Gå til innhold

Bindende påmelding bindende?


Anbefalte innlegg

Mener at når det er påtenkt å "tjene" penger av dette, blir det en næringsvirksomhet. Det at det står "ting" har ingen ting å si. Det er snakk om en ting eller tjeneste innenfor denne loven.

 

Dette er jo verken håndverk eller "tjeneste" i lovens øyensyn, så det blir jo salg av en vare, hvor varen er LAN billett. Jeg mener da at det går under forbrukerkjøps loven, hvor du da som selger trenger et selskap som er registrert for å ha ditt på det tørre.

 

Jeg tror nok ikke at det kan kreves penger av de som registrerer seg på tull når du ikke har papirene i orden. De store arrangemangene som TG er jo registrert som origanisasjon (KANDU) eller da lag/forening og kan kreve inn forhåndsbetaling fra deres påmeldinger til LAN.

 

Så jeg mener og tror jeg har de rette opplysningene her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man kan da selge noe, f.eks. en LAN billett, som en privatperson? Da gjelder ikke forbrukerkjøpsloven....

5690577[/snapback]

 

Er usikker på forbrukerkjøpslovens rekkevidde, det skal jeg ikke si. Kanskje det havner under auksjons loven, dog har ikke lest den ordentlig.

 

Men vet i alle fall at skal det kreves forhånds betaling må det være registrert som et foretak, organisasjon etc. For å gjøre det rettferdig. Samt de har egentlig ingen måte å få tak i f.eks min adresse vis jeg melder meg på som tull siden de ikke har noen rettigheter til å få dette undersøkt ettersom de ikke er registrert på noen mulig måte.

Lenke til kommentar
et foretak, organisasjon etc. For å gjøre det rettferdig. Samt de har egentlig ingen måte å få tak i f.eks min adresse vis jeg melder meg på som tull siden de ikke har noen rettigheter til å få dette undersøkt ettersom de ikke er registrert på noen mulig måte.

5691903[/snapback]

 

Det kan jo løses greit ved å sende fakturaen til den registrerte e-post-adressen.

Lenke til kommentar
et foretak, organisasjon etc. For å gjøre det rettferdig. Samt de har egentlig ingen måte å få tak i f.eks min adresse vis jeg melder meg på som tull siden de ikke har noen rettigheter til å få dette undersøkt ettersom de ikke er registrert på noen mulig måte.

5691903[/snapback]

 

Det kan jo løses greit ved å sende fakturaen til den registrerte e-post-adressen.

5692995[/snapback]

 

Om du registrerer deg på tull så oppgir du jo ikke en virkelig mail adresse men en fake en, sier seg selv ;)

Lenke til kommentar
Om du registrerer deg på tull så oppgir du jo ikke en virkelig mail adresse men en fake en, sier seg selv ;)

5693426[/snapback]

 

Selvsagt. Men jeg tror ikke saken her dreide seg om tulleregistreringerm, det blir litt OT.

 

Spørsmålet er hvorvidt en som har meldt seg på er pliktig å betale påmeldingsavgiften eller ikke, med grunnlag i "bindende påmelding". Jeg vil tro vanlig avtalerett gjelder, og at han er pliktig, så lenge det er snakk om en myndig person. En avtale er en avtale, uansett hvordan den ble inngått.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Om du registrerer deg på tull så oppgir du jo ikke en virkelig mail adresse men en fake en, sier seg selv ;)

5693426[/snapback]

 

Selvsagt. Men jeg tror ikke saken her dreide seg om tulleregistreringerm, det blir litt OT.

 

Spørsmålet er hvorvidt en som har meldt seg på er pliktig å betale påmeldingsavgiften eller ikke, med grunnlag i "bindende påmelding". Jeg vil tro vanlig avtalerett gjelder, og at han er pliktig, så lenge det er snakk om en myndig person. En avtale er en avtale, uansett hvordan den ble inngått.

5693449[/snapback]

 

Det jeg tviler på er den juridiske bindingen. Selv om de har en "avtale" som du er "enig" i, så gjør ikke det det til en juridisk bindende avtale. Tror det er mer innom det, og at det kreves at det er godkjent som en juridisk bindende kontrakt, og igjen faller vi da inn på at det kreves et registrert firma, organisasjon etc for å gjøre det juridisk bindende.

 

Jeg tviler sterkt på at det bare er å skrive noen ord som en "kontrakt" og sørge for at alle må være enig i de punktene for å registrere seg, gjør det til en bindende kontrakt. Samme med fakturaen, da kunne hvem som helst gjøre slikt på sine registrerings sider og nermest "eie" personene som registrerer seg.

 

Jeg mener det må være godkjent og juridisk korrekt før det kan annslåes til å være en bindende kontrakt.

Lenke til kommentar
Jeg mener det må være godkjent og juridisk korrekt før det kan annslåes til å være en bindende kontrakt.

5693787[/snapback]

 

Du kan avtale så og si hva som helst, muntlig for den del, og det er like bindende som en 10-siders kontrakt underskrevet av 15 personer. Jeg er usikker på hva du legger begrepet i "godkjent og juridisk korrekt". Det er ingen tvil om at det her er inngått en avtale, og den ene parten prøver (sannsynligvis, vi har ikke fått rede på dét) å komme seg unna avtalen. Er avtalen "urimelig" kan den settes til side. Jeg synes ikke det er urimelig at en som melder seg på et arrangement, og dermed gjør at arrangørene pådrar seg innsats og utgifter for å tilrettelegge for deltakeren, men så ikke møter opp, bør betale for seg, spesielt når han attpåtil har akseptert dette ved avtaleinngåelsen. Hvis han hadde hatt problemer med å godta dette vilkåret burde han ikke inngått avtalen til å begynne med. Vi forutsetter at personen er myndig og at det ikke er tvil om personens identitet.

Lenke til kommentar
Det jeg tviler på er den juridiske bindingen. Selv om de har en "avtale" som du er "enig" i, så gjør ikke det det til en juridisk bindende avtale. Tror det er mer innom det, og at det kreves at det er godkjent som en juridisk bindende kontrakt, og igjen faller vi da inn på at det kreves et registrert firma, organisasjon etc for å gjøre det juridisk bindende.

5693787[/snapback]

 

 

Så det du sier her er at hvis jeg for eksempel avtaler å kjøpe en bil av en annen privatperson så er ikke denne avtalen jeg inngår med han like bindende som om denne personen hadde representert et firma??

Dette hørtes veldig merkelig ut da alle avtaler er like bindende, det være seg muntlige eller skriftlige. Og det er det samme hvilke parter avtalen er inngått mellom, om det er privat eller som representant for en bedrift.

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...