Gå til innhold

IBM Deskstar-nostalgi... Ingen hjelp trengs.

Anbefalte innlegg

Min seks år gamle trofaste IBM "Deathstar" har endelig de siste få månedene for alvor begynt å klikke. Den siste gangen hadde skaden angrepet brukerprofilen min, så jeg måtte lage en ny fra en midlertidig profil. Resultatet av hele greia, inkludert mitt forsøk på manuell overflytting av innstillinger og snarveier og programdata etc. etc., er dobbelt sett med snarveier på skrivebordet. Når jeg prøver å slette den overflødige halvparten, forsvinner alle sammen. :D

Man kan vel si at maskinen begynner å synge på siste verset. De øvrige komponentene er:

AMD Duron 1 GHz

Epox 8tka3+ basert på VIA KT-133a-brikkesettet

640 MiB SD-RAM fra... Kingston eller noe.

Et kabinett som er kjent for å bråke.

Geforce FX5200 med 128 MiB DDR-RAM.

17" CRT-skjerm som har problemer med oppløsninger over 1024x768, som den klarer i 85 Hz.

Skal dere ikke gratulere? :love:

PS: Jeg blir sint når folk ødelegger "helt kurante" Athlon XP-prosessorer i stedet for å gi dem til meg... Vi kunne ha byttet, så kunne de fjolsene heller ha ødelagt en Duron.

Endret av ehasl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den siste gangen hadde skaden angrepet brukerprofilen min, så jeg måtte lage en ny fra en midlertidig profil. Resultatet av hele greia, inkludert mitt forsøk på manuell overflytting av innstillinger og snarveier og programdata etc. etc., er dobbelt sett med snarveier på skrivebordet. Når jeg prøver å slette den overflødige halvparten, forsvinner alle sammen.  :D

5668978[/snapback]

Aldri vurdert en format c: og legge inn OS'et på nytt?...a nice crisp OS is gooood :D

Lenke til kommentar

Jo, men jeg husker at jeg alltid får problemer når jeg skal installere. Blant annet er Windows 2000-CD-en skadet, så ikke alle filene blir installert riktig med en gang. Og jeg pleier å måtte bruke diskettene før installasjonen funker, og når jeg skal lage diskettene, får jeg aldri noen rapport om hvor feilfrie de blir. Og dessuten blir jo alt bare dritt uansett. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 3 stk IBM Deskstar-disker siden sommeren 2000.

Samtlige 3 disker har dødd innen 1-2 år etter kjøp, og jeg har mistet hele MP3-samlinga mi 2 ganger samt en stor filmsamling p.g.a selvmordene til de 3 diskene.

Kvitt deg med faenskapet av den disken og kjøp deg en ordentlig disk!

Og aldri mer kjøp IBM - det skal hvertfall ikke jeg! *kjæle på MP3-samliga mi*

Lenke til kommentar
Jeg har hatt 3 stk IBM Deskstar-disker siden sommeren 2000.

Samtlige 3 disker har dødd innen 1-2 år etter kjøp, og jeg har mistet hele MP3-samlinga mi 2 ganger samt en stor filmsamling p.g.a selvmordene til de 3 diskene.

Kvitt deg med faenskapet av den disken og kjøp deg en ordentlig disk!

Og aldri mer kjøp IBM - det skal hvertfall ikke jeg! *kjæle på MP3-samliga mi*

5671663[/snapback]

Se positivt på det: Etter den opplevelsen har du sikkert begynt å ta backup av ting du ikke vil miste. Hehe.

Endret av squabbish
Lenke til kommentar

Jeeses. IBM lager jo ikke disker lenger, så dere kan hisse dere opp over IBM-disker så mye dere vil. Det er liten tvil om at de gjorde en kjempebrøler da de fortsatt solgte disker. Det har skjedd mye siden den gang, og det er ingen grunn til å anta at arvtakeren ikke har gjort sitt for å rette opp skadene, i den forstand å lage mer pålitelige produkter. Når det er sagt, så finnes det ikke noe slikt som en -pålitelig- mekanisk harddisk. Sikkert er det imidlertid at den før eller senere tar kvelden. Man hører jo om at disker tar kvelden stadig vekk, uavhengig av produsent. Dermed blir det rimelig freidig å konsekvent henge ut en produsent for at en selv ikke har sikret seg sikkerhetskopier når man har mistet data. Men at disker går i stykker gang på gang i løpet av kort tid er selvfølgelig helt uakseptabelt, og slikt bør ikke gå stille hen. Uansett; Vi vet at disker er skjøre saker som går i stykker. Det må vi bare forholde oss til, og forberede oss på.

Og, gratulerer til trådstarer, forresten. Hadde selv en IBM 30 gig av 75 GXP-serien som etter to år plutselig tok kvelden. Usikker på hva årsaken var, men starte opp igjen, ville den ikke. Mistenker at det ble en smule varmt selskap av to disker uten ekstra kjøling..

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Var ikke meningen at noen skulle ta seg personlig nær av dette da.

Men første PC'en jeg hadde var en Intel 80286 i 1988. Siden da har jeg hatt en del maskiner opp igjennom årene. Var IBM disker i både den 286'en og en 486 DX2 maskin jeg hadde i 1994.

Etter de to første kræsjene med Deskstar-diskene hadde jeg noe av samme holdning som deg, jeg tenkte jeg sikkert bare var svært uheldig. IBM laget jo veldig gode disker før. Begge diskene i 286'en go 486'en lever den dag i dag.

Men etter min tredje Deskstar-disk røyk gav jeg opp, og gikk over til Western istedet.

Og de eneste diskene jeg har opplevet kræsj med er de 3 IBM diskene. Nesten som å vinne i flaxlodd - tre ganger på rad... :ermm:

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Jeg hadde 2 IBM GXP75 40 eller 45GB disker, begge avgikk med døden i et fysisk diskkrasj...

Dette er nok ca 5 år siden eller noe sånt...

Først kjøpte en IBM Harddisk, denne døde etter en uke, jeg returnerte den og fikk en ny, denne levde i ca 6mnd før den avgikk med døden, og giddet ikke å returnere den pga at jeg var lei.. IBM sin diskserie som kommer etterpå var litt bedre, men har også fått fysisk diskkrasj med allefall en slik harddisk også, muligens også en enda shitdisk fra IBM

Så IBM i mine øyne var Ikke Brukbar Masselagring (Mannskit)

Lenke til kommentar

Når folk her kommer frem med "vakre" minner om de gode, gamle DeathStar....

Det er ikke tilfeldigvis noen som kan huske om dem fikk liv i dem igjen - eller - hentet ut filer med hjerte-lunge-redning?

Selv har jeg en DeathStar på 45GB som fant det for godt å dra til de evige jaktmarker for noen år siden. Jeg har fått hentet ut noen filer med GetDataBack, mmen det hadde jo vært fint å få mer ut... uten å ta i bruk IBAS...

Noen tips? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...