Jokke OnO Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 (endret) Skal kjøpe ny pc men jeg lurer på om oppsettet ser bra ut fra et pc-faglig synspunkt. Handleliste Jeg lurer litt på om det kan ha noe for seg å kjøpe litt bedre ram? En annen ting jeg lurer på er om den psu'en holder mål? Går det ann å skifte den ut evt? Er kabinettet bra i det hele tatt? Er det noe jeg mangler kanskje. Hovedkort har jeg allerede og jeg skal ikke overklokke. Tar gjerne i mot forslag på ting som bør skiftes ut. Jeg kan legge til at jeg kommer til å bruke Cubase med vsti'er og FL Studio. Endret 26. februar 2006 av Jokke OnO Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Siden du ikke skal overklokke, så holder original vifte til CPU veldig godt. Den Raptor-disken er bortkastede penger etter min mening. Du vil ikke merke ytelsesforskjell fra en "vanlig" disk. Skal du virkelig ha et så svakt skjermkort? Lenke til kommentar
wil Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Akkurat skjermkortet stussa jeg litt på jeg også. 64 MB ram bare. Jeg synes no at du skal legge LITT mer i skjermkortet. Ikke en gang jeg bestilte så dårlig skjermkort til min nye pc, enda jeg er ikke noen gamer jeg heller. Du kan godt legge i rundt 4-500 kr til å få et rimelig greit skjermkort for det. En så bra pc ellers synes jeg kunne fått et PCI-Express skjermkort. Ellers så pc`en rimelig bra ut. Rikelig med ram, bra med harddiskplass og resten som hører med, men skjermkortet. Ja, der har du skuffa mange her på forumet tror jeg. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 (endret) Hovedregel nummer EN dersom du skal spille inn musikk: så lydløst som mulig, i allefall dersom maskina skal stå i samme rom. Ville gått for en vifteløs PSU, samt et "stille" kabinett. Ellers er CPU'en et godt valg som ikke trenger annet en boxed kjøling - denne bråker dessuten lite om du bruker viftestyring (software eller hardware). Generelt sett alle komponenter som har vifter bør være vifteløse. Vet ikke hvor mye varme skjermkortet du har valgt generer, regner med at det ikke er så mye. (Mer varme = andre vifter må jobbe mer = bråker mer, for å holde temp nede). Fjern raptordisken, og putt heller inn en stillegående disk. Raptor kjører på 10000 RPM som gir betydelig mer støy enn 7200 RPM disker. Sjekk HW.no's HD-test, vil tippe at Samsung-diskene er det rette valget for deg, da de så vidt jeg husker genererte minst støy av alle, samt at de har en bra ytelse, spes på store filer. edit: anbefaler også at du kjøper deg 2 HD'er, en for system og en for arbeid / rendering etc. Endret 26. februar 2006 av KriFos Lenke til kommentar
AztroM Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 MUSIKKPRODUKSJON ! Trenger jo ikke skjermkort i det hele tatt, hadde nøyd seg med integrert. Ellers ser jeg ikke noe HK .... Og jeg ville valgt corsair minne istedenfor twinmos da de har litt kompitabilitetproblemer Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 MUSIKKPRODUKSJON ! Trenger jo ikke skjermkort i det hele tatt, hadde nøyd seg med integrert. Ellers ser jeg ikke noe HK .... Og jeg ville valgt corsair minne istedenfor twinmos da de har litt kompitabilitetproblemer 5670183[/snapback] Om du leser hele første post ser du at han sier at han har hovedkort allerede Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Og jeg ville valgt corsair minne istedenfor twinmos da de har litt kompitabilitetproblemer 5670183[/snapback] Hvorfor er det en del forummedlemmer som tror at det er problem med alle brikker fra TwinMOS? Tidligere hadde TwinMOS problem med noen hovedkort, men dette skal ikke lenger være et problem. Lenke til kommentar
Jokke OnO Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 Skal du virkelig ha et så svakt skjermkort? Trenger jeg egentlig bedre? Dessuten med så dårlig skjermkort så kommer jeg hvertfall ikke bruke pcn til særlig mye annet som spilling etc hvilket er intensjonen. Siden du ikke skal overklokke, så holder original vifte til CPU veldig godt. Ok, så da kan jeg droppe den? (ekke meg imot) Ville gått for en vifteløs PSU, samt et "stille" kabinett. Noen forslag? edit: anbefaler også at du kjøper deg 2 HD'er, en for system og en for arbeid / rendering etc. Hvis du leser handlelista så ser du at jeg har satt opp tre stk hd. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 (endret) Har ikke brukt vifteløs PSU selv, men hvis du søker på ordene "vifteløs" eller "fanless" så kommer det opp noen stykker. Du trenger egentlig ikke mer enn 300-350w strømforsyning for å kjøre systemet der, tar du 350w så er du sikra etter min mening. Et annet alternativ er Mist-PSU'ene hos Microplex.no (har selv Mist 500w), disse er veldig stillegående gir bra effekt. Av kabinetter har det vært en del tester på HW.no, ser blant annet at dette: http://www.hardware.no/tester/kabinett/antec_p180/17831/1 ser ut til å være et bra kabinett, dog en litt stiv pris. Andre kabinetter er vel muligens Arctic Cooling Silentium-serien (T1, T2 el T3 - http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311336). T1 får blant annet + for å være "svært støysvakt". Test av ACS T1: http://www.hardware.no/tester/kabinett/arc...ooling_t1/11911 edit: så harddiskene dine nå -anbefaler heller at du kjører en til Samsung framfor Raptor da du neppe vil merke noe særlig forskjell annet enn kanskje under oppstart av systemet / programmet. Rendring av effekter vil ikke være HD-begrenset. Endret 26. februar 2006 av KriFos Lenke til kommentar
wil Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Hvis du har litt teknisk innsikt kan du lage viftestyring selv, og ta ut vifta i Strømforsyninga. Det har blitt gjort på en strømforsyning her og den høres ikke i det hele tatt. Samsung disker er nok tingen for deg ja. Har 1x 80 og 1x 300 GB Samsung disker liggende i en eske her nå, som jeg gleder meg til å prøve i den nye kassa mi, som jeg ikke har fått bygga enda Lenke til kommentar
Jokke OnO Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 Har ikke brukt vifteløs PSU selv, men hvis du søker på ordene "vifteløs" eller "fanless" så kommer det opp noen stykker. Du trenger egentlig ikke mer enn 300-350w strømforsyning for å kjøre systemet der, tar du 350w så er du sikra etter min mening. Et annet alternativ er Mist-PSU'ene hos Microplex.no (har selv Mist 500w), disse er veldig stillegående gir bra effekt. Av kabinetter har det vært en del tester på HW.no, ser blant annet at dette: http://www.hardware.no/tester/kabinett/antec_p180/17831/1 ser ut til å være et bra kabinett, dog en litt stiv pris. Andre kabinetter er vel muligens Arctic Cooling Silentium-serien (T1, T2 el T3 - http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311336). T1 får blant annet + for å være "svært støysvakt". Test av ACS T1: http://www.hardware.no/tester/kabinett/arc...ooling_t1/11911 edit: så harddiskene dine nå -anbefaler heller at du kjører en til Samsung framfor Raptor da du neppe vil merke noe særlig forskjell annet enn kanskje under oppstart av systemet / programmet. Rendring av effekter vil ikke være HD-begrenset. 5670719[/snapback] Tror jeg går for det kabinettet, tar ikke støy såå nøye. Og ang den raptoren, du mener jeg ikke kommer til å ha noe glede av den i form av mer flyt i bruk av os og krevende programmer? Var noe sånt jeg hadde inntrykk av skjønner du, men mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Har drevet en del med lydproduksjon, og har utdanning innenfor faget. Skal du bare drive med klipping og redigering og effekter og sånt, spiller støy ikke noe annen rolle enn hvor gode ørene dine er til å skille ut lyder. Skal du *spille inn* lyd er det absolutt must med minst mulig støy. Lyd du ikke hører både fordi du har blitt vant med den og ikke legger merke til den (kjøleskap, lufteanlegg etc), og fordi den rett og slett er så lav at øret ikke legger merke til den, blir veldig godt oppfattet av en mikronfon, noe du vil se på waveformen til lydfilen etter du har spilt den inn. Dette kan dog fjernes digitalt, men du mister noe av kvaliteten på lyden. Vet ikke hvor nøye og "profft" dette skal være. Som nevnt tidligere så kan du løse dette problemet ved å spille inn lyden i et annet rom enn det du har PC'n i. Vet ikke hvilken software du har tenkt å bruke, selv bruker jeg Steinbergs Nuendo-pakke, som vel er en mer proff utgave av Cubase, uten at jeg har brukt Cubase mer enn noen få ganger, og derfor ikke kan si så mye om sistnevnte. Uansett, disse er vel to av de mest brukte, og du vil ikke merke noe forskjell med en 7200RPM-disk kontra en 10000RPM-disk, annet enn lavere støy og som nevnt, mulig raskere oppstart og innlasting av programmer og prosjekter. Et lydspor er, ved stereo 16bit 44KHz, ca 10MB per minutt grovt regnet (2x16x44100 = 1411200 bits per sekund, / 8 = 176,4KBps, x 60 = 10,584 MBps. Har du 60 spor i en sang, vil du komme opp i 10,6MBps som konstant må leses fra disk. Dette vil selv disker i bærbare datamaskiner (4200/5400RPM) takle. Begrensningene er hvis du bruker mye effekter (Nuendo kan legge de fleste effektene på "on-the-fly" uten å rendre ut en ny fil), men da er det ikke HD, men CPU som blir begrensning uansett. I bunn og grunn, reduser støy der du kan. 10000RPM er ikke noe nødvendighet, langt derifra. Dessuten er den disken en del dyrere enn 250GB 7200RPM, og da kunne du plassert pengene spart inn i et bedre kabinett Lenke til kommentar
Jokke OnO Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 I bunn og grunn, reduser støy der du kan. 10000RPM er ikke noe nødvendighet, langt derifra. Dessuten er den disken en del dyrere enn 250GB 7200RPM, og da kunne du plassert pengene spart inn i et bedre kabinett Da dropper jeg vel kanskje den hd'en. Men en annen ting jeg lurer på. Jeg har et A8N-SLI Deluxe hk som jeg fikk billig. Vil det funke greit til mitt oppsett eller er det bedre som et "gamer-kort"? Har hørt at den chipset vifta kan begynne å bråke no jævlig, men at den kan byttes ut med en passiv. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Har selv Premium, men grunnen til at jeg valgte dette foran Deluxe var nettopp at jeg hadde lest mange negative erfaringer med viftene på disse kortene, både at den støyet og at den var av dårlig kvalitet. Skulle tro at den kan byttes ut med passiv, søk litt rundt på forumet så finner du nok litt om hovedkortet ditt Lenke til kommentar
Jokke OnO Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Da har jeg byttet ut Chieftec kabinettet med dette, og lagt med denne. Er kanskje greit å ta støyen litt på alvor fant jeg ut.... Lenke til kommentar
Liquid_Crystal Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Orket ikke lese alle postene men så ikke ut som noen hadde tenkt på å anbefale ham å ha god lyd?! Hvis du snakker om seriøs musikkproduksjon burde du så ABSOLUTT bruke en del penger på et ordentlig lydkort. Anbefaler noe fra disse gutta. Som du nesten garrantert burde bestille herfra Mvh LC Lenke til kommentar
Jokke OnO Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Orket ikke lese alle postene men så ikke ut som noen hadde tenkt på å anbefale ham å ha god lyd?! Hvis du snakker om seriøs musikkproduksjon burde du så ABSOLUTT bruke en del penger på et ordentlig lydkort. Anbefaler noe fra disse gutta. Som du nesten garrantert burde bestille herfra Mvh LC 5697595[/snapback] Setter pris på omtanken din men jeg sitter allerede på dette lydinterfacet. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Orket ikke lese alle postene men så ikke ut som noen hadde tenkt på å anbefale ham å ha god lyd?! Hvis du snakker om seriøs musikkproduksjon burde du så ABSOLUTT bruke en del penger på et ordentlig lydkort. Anbefaler noe fra disse gutta. Som du nesten garrantert burde bestille herfra Mvh LC 5697595[/snapback] Ingen som anbefalte han det da vi nok regnet med at han hadde noe på lur siden han ikke spurte om det eller hadde noe lydkort i handlelisten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå