SW-547 Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Etter en test jeg så i USA ville jeg selv sjekke om det var forskjell på kvaliteten på de ulike RAW konvertere. I utgangspunktet syntes jeg at bildene burde blir like hvis alle programmets innstillinger står av, altså når kun RAW data skal konverteres. Jeg trodde at en RAW konverter i utgangspunktet skulle lese av RAW data etter en eller annen standard og ikke tolke data på egen hånd eller modifisere disse. Det er mye fokus på hvor rask en konverter er eller hvor fin den er å arbeide med, men nesten aldri ser jeg kvalitetsdiskusjoner rundt disse. Denne uformelle undersøkelsen sjekkes arbeidet konvertere gjør i de mørke (shadow) områdene i bildet og jeg må si jeg ble overasket av de ulike resultatene. Bildet er tatt med et Canon 1D Mark II i RAW format. Det er konvertet til 16bit Tiff uten noen auto settings. Det er deretter croppet ut nedre venstre del i bildet og kjørt 50% Shadow/higlight på shadow slideren i Photoshop CS2. http://www.tomvictor.com/raw_converters.htm Nederst på siden er det også kjørt en 3 minutters eksponering med linselokket på kamera for å sjekke om tendensen er lik. Her kan man også se hvordan konverterene takler støy. Hva syntes dere? Prøv eventuellt selv med dine egne bilder å se om du får samme resultat. Er det noe jeg har gått glipp av her som dere kan hjelpe til med? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå