_Glory_Host Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Who cares? Problemet begynner når de som tror også vil at alle andre skal "tro" det samme, og oppføre seg på en spesiell måte, fordi det er "riktig" å ikke fornærme guden. 5759984[/snapback] Ingen kan tvinge deg til å oppføre deg på en spesiell måte, men respekt for det folk tror på skal man ha. Men alle som tror på en Gud skal også ha respekt for de som ikke gjør det. Lenke til kommentar
Fantasy6 Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Til kjetil_b: leser et tidligere innlegg i denne tråden der du skriver om omtale av historiske personer opp igjenom tidene, og at Jesus er den personen som det er flest skriftlige kilder på.. Nå har det vel seg slik at på den tiden det er antatt at Jesus levde så var det ingen som skrev disse beretningene, de ble vel først skrevet ned mange år etter. Og vi vet vel alle hvordan det kan gå med historier som kun blir fortalt fra en person til en annen? De har en tendens til å plutselig få uante vendinger.... Er bare noe du bør tenke på før du støtter deg med all tyngde på "skrevne beretninger fra Jesu tid". Er ikke sikkert de er skrevet før 500 år etter Kristus vet du! 5713563[/snapback] Hahaha! Du tviler på at Jesus levde! hahahaha! Tviler du kanskje også på at Julius cæsar levde? :!: Dagens! Ikke kom å si at Jesus ikke levde, fordi det er så godt vitenskapelig bevist at uansett hva du mener, så kan du ikke komme unna at en person ved navn Jesus som lagde oppstyr(du får selv tro hva du vil om oppstyret) rundt år null! Ikke kom å spør om kilde til beviser for at Jesus levde, fordi jeg er ikke noen ekspert på historie, men jeg kan jo godt få en av så å si alle historikere i verden til å bevise for deg at han fantes. Uansett, diskusjonen her er likens som alle diskusjon.no diskusjoner: En nevner religion så plutselig kommer det hundre svar som sier: Gud er død! Vitenskapen 4ever! Vitenskapen kan ikke bevise Gud, men heller ikke motsatt! Og de som tror på Gud må ikke nødvendigvis bevise Guds eksistens! Det er derfor det kalles tro! det kan ikke bevises vitenskapelig, like lite som det kan bevises vitenskapelig at du elsker foreldrene dine! Edit: Die leif! 5759955[/snapback] Så du påstår altså at alle tror at Jesus levde en eller annen gang? Det er vel ikke alle som tror på kristendommen akkurat.... DU skal ikke lære andre hva de skal tro på! Sånne folk gjør meg forbanna Når jeg skrev at det var ingen skriftlige kilder fra tiden Jesus levde, så har det sammenheng med at det rett og slett ikke var noen som skrev ned historien på den tiden. Det ble først gjort mange år etterpå! Jeg har aldri stilt tvil om Jesus levde eller ikke, jeg stilte kun spørsmål med de skriflige kildene vi har fra den tiden. Og som sagt, alle vet hvordan en historie kan utarte seg når den går på folkemunne, eks: en liten kylling kan fort bli til 10 høns Altså trenger ikke alt Jesus foretok seg på den tiden han var her på jorda nødvendigvis tilfellet, det kan være ulike situasjoner som er oppstått som følge av at fortellingene er spritet opp etter hvert... VENNLIGST SLUTT OG BELÆR MEG HVA JEG SKAL TRO PÅ!! Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Til kjetil_b: leser et tidligere innlegg i denne tråden der du skriver om omtale av historiske personer opp igjenom tidene, og at Jesus er den personen som det er flest skriftlige kilder på.. Nå har det vel seg slik at på den tiden det er antatt at Jesus levde så var det ingen som skrev disse beretningene, de ble vel først skrevet ned mange år etter. Og vi vet vel alle hvordan det kan gå med historier som kun blir fortalt fra en person til en annen? De har en tendens til å plutselig få uante vendinger.... Er bare noe du bør tenke på før du støtter deg med all tyngde på "skrevne beretninger fra Jesu tid". Er ikke sikkert de er skrevet før 500 år etter Kristus vet du! 5713563[/snapback] Hahaha! Du tviler på at Jesus levde! hahahaha! Tviler du kanskje også på at Julius cæsar levde? :!: Dagens! Ikke kom å si at Jesus ikke levde, fordi det er så godt vitenskapelig bevist at uansett hva du mener, så kan du ikke komme unna at en person ved navn Jesus som lagde oppstyr(du får selv tro hva du vil om oppstyret) rundt år null! Ikke kom å spør om kilde til beviser for at Jesus levde, fordi jeg er ikke noen ekspert på historie, men jeg kan jo godt få en av så å si alle historikere i verden til å bevise for deg at han fantes. Uansett, diskusjonen her er likens som alle diskusjon.no diskusjoner: En nevner religion så plutselig kommer det hundre svar som sier: Gud er død! Vitenskapen 4ever! Vitenskapen kan ikke bevise Gud, men heller ikke motsatt! Og de som tror på Gud må ikke nødvendigvis bevise Guds eksistens! Det er derfor det kalles tro! det kan ikke bevises vitenskapelig, like lite som det kan bevises vitenskapelig at du elsker foreldrene dine! Edit: Die leif! 5759955[/snapback] Litt merkelig egentlig, jeg hører veldig ofte, gang på gang, at Jesus har levd og det er blitt bevist. Men jeg har ennå til gode å faktisk se disse bevisene. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) Who cares? Problemet begynner når de som tror også vil at alle andre skal "tro" det samme, og oppføre seg på en spesiell måte, fordi det er "riktig" å ikke fornærme guden. 5759984[/snapback] Ingen kan tvinge deg til å oppføre deg på en spesiell måte, men respekt for det folk tror på skal man ha. Men alle som tror på en Gud skal også ha respekt for de som ikke gjør det. 5760246[/snapback] Hvorfor fortjener et mennesket min respekt bare fordi det mennesket tror på noe? Endret 15. mars 2006 av smoothie Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Som jeg sa om dette med jorda som falt, vitenskapsmennene fant dette ut, og kirka tok etter dette. Det som er trist er at det stemmer ganske så bra det du sier om vitenskapsmennene som ble tatt av dage fordi de sa noe annet enn det kirken mente. Mange personer har misbrukt sin stilling i kirken, og dette er selvsagt synd. Ettersom vitenskapen tok form rundt om i Europa ble jo folk bekymret for hvilke konsekvenser dette ville få for kirken, og dette førte til episoder som ikke akkurat er de mest lystige i kirkens historie. Samtidig har den kristne/lutheranske kirke vært flink til å tilpasse seg den moderne vitenskapen, og har på det viset overlevd relativt bra. Dette skjedde vel fra rennesansen og utover. 5681887[/snapback] Beklagelig kanskje, men ikke unaturlig. Prøv å få til et paradigmeskifte idag. Tror nok du blir ledd ut. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Vitenskapen kan ikke bevise Gud, men heller ikke motsatt! Bevisbyrden ligger på de som påstår at Gud eksisterer. det kan ikke bevises vitenskapelig, like lite som det kan bevises vitenskapelig at du elsker foreldrene dine! Kjærlighet har med kjemi å gjøre. Jeg vet ikke om forskerne har funnet ut nøyaktig hva som utløser deg og hva som skjer i kroppen, men de kommer stadig nærmere. Så jo, det vil nok en gang bli mulig å måle kjærlighet på grunn av vitenskapen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå