Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye Lazerway F5w-30 vs Mobil 1 5w-50


John Kr

Anbefalte innlegg

Hei Folkens

Har i mange år kjørt på Mobil 1, synes at denne begynner å bli noe kostbar. Fornøyd med oljen er jeg.

 

Nå får jeg tilbud om å kjøpe STATOIL sin nye Lazerway F 5w-30. Dette produktet trur jeg er meget bra, men hva er best? Får kjøpt denne oljen til innkjøpspris som er 1/3 av prisen til Mobil 1.

 

Trur det er bedre å bytte flere ganger i året en bare en gang.

 

Har en 2004 og 2006 modell Nissan turbodiesel.

 

Trenger noen gode råd. :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du er opptatt av god kvalitet på olje, er Motul og anbefalle vanskelig å få tak i det på bensinstajoner men har det på div verksteder og spesial foretninger.

MYE bedre enn mobile samt div.

 

Selv bruker jeg biltema motorolje på min gammle opel det fungerer fett, mye billigere slik at jeg kan bytte når olja blir svart (mørke grå). Liker ikke møkkete olje :ohmy:

 

Edit, men på diesel blir vel olja svart med engang har jeg hørt.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Ta utgangspunkt i servicehåndboka til bilen og sjekk hvilke kvalitetskrav som stilles til oljen. To ting er viktigst: viskositet og kvalitet/type. Viskositet betegnes normalt med "SAE Xw-Y" der "X" angir oljens flyteevne i kulde, og "Y" hvor tykk oljen er under drift. (Eks. SAE 5W-40.) Lavt nummer for X er best om vinteren, men Y må også være høyt nok for å gi en sterk nok oljefilm under drift.

 

Kvalitet/type angis vha "API"-ett-eller-annet, f.eks "API SH/CF". Sn viser kvaliteten for bensinmotorer, Cn for diesel. Jo lenger ut i alfabetet man kommer desto bedre kvalitet, f.eks. SH er bedre enn SE. Merk at dieselmotorer som regel krever at oljen har med "C" i betegnelsen, f.eks. "CF"!

 

Eksempel: Hvis håndboka foreskriver API SF/CE, må du ha en olje som er like god eller bedre. Du kan f.eks. med fordel bruke API SG/CF.

 

Mange oljeprodusenter har tabeller for alle bilmerker der du finner hvilke type du kan bruke.

Endret av ARXco
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...