Gå til innhold

Kjøp av makroobjektiv


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe meg et makroobjektiv og det står mellom to:

 

Canon 100mm 2.8 USM & Sigma 150mm 2.8

 

Har lest en del rundt på forumet og skjønner att det er gode objektiver begge to.

Når man snakker om makrofotografering nevnes det ofte arbeidsavstand. Kunne også tenke meg å prøve litt fotografering av insekter(skal uansett ikke brukes til portrett). Hva blir avstanden til objektet med de to forskjellige objektivene hvis man skal ha 1:1 bilder av f. eks veps, fluer osv. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon sin 100mm har en arbeidsavstand på 31cm fra film/brikkeplanet, og Sigmaen sin 150mm er jeg ikke sikker på, men tror den ligger på ca 40cm?

 

Macroer er vanskelig å holde iro, så man må ofte bruke stativ. Og jo lengere brennvidde, desto vanskeligere er de å holde.

 

Det går også an å kjøpe et gammelt normalobjektiv med blenderring som man vha et adapter kan snu og bruke som en macro.

En annen mulighet er å skaffe ei forsatslinse (nærlinse) til et objektiv, for å komme nærmere.

Kan være greit å prøve ut før man investerer i et macroobjektiv?

Lenke til kommentar

Hei svein-r4,

 

Har samme 'problemet' selv - samboeren ønsker seg veldig et makroobjektiv av god kvalitet, og har lest mye rundt om de to alternativene du nevner.

 

Har kommet frem til at det for vår del står mellom Canon 180mm f/3.5 L, Canon 100mm f/2.8 og Sigma sin 150mm f/2.8 - med en knapp på Sigma. Det virker som et ideelt objektiv med tanke på pris, arbeidsavstand og vekt. Dog har Sigma minste blender 22, mot 32 på modellene fra Canon, etter det jeg har lest. Det kan jo ha noe å si mtp. dybdeskarpheten, men i praksis tror jeg det har liten eller ingen betydning. Canon sin 100mm er jo litt billigere enn Sigma sin 150mm, men forskjellen er såpass liten at jeg ikke synes det betyr noe. 180mm L-objektivet er nok veldig bra, men pris + vekt på denne gjør nok at Sigmaen antageligvis er et bedre kjøp totalt sett. I tillegg får Sigmaen svært god omtale blant annet på fredmiranda.

Lenke til kommentar

Hva med et Tamron 90mm 2.8 1:1? Har lest bra ting om dette objektivet og kommer kanskje til og kjøpe det selv en gang. Koster litt under 4000 kr.

Tror det skal egne seg bra til portretter også. ellers så får du Canon 50mm f.2.5 som også er beregnet på macro tror jeg. Har ikke lest så mye om det egentlig, men det skal være skarpt og fint. Veier lite også, og koster 2500,- ca.

Jeg ville ikke kjøpt 150mm hvis jeg skulle brukt det til andre ting en macro.

Lenke til kommentar

Vil i likhet med Gnarf anbefale Tamron 90/2,8. Det har fått mye skryt for skarpe fine bilder, og de som bruker det fast klarer ikke å rose det godt nok. Husk at 150mm kan bli vanskelig å holde stødig nok til at bildene blir skarpe. Det er mange grunner til å være forsiktig og ikke gå for høyt opp i brennvidde, selv om du har stativ.

 

Tamron er også kjent for litt mer solid mekanisk kvalitet og byggekvalitet enn Sigma.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har to av 1:1 objektivene til Canon (100 mm og 180 mm)

-mp65 med 1-5x forstørrelse står på ønskelista.

 

Det jeg kan si om forskjellen på de to, som kanskje kan hjelpe deg litt på vei, er at 100 mm objektivet er betydelig lettere og enklere å jobbe med.

Med nok lys og et kamera som håndterer høy iso uten for mye støy så kan dette i mange tilfeller benyttes uten stativ, mens 180 mm objektivet i 9 av 10 tilfeller krever stativ for å levere gode nok resultat. Det er også et stopp langsommere, men i de fleste sammenhenger har dette lite å si når en tar macrobilder.

Jeg bruker de omtrent like mye, men 100 mm objektivet er litt mer kompakt og enkelt å håndtere så vil 180 mm objektivet gi deg mer arbeisrom...det tar bare litt mer tid å venne seg til... ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...