Behydro Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 (endret) Kom over en norsk nett butikk, må si de hadde meget gunstige priser http://shop.baso.no/ Så de hadde en del grafiske display til en overkommelig penge, men hvordan styrer man slike. Tekst display med HD44780 er en enkel sak, men hva med de grafiske. Jeg tenker på å lage til ett oppsett der man har temp, diskplass, nettverkstrafikk og div opplysninger. Men litt mer fancy enn bare tekst. Skal brukes på pc, ikke microkontroller Noen som vet? Vil også annbefale å se litt på siden deres / hannes, er en del nyttig der, noen enkle kretser, noe AVR koder og div snadder http://www.baso.no/ Denne også hadde en del snadder http://home.lyse.net/sondre/index.htm Endret 26. februar 2006 av Behydro Lenke til kommentar
MirMic Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Jeg regner med dette er et standard grafisk LCD display. Du sier du ikke skal bruke microkontroller det kan hede du må for å over sette de signalene du vil ha på det displayet. Com1 --> Mikrokontroller --> LCD display Der sender du infoen du skal til mikrokontrolleren via comport'en jeg regner det er den enkleste og programere for. Og man trenger et lite program i micro C for microkontrolleren sånn at det rette kommer til LCD displayet. Dette kreves mye kunnskap om Mikrokontrollere, Mikro C å programering og laging av kretskort. Det leteste er og finne en LCD display med comport, USB ingang som det går an og sende noe direkre til displayet. Lenke til kommentar
roglia Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Her er et gratis program for å styre visning på display, men eg tror det er bare tekst som kan vises. LCDSmartie Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 LCDStudio Og LCDhype bruker nå jeg til mitt grafiske display.. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 LCDStudio Og LCDhype bruker nå jeg til mitt grafiske display.. 5672734[/snapback] Hvordan har du koblet det til maskinen da? Bruker du HW-monitor eller lignende for å hente ut data fra maskinen? Fint om du kanskje kunne legge opp ett bilde eller noe Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Bruker et koblingsskjema jeg fikk med mitt LCD-display, men det er dog. mindre enn det du tenker på. Blandt annet inneholder tilkoblingen en 10k motstand. Les litt på www.lcdstudio.com/site20/home.php , www.lcdhype.de.vu å se hva du finner! Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Det er to muligheter slik jeg ser det: 1: Kjøpe LCD med USB interface som enten har ferdig program eller som du skriver selv, vet disse finnes men har ingen linker å komme med. De er også ganske dyre. 2: Bruke HD44780 med custom karakterer, du kan dermed ha annet enn kun tekst men 16x4 kan kanskje bli litt begrensende i enkelte tilfeller. En mye rimligere løsning tho. Lenke til kommentar
Empty Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Siden disse displayene så ganske interessante ut så lurte jeg på om noen var kommet noen vei med disse ? Kan også legge til at jeg har sendt en mail til Baso for å høre hvordan tilkoblingsmulighetene for dette disse displayene her... Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 jeg kjøpte ett 2x40 derfra, fått det i posten no, skal prøve det i kveld. Liker de grafiske altså, spesielt det "LCD graphic display / 320x240 / TFT / Color / Daylight / LED backlight / Without controller". Er det vanskelig å få koblet til kontrollere på slike? Google litt tror jeg Lenke til kommentar
Romling Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Lærer du deg og programere AVR microkontollere så er det enkelt å styrer grafiske lcd. AVR kan brukes til styring/måling av alt. Du kan tenke på den som en liten datamaskin (Max 20 MHz) Du kan gjøre mye med 20 MHz... Jeg bruker AVR mye i forbindelse med romteknologi. AVRfreaks AVRbeginners Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 som du sikkert ser i den andre tråden min som du svarte på så skal jeg begynne med AVR snart, må bare bli ferdig med ett par prosjekter først....... Lenke til kommentar
Romling Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Fint at det er flere som vil lære seg programering av AVR. Det er ikke lært på en dag men vist du kjøper deg STK500 og en bok som forklarer arkitekturen så kommer du fort igang. Du kan og bruke de tidligere nevnte linkene. Spør om det er noe du trenger hjelp til innen AVR eller annen elektronikk. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 som du ser i den andre tråden så har jeg en AT89S8252 Controller Board som jeg skal begynne med. Har letet litt etter bøker, men ikke helt funnet en jeg liker så jeg bruker web sider i første omgang. Jotakk, tar gjerne imot hjelp, har fagbrev som serviceelektroniker med 3 år med elektronikk + teknisk fagskole elkraft, men trenger nokk hjelp til litt mer avansert elektronikk..... Lenke til kommentar
Romling Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 8051- kretser er bra de å men jeg synest AVR er bedre og har flere muligheter Jeg synest 8051 er litt vanskeligere og programere. Men når du først har AT89S8252 så er det like greit og bruke den... Jeg kommer ikke på noen sider hvor du kan lære deg og programere den men jeg brukte noen sider før når jeg programerte 8051. Nå driver jeg og lærer meg ARM. De har mange flere myligheter og har opp til 200 MHz. Men ARM tar tid og lære seg. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) var det ikke "ATMega Control Board, includes a pre-installed ATMega32 Atmel Microcontroller" du kjøpte da? btw: "liten" oppgradring i arkitekturen: http://www.atmel.com/products/avr32/ AVR32 ser ut til å kunne danke ut det meste... Endret 6. mars 2006 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
Romling Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 AVR32 ser bra ut ja men den er så ny at det tar lang tid før den blir lagt ut for salg. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) http://futurlec.com/ATMegaControlBoard.shtml har sett igjennom en del kode no, bare bli ferdig med oppgraderingen på vannkjølingen så skal jeg gyve løs. Endret 7. mars 2006 av Behydro Lenke til kommentar
jajajalla Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 AVR32 ser bra ut ja men den er så ny at det tar lang tid før den blir lagt ut for salg. 5713205[/snapback] Tja, de første tusentalls brikkene skulle være klare for levering i mars/april-månedsskiftet "visstnok". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå