men dersom fk fører er det jo greit. dynamitt gir noen fine undervannsbomber på 2m høyt vann med steinbunn....... :p

men bruker du lunter,eller er det krav til el-tenning?

Lenke til kommentar

Jeg bruker "trege" gruppe 2 eller 3 elektriske tenner. Disse krever litt mer strøm enn gruppe 1 som i teorien kan gå av hvis du går under en høyspentledning! (bruker et motorsykkelbatteri som strømkilde). Kruttlunter står du helt fritt til å bruke hvis du vil det selv. De er best til undervannsspregninger (og så snakker vi ikke mer om akkurat det :tease: ). Nåe annet som er mye morsommere enn dynamitt er "detonerende lunte". Det MÅ bare prøves, men er litt vanskeligere å forklare politiet at du har bruk for.

Lenke til kommentar
Dyno selger svartkrutt, og du kan kjøpe hva som helst med klasse C hvis du klarer å overbevise politiet om at du trenger det til jord / skogbruk.

5697547[/snapback]

å ja,detonerende lunter også? :dribble: men hvordan greier du å overtale politiet til kjøp av det? felling av trær? :)

Lenke til kommentar

Detonerende lunte kan man få kjøpt. Det eneste jeg har blitt nektet er semtex (norsk versjon av c4). Ellers kommer det an på hvor kreativ du er til politiet. Selv tok jeg lensmanen (bor på en liten plass) i å tyvfiske med garn i lakseelva som jeg og naboen eier... Etter det har han ikke vært så vanskelig å overtale :p

Lenke til kommentar

Det. lunte får du fra dyno. Jeg har ikke kjøpt TNT, men sprengkraft og bruksområder er det samme som for dynamit. Eneste forskjellen jeg har lagt merke til (brukte begge deler i forsvaret) er at TNT tåler lagring mye bedre, mens dynamit er lettere å dele opp (delvis plastisk konsistens).

Lenke til kommentar
Det. lunte får du fra dyno. Jeg har ikke kjøpt TNT, men sprengkraft og bruksområder er det samme som for dynamit. Eneste forskjellen jeg har lagt merke til (brukte begge deler i forsvaret) er at TNT tåler lagring mye bedre, mens dynamit er lettere å dele opp (delvis plastisk konsistens).

5699659[/snapback]

nja,tnt har da en raskere brenning enn dynamitt. for å si det sånn,dynamitt borrer du et hull og stapper nedi,det sprenger bra. tnt teiper du utenpå,og det sprenger ikke fullt så bra(avhenger av masse) så har man RDX da,prøvd det? :)

men vet du,vanlig kruttlunte,det må vel gå ann å kjøpe uten sertifikat noen plass?

Lenke til kommentar

5699659[/snapback]

nja,tnt har da en raskere brenning enn dynamitt. for å si det sånn,dynamitt borrer du et hull og stapper nedi,det sprenger bra. tnt teiper du utenpå,og det sprenger ikke fullt så bra(avhenger av masse) så har man RDX da,prøvd det? :)

men vet du,vanlig kruttlunte,det må vel gå ann å kjøpe uten sertifikat noen plass?

5699747[/snapback]

Er nødvendigvis ikke helt enig i argumentene dine her..., men det kan vi ta når jeg er litt mer edru enn akkurat nå. Har ikke engang hørt om rdx, hva er det?

Kruttlunte er ikke spesielt ekplosivt og markedsføres som tjærelunte så kanskje du får kjøpt det uten noe sertifikat, jeg vet ikke...

Lenke til kommentar

et annet ord for RDX er Cyclotrimethylenetrinitramine,dersom du får mer ut av det. noe kraftigere enn tnt,150% kraftigere tror jeg. mulig jeg tuller,det er jo høyeksplosiver alt....men står enda på at tnt har en raskere brenning....

men har du kjøpt dynamitt fra dyno? kan sende deg link i PM til en jeg tenkte på..

Lenke til kommentar

Når trådstarter skriver "krutt", så mener han kanskje korditt, som brukes i de fleste moderne patroner? Skal bare et våpenkort til for å kjøpe korditt, mener jeg å huske. Lenge siden jeg kjøpte det selv. Selges i de fleste våpenforretninger hvor man også selger våpen og patroner. Koster ikke all verden, og det brenner bra. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...