Sitronade Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 religion er EID! :!: Ta f.eks kristendommen. Gud skaper jorda, adam og eva.....plutselig mange folk? og det skjer ved at de får barn, har sex med barna og barna har igjen.-osvosvosv....står at incest ikke er lov i bibeln....ja da har den boka driti på leggen og :!: Er ca 1000 sider med mer jall og 5674436[/snapback] Dette spurte jeg en kristendomslærer som liten og håpet på hu skulle stå der forvirret og ikke kunne svare meg, men slik gikk det ikke... Hu fortalte at Gud skapte først Adam og Eva, så andre folk...De var liksom de første,de var ikke de enste... Btw: Jeg er ikke kristen, Ateist her i gården. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) Hva med stigmata da? Jeg så en dokumentar om det på nrk sist påske. Også sies det jo at det er en Maria statue i en katolsk kirke i Mexico eller noe som gråter blod. Folk som har stigmate blør jo på hendene der Jesus hadde spikrer igjennom hendene eller i pannen hvor han hadde torner. Link til wikipedia artikkel: http://en.wikipedia.org/wiki/Stigmata Er angnostiker jeg. Men stigmata for man til å tro at det kan være noe. Endret 28. februar 2006 av x-ray-cat Lenke til kommentar
Kul_Type Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Men hva om ingenting av det de tror på er riktig, tenk hvis det ikke finnes noen gud av noe slag! Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 religion er EID! :!: Ta f.eks kristendommen. Gud skaper jorda, adam og eva.....plutselig mange folk? og det skjer ved at de får barn, har sex med barna og barna har igjen.-osvosvosv....står at incest ikke er lov i bibeln....ja da har den boka driti på leggen og :!: Er ca 1000 sider med mer jall og 5674436[/snapback] Dette spurte jeg en kristendomslærer som liten og håpet på hu skulle stå der forvirret og ikke kunne svare meg, men slik gikk det ikke... Hu fortalte at Gud skapte først Adam og Eva, så andre folk...De var liksom de første,de var ikke de enste... Btw: Jeg er ikke kristen, Ateist her i gården. 5678379[/snapback] Skapelseberettelsen sier at først skapte Gud Adam og deretter tok han et ribbein eller noe fra adam og skapte Eva ut i fra det. Og til darkz: Trenger de 2 første menneskene i verden å være i familie? Om Adam og Eva fikk barn ville det neppe ha blitt under betegnelsen incest. Barnebarna derimot.. Lenke til kommentar
Kul_Type Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 religion er EID! :!: Ta f.eks kristendommen. Gud skaper jorda, adam og eva.....plutselig mange folk? og det skjer ved at de får barn, har sex med barna og barna har igjen.-osvosvosv....står at incest ikke er lov i bibeln....ja da har den boka driti på leggen og :!: Er ca 1000 sider med mer jall og 5674436[/snapback] Dette spurte jeg en kristendomslærer som liten og håpet på hu skulle stå der forvirret og ikke kunne svare meg, men slik gikk det ikke... Hu fortalte at Gud skapte først Adam og Eva, så andre folk...De var liksom de første,de var ikke de enste... Btw: Jeg er ikke kristen, Ateist her i gården. 5678379[/snapback] Skapelseberettelsen sier at først skapte Gud Adam og deretter tok han et ribbein eller noe fra adam og skapte Eva ut i fra det. Og til darkz: Trenger de 2 første menneskene i verden å være i familie? Om Adam og Eva fikk barn ville det neppe ha blitt under betegnelsen incest. Barnebarna derimot.. 5678592[/snapback] Tenk hvis gud hadde skapt adam med sædproblemer Lenke til kommentar
kjetil_b Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Synes dette har blitt en ganske tåpelig diskusjon. Det dere har kommet fram til er at Illustrert vitenskap er et fint blad, og at det er artig og komme med spydige kommentarer om kristendommen og kristne. Heldigvis er det noen som holder seg litt seriøse og fører diskusjonen litt videre. Andre derimot kommer med innspill som ikke gjør nytte noe sted (f.eks. "Gud er en gul badeball......") Det er flere verdensreligioner, men det er vel ikke rett at alle tror på den samme guden. Kristendommen kom ut av jødedommen, derfor kan vi si at kristne og jøder tror på den samme Gud. Kristne tror derimot at Jesus kom og gjorde om avtalen mellom Gud og jødene, derfor jødene at bare de skal få komme til paradis, mens kristne tror at alle kan komme til paradis. Islam har delvis utgangspunkt i kristendommen/jødedommen. Muhammed bodde jo i Mekka og der var det mange kristne og jøder(pga. at det var et stort handelssted). Han påstod å ha fått et budskap fra Gud om at det var bare en Gud, og ikke mange. Passer bra i denne sammenhengen. Men Muhammed tok ting i en helt annen retning, og allerede i startfasen av denne religionen slaktet Muhammed ned masse kristne og jøder fordi de ikke støttet han. Bra utgangspunkt i en religion. Pga. dette tror jeg ikke at muslimene tror på den samme Gud som kristen, siden den guden aldri villa ha fått en mann som Muhammed til å starte en ny religion. Gud skapte nok flere folk etterhvert, ikke bare Adam og Eva. Og du som kommenterte hvordan Eva ble skapt, hvis du leser 1. mosebok, så er det faktisk to skapelsesberetninger. Noe som kanskje betyr at vi må ta dette mer billedlig? nahojdat: Du lurer på om Jesu eksistens er bevist. Det er et historisk faktum at Jesus har levd, på grunn av alle kildene vi har fra den tiden, og sammenliknet med andre kjente historiske personer, så er mengden uavhengige kilder om Jesus enorm. De fleste rekner Julius Cæsar som en historisk person, men han er ikke i nærheten så mye omtalt i gamle skrifter som Jesus. Filosofen Sokrates er også bare omtalt 3 plasser, og der bryter faktisk alle kildene med hverandre, siden de omtaler han totalt forskjellig(i den ene blir han omtalt som nærmest gal og svært dum, mens i den andre blir han omtalt som veltalende og smart). Grunnen til at vi regner jødedommen som en verdensreligion er ikke bare dårlig samvittighet, men det faktum at jødedommen er svært utbredt. Du finner jøder verden over, og pga. dette blir den sett på som en verdensreligion. Og til vår fine Ill.vit. diskusjon. Ja, det stemmer at det stod at det var 69% sannsynlighet for at Gud finns, og det er sikkert riktig at forskere har regnet ut dette. Men hvor mye vi trenger å bry oss om slike undersøkelser er vel en annen ting. Illustrert vitenskap skriver om mange teorier, og om ting som kanskje kan skje. Samtidig har de masse bra faktastoff og fine artikler som omtaler emner som kan være spennende og interessante. En kamerat av meg sa det så fint: "Illustrert Vitenskap er vitenskapens Se og Hør". Synes det forklarer det bra, jeg. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Gud skapte nok flere folk etterhvert, ikke bare Adam og Eva. Og du som kommenterte hvordan Eva ble skapt, hvis du leser 1. mosebok, så er det faktisk to skapelsesberetninger. Noe som kanskje betyr at vi må ta dette mer billedlig? Jeg vet at det er 2 skapelsesberettninger. Alt bør vel tolkes bildelig i bibelen, ellers blir det vel et fundamentalistisk bibelsyn, ikke sant? Og ingen bør være fundamentalistisk innenfor religion. Lenke til kommentar
kjetil_b Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Gud skapte nok flere folk etterhvert, ikke bare Adam og Eva. Og du som kommenterte hvordan Eva ble skapt, hvis du leser 1. mosebok, så er det faktisk to skapelsesberetninger. Noe som kanskje betyr at vi må ta dette mer billedlig? Jeg vet at det er 2 skapelsesberettninger. Alt bør vel tolkes bildelig i bibelen, ellers blir det vel et fundamentalistisk bibelsyn, ikke sant? Og ingen bør være fundamentalistisk innenfor religion. 5679430[/snapback] Mange som tolker bibelen fundamentalistisk. Veldig mange kristne jeg også kjenner, som tolker bibelen helt regelrett, for de vet ikke noe annet. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 De troende må jo føle seg litt truet av vitenskapen. Jo lengre vi kommer i vitenskaper, jo vanskligere blir det å tro Lenke til kommentar
kjetil_b Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Ikke nødvendigvis. Jo lenger vitenskapen kommer, jo mer sammenheng ser vi mellom religion og vitenskap, og at de faktisk ikke strider mot hverandre, men nærmest går hånd i hånd. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Ikke nødvendigvis. Jo lenger vitenskapen kommer, jo mer sammenheng ser vi mellom religion og vitenskap, og at de faktisk ikke strider mot hverandre, men nærmest går hånd i hånd. 5679714[/snapback] Egentlig ikke. Lenke til kommentar
kjetil_b Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Ikke nødvendigvis. Jo lenger vitenskapen kommer, jo mer sammenheng ser vi mellom religion og vitenskap, og at de faktisk ikke strider mot hverandre, men nærmest går hånd i hånd. 5679714[/snapback] Egentlig ikke. 5679757[/snapback] Mange av de bevisene ikke-troende støtter seg på i vitenskapen, er jo også teorier som langt fra er bevist, men som selvsagt "må være sant, for det er jo vitenskap!". Men vi er vel fortsatt et stykke vekk fra emnet, er vi ikke? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Mange av de bevisene ikke-troende støtter seg på i vitenskapen, er jo også teorier som langt fra er bevist, men som selvsagt "må være sant, for det er jo vitenskap!". Men vi er vel fortsatt et stykke vekk fra emnet, er vi ikke? 5679922[/snapback] Noe helt sentralt i religion (imo) er troen på en bevisst høyere makt (gud(er)). Så vidt jeg vet har ikke noen seriøse vitenskapsfolk lansert noen slike teorier enda. Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Som 15 åring så mener du at jeg ikke har god nok grunn til å være kristen, eller? Som 15 åring vet du igrunn ganske lite, ikke for å fornærme. Blir liksom samme ting som med "ja jeg tror på julenissen" opplegg. 5674929[/snapback] Eh.. javel.. Du har tydligvis ikke prøvd... Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Mange av de bevisene ikke-troende støtter seg på i vitenskapen, er jo også teorier som langt fra er bevist, men som selvsagt "må være sant, for det er jo vitenskap!". Men vi er vel fortsatt et stykke vekk fra emnet, er vi ikke? 5679922[/snapback] Noe helt sentralt i religion (imo) er troen på en bevisst høyere makt (gud(er)). Så vidt jeg vet har ikke noen seriøse vitenskapsfolk lansert noen slike teorier enda. 5679945[/snapback] Stemmer. Dette handler også veldig mye med rasjonalitet og irrasjonalitet. Vitenskapen bygger på det rasjonelle, altså vi trekker konklusjoner utifra det vi klarer selv å observere. Dette gjør ikke religiøsiteten. Den handler om at du først skal tro på en eller annen form for overmakt, og derifra finne svar på det du ikke klarer å få til å stemme. Som for eksempel; Vitenskapen sier at menneskene er en rase som var den som overlevde pga naturlig seleksjon, mens religion forteller oss at menneskene ble skapt ute i fra f.eks. Guds bilde. Lenke til kommentar
kjetil_b Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Mange av de bevisene ikke-troende støtter seg på i vitenskapen, er jo også teorier som langt fra er bevist, men som selvsagt "må være sant, for det er jo vitenskap!". Men vi er vel fortsatt et stykke vekk fra emnet, er vi ikke? 5679922[/snapback] Noe helt sentralt i religion (imo) er troen på en bevisst høyere makt (gud(er)). Så vidt jeg vet har ikke noen seriøse vitenskapsfolk lansert noen slike teorier enda. 5679945[/snapback] Stemmer. Dette handler også veldig mye med rasjonalitet og irrasjonalitet. Vitenskapen bygger på det rasjonelle, altså vi trekker konklusjoner utifra det vi klarer selv å observere. Dette gjør ikke religiøsiteten. Den handler om at du først skal tro på en eller annen form for overmakt, og derifra finne svar på det du ikke klarer å få til å stemme. Som for eksempel; Vitenskapen sier at menneskene er en rase som var den som overlevde pga naturlig seleksjon, mens religion forteller oss at menneskene ble skapt ute i fra f.eks. Guds bilde. 5680130[/snapback] Og vitenskapen sier ikke hvorfor det finnes noe som heter naturlig seleksjon, og hvem som skapte de første, det gjør derimot religion. Slik kan vi vel fortsette ganske lang tid tror jeg. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Er ikke den beste til å finne eksempler her, men hva hvis det er en religiøs historie om et sted som har eksistert en gang i tiden. Hva hvis vitenskapen finner stedet nedgravd et eller annet sted og det ikke er som beskrevet i den religiøse historien? At byen fantes lenge før det ble sagt osv. Eller at vitenskapen finner personer som er i bibelen, men finner en helt annen historie enn det som er beskrevet, kanskje en historie som ødelegger det grunnleggende i den relgiøse historien. Lenke til kommentar
_M@ts_ Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Og vitenskapen sier ikke hvorfor det finnes noe som heter naturlig seleksjon, og hvem som skapte de første, det gjør derimot religion. Slik kan vi vel fortsette ganske lang tid tror jeg. Åjoda. Hvis du har to dyr fra samme art, f.eks. fisk. Den ene har større finne enn den andre. Dermed kan den svømme raskere fra andre rovdyr mens den andre blir spist opp. Alle arter blir nesten "perfeksjonert". Den svake vil aldri kunne overleve. Protein skaper liv, og protein finnes det masse av i verdensrommet. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Survival of the fittest Lenke til kommentar
mkon Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Tror kjetil_b bomma litt der jeg gitt.......dumt å si da en har beviser på hvordan jorda ble skapt....oida enda et slag i tryne for de kristne......akkurat som da paven og de i vatikanet lenge gikk med den formening om at jorda var flat......forde det var det riktige i guds øyne å tro......er jorda flat? nei! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå