Gå til innhold

Harry Potter og De Vises Stein

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, jeg har fått i oppg. å skrive om denne boken da, og jeg må skrive om Tema(Hvilket tema er det som blir tatt opp i denne boken) og Budskap( Hvilket budskap tror du forfatteren vil gi leseren).

Så, hvilke tema blir tatt opp, og hvilket budskap prøver forfatteren å gi?

Lenke til kommentar

Tema er som en rød tråd i boka. Hele motivet (det vi leser) og budskapet er knyttet opp mot temaet.

Boka har mange bitemaer og hovedtemaer, det er også opp til deg hvordan du tolker temaet. Men bare at du må ha belegg for tolkningen din. Altså du må begrunne hvorfor du mener at det er temaet.

Jeg mener at hovedtemaet i De Vises Stein er Vennskap og Kjærlighet.

Fordi moren til Harry ofret livet sitt for å redde Harry Potter, hun hadde et valg nemlig.

Vennskap fordi ved hjelp av vennene sine(Ronny og Hermine) klarte de å finne frem til De Vises Stein. De Vises Stein kan være et symbol på ekte vennskap og kjærlighet, fordi det kan forlenge gjenopplive døden(voldemort).

Kjærlighet og vennskap seirer over alt det onde, som man forbinder med Voldemort. Dette kan være eksempel på budskapet som forfatteren vil frem til.

Dette er kun for å vise deg hvordan vi kan komme frem til et tema og samtidig begrunne det. Det er ikke sikkert at jeg har tolket temaet rett.

Endret av anderenlee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...