Gå til innhold

Alle religioner tror forskjellig, bare èn har rett

Anbefalte innlegg

Hvis man blir fortalt allerede som barn at det er slik så vil barne tro dette selv om det er nonsence. Største delen har heller ingen utdannelse og vet ikke om noe annet. Nå er det slik at mange kristne prøver jo nå å lime inn litt vitenskap for å "bevise" at det er gud osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg skjønner ikke dette jeg. Mesteparten av jordas befolking går rundt og trur på en STOR historie (religionene har jo en masse detaljer ect.) om hvordan jordet ble skapt, hvilken plass menneskene har i samfunnet osv. Hvorfor vil noen tro på dette? Det er jo bare tull uansett. En ting er at man finner sin egen lille relgion (at det f.eks. er noe mer mellom himmel og jord) bare for å få svart på "de store spørsmålene", men å tro på hele sulamitten! Med jesus og moses og det som verre er... sannsynligheten er jo lik 0 for at alt det har skjedd! I alle fall med tanke på at hver eneste religion har forskjellige historier.

5674074[/snapback]

Ja, hvorfor? Det spørsmålet er nok ikke du den første som har stilt til seg selv og verden. :) Jeg vet ikke svaret på det, men lurer på det samme. Noen teorier:

- Tradisjon. Barnet gjør som foreldrene, og overfører dette til sine barn osv.

- Sikkerhet. Å tro at det finnes en høyere makt som passer på deg er veldig betryggende for mange.

- Genetisk. Det er ting som tyder på at mennesker (eller mange ihvertfall) har et eget gen som påvirker oss til å bli overtroiske.

- Fellesskap. Mange føler et sterkt samhold i å være med i religiøse grupperinger, og får dermed dekket sitt sosiale behov.

- Underkastelse. Mennesker har en tendens til å gjøre som "mektige" andre mennesker sier.

osv..

Lenke til kommentar
Hvis du sjekker ut diverse liknende tråder vil du se at mange religiøse er så sterke i troen at de nekter å innse hvor usannsynlig det er at gud finnes.

5669741[/snapback]

Det finnes ingen sannsynlighet på at ein gud/fleire guder eksisterer; med mindre du kan vise meg eit brukbart reknestykke på akkurat dette.

Lenke til kommentar

religion er EID! :!:

Ta f.eks kristendommen.

Gud skaper jorda, adam og eva.....plutselig mange folk? og det skjer ved at de får barn, har sex med barna og barna har igjen.-osvosvosv....står at incest ikke er lov i bibeln....ja da har den boka driti på leggen og :!:

Er ca 1000 sider med mer jall og

Lenke til kommentar

Hehe... du sier noe der. Men mye av det som står i bibelen er bare bilder da... at det ikke har skjedd.

En annen ting er jo at jo lenger teknologien kommer, jo vanskeligere blir det for de troende. Hvis de f.eks. finner jesus i en hule et eller annet sted er jo kristendommen meningsløs. Jeg har selv diskutert kraftig med en kristen (ganske smart fyr egentlig... slapp tom for argumenter etter hver :p) og han sa det at det var bare å legge fra seg boka og gi opp hvis det skjedde.

Lenke til kommentar
Hvis du sjekker ut diverse liknende tråder vil du se at mange religiøse er så sterke i troen at de nekter å innse hvor usannsynlig det er at gud finnes.

5669741[/snapback]

Det finnes ingen sannsynlighet på at ein gud/fleire guder eksisterer; med mindre du kan vise meg eit brukbart reknestykke på akkurat dette.

5674388[/snapback]

Når jeg skriver usannsynlig tenker jeg egentlig ikke på matematisk sannsynlighet.

Kan heller si at det er ikke finnes noen beviser (som jeg vet om) på at det finnes en gud, men det betyr ikke nødvendigvis at det ikke gjør det. Kan være at vi bare ikke har oppdaget ham enda..

Lenke til kommentar

5669741[/snapback]

5674388[/snapback]

Når jeg skriver usannsynlig tenker jeg egentlig ikke på matematisk sannsynlighet.

Kan heller si at det er ikke finnes noen beviser (som jeg vet om) på at det finnes en gud, men det betyr ikke nødvendigvis at det ikke gjør det. Kan være at vi bare ikke har oppdaget ham enda..

5674477[/snapback]

Bra, då er enighet oppnådd.

Lenke til kommentar
Stod i illustrert vitenskap av det var en 66% sannsynlighet at det fantes en Gud. Vet ikke helt hvordan de fant de ut, men det var noe om at det skjedde oftere mirakler enn sannsynlighetene skulle tilsi. Var et stort prosjekt trur jeg...

5674521[/snapback]

Bare tull.... mirakler er ikkje vitenskapelig bevist.

Og kva er vel eit mirakel? Noke som hender sjølv om det er usannsynleg; men usannsynligheten har jo ingenting å sei, det skjedde jo allikevel!

Lenke til kommentar
Stod i illustrert vitenskap av det var en 66% sannsynlighet at det fantes en Gud. Vet ikke helt hvordan de fant de ut, men det var noe om at det skjedde oftere mirakler enn sannsynlighetene skulle tilsi. Var et stort prosjekt trur jeg...

5674521[/snapback]

med utgangspunt i at det var 50% sansynlighet for at gud finnes og regna ut sansyligheten fra godhet mot ondhet i verden. og det var btw 69%

Lenke til kommentar
derfor kan vi bare finne ting som gjør gudseksistens mindre sansynlig. Og de er det ikke mangel på

5674666[/snapback]

Som kva då?

5674701[/snapback]

Det kalles vitenskap, look it up some day. du kan lære noe :tease:

5674728[/snapback]

Haha, morsommen.

Dersom du definerer Gud som noke overnaturleg, så har du ingen motbevis, fordi det som er overnaturlig har ingenting med vitenskap å gjere.

Detter er ikkje eit pro-religiøst innlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...