Gå til innhold

vurderer anskaffelse av eksetrn harddisk

Simma89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kan jeg bare ta en vanlig harddisk og sette den inn i en ekstern boks/kabinett??

5672078[/snapback]

Ja, det kan du. Boksene jeg linket til over her er ment for bruk med vanlige harddisker. (De billigste med P-ATA disker, og de litt dyrere med S-ATA disker.)

Jeg har selv en sånn av den billigste modellen, en sort Raidsonic med USB2 og P-ATA til 286kr. Hvis du klikker deg videre i prisguiden så kan du lese min brukererfaring av den. Den er fortsatt i bruk sammen med en helt vanlig Seagate 200GB 3,5" P-ATA harddisk.

Lenke til kommentar

Jeg ser det er litt rotete i prisguiden. Du må nesten kontrollsjekke ved å klikke inn på linken til produsenten eller klikke på "kjøp" så du får se spesifikasjonene som nettbutikkene oppgir.

NB. Pass på å velge en som er ment for 3,5" harddisker. Noen av de på lista er ment for 2,5" harddisker.

Lenke til kommentar

P-ATA (parallell ATA) og IDE er navn som brukes om det samme. Noen ganger kalles det ATA-133, ATA-100, ATA-66 osv.

Hvis du markerer ATA-100 og ATA-133 oppe på siden og trykker søk så får du frem alle de kabinettene som støtter IDE-disker (PATA-disker). (Men søket er som sagt ikke helt bra siden jeg la merke til at det ikke inkluderer de billigste Raidsonic-kabinettene. Jeg la merke til dette kun fordi jeg har et slikt selv. Kanskje det er flere som egentlig burde vært med på lista men som ikke kommer med i søket? Derfor anbefalte jeg heller å sjekke linker og spesifikasjoner andre plasser.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
LaCie P3 200 GB USB 2.0 er et greit valg til 989kr, evt 250GB-utgaven for 90kr ekstra. Maxtor har også en til 989kr men Maxtor har slitt litt med kræsj før så man må nesten krysse fingrene for at denne holder.

Hvis du vil sette sammen selv så blir det billigste oppsettet:

Ekstern boks for 3,5" fra 286kr

Harddisk på 200GB fra 677kr, eller 250GB fra 740kr

5669747[/snapback]

Her er det mulig å gjøre et kupp på ebay for å si det sånn jeg betalte 12 øre :!: for min 2.5" på ebay...

Endret av Manx
Lenke til kommentar
har tenkt litt på disse to:

http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...67&affId=891353

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet...10&affId=891353

funker de sammen? og er det en god harddisk?

5673691[/snapback]

Husk at det kabinettet KUN har S-ATA utgang.

Hvis du skal flytte noe over på en annen pc enn din egen,så kan det bli vanskelig.

Jeg ville heller valgt et kabinett med S-ATA/USB2.

Lenke til kommentar
Er det bedre å sette sammen en ekstern harddisk eller å kjøpe en som allerede er satt sammen <...>?

5674838[/snapback]

Det er smak og behag. Fordelen med å sette sammen selv er at man kan velge hvilken disk man vil ha inni. (For de som har bestemte ønsker om merke og modell). De man setter sammen selv er også mye lettere å oppgradere i fremtiden. De som er ferdig satt sammen har ofte ingen mulighet for å åpne de. Fordelen med å kjøpe en som allerede er satt sammen er at man kun har ett produkt å forholde seg til hvis det skjer noe galt. Hvis man har satt sammen selv og det skjer noe galt så må man feilsøke om det er disken eller kabinettet det er noe galt med før man reklamerer. Forskjeller i utseendet er også smak og behag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...