Gå til innhold

Religion; roten til alt ondt?


Anbefalte innlegg

Vel, Kina er et ganske ateistisk samfunn egentlig. Lurer på hva man bruker der for å få makt over folk? Er det kanskje bare ren maktbruk?

 

I midtøsten brukes religion som våpen, slik som kristendommen brukte den tilbake en god stund siden under korstogene. Den vestlige verden har sluttet å bruke religion som våpen, men nå er det de muslimske sin tur til å gjøre det.

 

USA er ikke så religiøst som alle skal ha det til. Det er ca. 8-10% i USA som oppgir at de er ateist. Jeg vil tro at Norge er noe av det samme - men det betyr selvfølgelig ikke mye når mange "kristne" egentlig ikke er det. Jeg vil påstå at de aller fleste amerikanere tror på Gud, men that's it.

 

Valgdagsmålingen i USA fra 2004 viser at 15% av amerikanere aldri går i kirken, 28% går bare et par ganger i året, 14% går månedlig, 26% går ukentlig, og 16% går mer flere ganger i uken.

 

Med andre ord, 43% av amerikanere er ikke eller veldig lite religiøse, mens 42% er ganske religiøse. 14% er midt på treet.

 

Lurer på om man kan finne lignende statistikk for Norge til å sammenligne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men hadde du fjernet religionen så hadde de maktsjuke funnet et annet eksempel (weapons of mass destruction  :whistle:  )

Nå er jo USA temmelig religiøst.

5671534[/snapback]

Joda, men unskyldningen var ikke religion.

Bush sa dog en gang at gud hadde fortalt han at han skulle angripe irak, men det er sikkert fordi vi ikke snakker om den skartpeste kniven i skoffen...

Lenke til kommentar
Et barn har ikke problemer, men ungdom og voksne kan mene at dette er skremmende...

 

jeg forstår ikke hvorfor ... men det er ikke vanskelig å tenke seg grunnen; kyllingen & egget, ikkesannt?

Noe saann ja. Et barn bryr seg ikke, og skjoenner ikke "alvoret" med ting. Mange ungdommer vil derimot gaa rundt og tenke paa slike ting og bli deprimert, trist osv. Jeg gikk mye og tenkte paa dette for et par aar siden.

Det kan rett og slett vaere skremmende. Vet ikke hvorfor, det bare er saann.

Det med religion og penger er bare tull. Makt kanskje,

 

hva mener du?

Jeg mener at religion (som oftest) ikke blir brukt for aa oppnaa oekonomisk gevinst. Tror ikke det er mange som bruker religion for aa bli rike. Men der finnes nok de som bruker religionen for aa faa makt over andre

ironien i det er at de tøffe tidene ofte oppstår når to parter går til krig mot hverandre på grunn av forskjellige syn/tolkninger av religioner .. i tillegg tror soldatene på hver side at de har den eneste ene gud på sin side av konflikten, mens uskyldige "i midten" eller i "kryssilden" ber til gudene sine om hjelp og beskyttelse

 

edit: det er nesten deprimerende å tenke på; altså hvor dumt dette egentlig er

5668741[/snapback]

Lenke til kommentar
men hadde du fjernet religionen så hadde de maktsjuke funnet et annet eksempel (weapons of mass destruction  :whistle:  )

Nå er jo USA temmelig religiøst.

5671534[/snapback]

Joda, men unskyldningen var ikke religion.

Bush sa dog en gang at gud hadde fortalt han at han skulle angripe irak, men det er sikkert fordi vi ikke snakker om den skartpeste kniven i skoffen...

5671916[/snapback]

Bush har ikke sagt dette. Det var en person som påsto at han hadde vært til stede en gang Bush sa dette. Bush har benektet dette i ettertid.

Lenke til kommentar
Vel, Kina er et ganske ateistisk samfunn egentlig. Lurer på hva man bruker der for å få makt over folk? Er det kanskje bare ren maktbruk?

5671624[/snapback]

 

Man bruker andre ting. Ei venninne som er vokst opp i kina fortalte meg at når de på skolen lærte om samfunnsystemene så ble de undervist en hierarkisk modell med kommunismen tornende på toppen som den perfekte samfunnsmodellen.

 

Selv om kommunismen ikke er en religion, så har man det til felles at man tror på egen (moralske og intelektuelle) overlegenhet, at man er bedre og vet bedre og derfor har retten på sin side.

 

Dette brukes for å kontrollere befolkningen og for å forsvare maktmenneskenes handlinger og valg.

 

Når det gjelder religion så blir denne mekanismen enda sterkere, for hvem kan trekke selve Gud i tvil? Og hvem kan trekke Guds talsmenn på jorden i tvil? Det er kjettersk og blasfemisk. Og man kan straffes både på jorden og i døden.

 

Religion er det perfekte middelet for å kontrollere befolkningen, og derfor er religion også så farlig.

Lenke til kommentar

Det kan jeg faen meg skirve under på. Nå har jaggu meg admins på forumet her fjernet min avatar av Mohammed! Hadde jeg hatt bilde av en naken dame eller av en kis som blir skutt så hadde ingen reagert. Får vel legge inn det platecoveret der jesus blir sugd som avatar. Det er det helt sikkert ingen som reagere på. Vi bare flirer og blar videre.

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar
Hva hadde det med saken å gjøre?

Uansett så var avataren din krenkende mot det alle muslimer tror på, synes det er bra vi har admins på forumet her som har respekt for andre menneskers tro!

5715326[/snapback]

 

topic på posten gikk på om Religion var roten til alt ondt. Det er det jeg har svart på.

 

Den avataren din er jo krenkende mot alle kapitalister som elsker coca-cola. Hvor skal vi sette grensa? I det mest ektreme utfall kunne du faktisk bli saksøkt av coca-cola for å undergrave dere integritet og tukle med logone deres hvis du bodde i USA. Her på berget har vi vært ganske så tollerante intil muslimene begynte å kreve at vi skulle bli som dem. Nå er vi jo så pissredde alle mann. Stort sett alle argumenter mot å trykke bilder av muhammed går på "det tør jeg ikke av frykt for represaliser" veldig få som har ytret "nei det er blasfemisk så det kan jeg ikke gjøre".

 

Og ja på bakgrunn av dette med all den volden og de truslene som følger av en fornærmelse mot en skremmende religion som minner om Nazismen så er religion roten til alt ondt. Ref Topic på posten (atter en gang)

Lenke til kommentar
Vel, Kina er et ganske ateistisk samfunn egentlig. Lurer på hva man bruker der for å få makt over folk? Er det kanskje bare ren maktbruk?

 

I midtøsten brukes religion som våpen, slik som kristendommen brukte den tilbake en god stund siden under korstogene. Den vestlige verden har sluttet å bruke religion som våpen, men nå er det de muslimske sin tur til å gjøre det.

 

USA er ikke så religiøst som alle skal ha det til. Det er ca. 8-10% i USA som oppgir at de er ateist. Jeg vil tro at Norge er noe av det samme - men det betyr selvfølgelig ikke mye når mange "kristne" egentlig ikke er det. Jeg vil påstå at de aller fleste amerikanere tror på Gud, men that's it.

 

Valgdagsmålingen i USA fra 2004 viser at 15% av amerikanere aldri går i kirken, 28% går bare et par ganger i året, 14% går månedlig, 26% går ukentlig, og 16% går mer flere ganger i uken.

 

Med andre ord, 43% av amerikanere er ikke eller veldig lite religiøse, mens 42% er ganske religiøse. 14% er midt på treet.

 

Lurer på om man kan finne lignende statistikk for Norge til å sammenligne?

5671624[/snapback]

 

Gå inn på SSB.no og sjekk. De har egne lister over de mest populære søkene. Send dem evt en mail hvis du ikke finner noe.

Lenke til kommentar
Hva hadde det med saken å gjøre?

Uansett så var avataren din krenkende mot det alle muslimer tror på, synes det er bra vi har admins på forumet her som har respekt for andre menneskers tro!

5715326[/snapback]

 

topic på posten gikk på om Religion var roten til alt ondt. Det er det jeg har svart på.

 

Den avataren din er jo krenkende mot alle kapitalister som elsker coca-cola. Hvor skal vi sette grensa? I det mest ektreme utfall kunne du faktisk bli saksøkt av coca-cola for å undergrave dere integritet og tukle med logone deres hvis du bodde i USA. Her på berget har vi vært ganske så tollerante intil muslimene begynte å kreve at vi skulle bli som dem. Nå er vi jo så pissredde alle mann. Stort sett alle argumenter mot å trykke bilder av muhammed går på "det tør jeg ikke av frykt for represaliser" veldig få som har ytret "nei det er blasfemisk så det kan jeg ikke gjøre".

 

Og ja på bakgrunn av dette med all den volden og de truslene som følger av en fornærmelse mot en skremmende religion som minner om Nazismen så er religion roten til alt ondt. Ref Topic på posten (atter en gang)

5715457[/snapback]

Så du syns ikke at det er verre å krenke den aller heligste i en religion en å krenke cocacola?

Og muslimer har da aldri sagt at vi skal bli som dem? hvor har du det fra?

Lenke til kommentar

Å gi relegion skylden for alt vondt, er som å gi dassen skylda for at den blir pissa i...

 

Relegion blir brukt som en unnskyldning og grunn. Hadde ikkje relegion eksistert hadde man funnet på noe annet som band folk sammen. Se The Wave, den historien er veldig bra.

 

Gir man folk følelsen av at de er viktige og med i et felleskap, kan de gå med på det meste..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...