AMDXP Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 (endret) Jeg har eid en 12' ibook av den nyeste typen i fem måneder. Jeg klarte ikke mer... Jeg måtte selge den. Hvorfor? Les dette innlegget som jeg skreiv på et amerikansk forum: _____________________________________________________________________ SWITCH BACK Take a quick look at the link below before reading further. Switch - Why Choose a Mac? After owning my first Mac (probably my last too) for five months, I sold it. Now I'm switching back to my roots in the computer world - Windows based PC. My switch back is not based on any major problems with my Mac. The switch back is based on the simple fact that Windows PC is a better environment for a user, mainly because of its popularity. Let me explain you in short what I mean with better. First of all I must say that Windows based PC's got defiantly more software then Mac does. Second of all the rumor about that a Mac never crashes, is a dead urban legend. And then you got the word on the street that Mac is totally compatible with Windows, well that's just another fairy tale... I don't regret that I bought a Mac, its the opposite actually. Since I would anyway wanted to check what's all the chitchatfuzz behind Macs is all about. Now I have done it, I've learned a lot about different OS's . I've seen how a alternative OS does the same tasks that Windows does, sometimes even better. Its been an interesting ride. Thnx Steve Jobs for giving cool looking Macs to the world! I understand why ppl love their Macs. But for me who said "Bill Gates me love" before I could walk, the only OS is Windows with all its ups and downs. Did I hear someone whispering Windows Vista is coming soon... Yeah I know, I'm really looking forward to that release! The funny thing is that Vista has stolen a couple of major features from Mac OSX. In the end I want to say that if you are used to Windows and is comfortable with that, don't think on changing to Mac, coz its just not worth the effort of getting used to a new OS. And don't get me started on the one button mouse =) "To switch to Mac or not to switch, that's the question" Don't! _____________________________________________________________________ Jeg synes denne historien fortjener å bli nevnt for folk som jakter etter en ny pc der ute. Endret 19. april 2006 av AMDXP Lenke til kommentar
Solarstone Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Kjøpte nesten en Mac selv! Snakket litt tøft med meg selv og innså at det bare er det lekre Mac/PowerBook designet som frister meg. Men forstod fort at mine programer som jeg bruker i jobb/fritid etc ikke finnes eller kommer aldri til mac. + jeg synes Vista har mye penere look en Tiger OS. Lenke til kommentar
mortenandersen Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Kjøpte nesten en Mac selv!Snakket litt tøft med meg selv og innså at det bare er det lekre Mac/PowerBook designet som frister meg. Men forstod fort at mine programer som jeg bruker i jobb/fritid etc ikke finnes eller kommer aldri til mac. + jeg synes Vista har mye penere look en Tiger OS. 5666642[/snapback] En irriterende og begrensende ting til ved Mac: Tastaturene til de bærbare mangler Del-tast, av alle ting! Dette er et stort irritasjonsmoment når det gjelder f.eks. bruk av Word, som har en kommando jeg ofte bruker, nemlig Ctrl.+Del, som sletter hele ordet som er til høyre for markøren. Å lage et tastatur uten Del-tast - hva er vitsen?! Man får for øvrig mer elegante (og "Mac-like") bærbare PCer, for eksempel fra Sony. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Kjøpte nesten en Mac selv!Snakket litt tøft med meg selv og innså at det bare er det lekre Mac/PowerBook designet som frister meg. Men forstod fort at mine programer som jeg bruker i jobb/fritid etc ikke finnes eller kommer aldri til mac. + jeg synes Vista har mye penere look en Tiger OS. 5666642[/snapback] En irriterende og begrensende ting til ved Mac: Tastaturene til de bærbare mangler Del-tast, av alle ting! Dette er et stort irritasjonsmoment når det gjelder f.eks. bruk av Word, som har en kommando jeg ofte bruker, nemlig Ctrl.+Del, som sletter hele ordet som er til høyre for markøren. Å lage et tastatur uten Del-tast - hva er vitsen?! Man får for øvrig mer elegante (og "Mac-like") bærbare PCer, for eksempel fra Sony. 5667513[/snapback] En annen irriterende ting er musa med kun én knapp Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Jeg vil ikke akkurat påstå at du får fram den helt store advarselen i historien. Historien er bra skrevet språkmessig, men du får aldri fram et slående poeng eller flere grunner til hvorfor. Du nevner i bunn og grunn kun at det er like greit å holde seg til Windows. Jeg hadde forventet at du kom med noen skikkelige "hårreisende" opplevelser her slik innledningen din tilsier. At Mac også kræsjer er greit å si i fra om, men du nevner hverken hvorfor eller hvor ofte i forhold til Windows. At det finnes flere programmer til Windows er jo egentlig innlysende. Du bør isåfall heller belyse om det er det slik overhodet ingen programmer kjører bedre på Mac enn Windows. Noen ganger ønsker man å bruke penger på maskinvare som gjør at jobben ens går lettere selv om maskinvaren ikke fungerer like greit til andre, mindre viktige oppgaver... Hilsen en som har prøvd Mac kun én gang og ser derfor på denne tråden/ historien fra et nøytralt punkt. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Ut fra det du skriver ser det ut til at du kjøpte deg en mac uten helt og forstå hva det dreide seg om, du ligner på dem som prøver Linux og kommer sutrende tilbake og klager på at det ikke var 100% det samme som windows og at de til sin gru oppdaget at de måtte lære seg noe nytt. Er du noe annet enn ett troll med ett særdelses dårlig åte? Lenke til kommentar
A.J Green Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 What agvg said... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Jeg har eid en 12' ibook av den nyeste typen i fem måneder. Jeg klarte ikke mer... Jeg måtte selge den. Hvorfor? 5666495[/snapback] Ja, hvorfor? Fant ikke noe svar i innlegget ditt. Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Hvorfor skriver du dette inlegget? For å vise at du kan basic engelsk?? For å fortelle at du er forelsket i Bill Gates? Hvis du er behandlingstrengende er dette feil forum. Lenke til kommentar
golas Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Dette tror jeg er den mest unødvendige tråden jeg noen gang har lest. Jeg har Windows i dag, men har brukt OS X i to år. Begge systemer er gode og fungerer utmerket sammen dersom man har den minste peiling på hva man driver med. Smak og behag er det eneste som avgjør. (og lommeboken i mitt tilfelle da...) Lenke til kommentar
A.J Green Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Basic engelsk? I understand why ppl love their Macs. coz its just not worth the effort of getting used to a new OS. Og dette med at man bare kan bruke én museknapp med Mac, what huge load of horseshit! Kompis av meg bruke mx512 med sin powerbook, han høyreklikket dagen lang. Så vidt jeg husker iallefall. Lenke til kommentar
henrik^ Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 (endret) Som folk sier, totalt unødvendig post. Viser bare at trådstarter ikke har gjort resarchen sin før han kjøpte mac. Du har dessuten ikke forklart helt hvorfor du solgte den, og værsåsnill ikke kom med "høyreknapp-argumentet", det er utbrukt, jeg høyreklikker som en hest på steroider med min. troll. Hvilke programmer er det du savner på Mac'en? Endret 26. februar 2006 av henrik^ Lenke til kommentar
toranv Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 (endret) Hvorfor skriver du dette inlegget?For å vise at du kan basic engelsk?? For å fortelle at du er forelsket i Bill Gates? Hvis du er behandlingstrengende er dette feil forum. 5668348[/snapback] Som om jeg skulle ha sagt det selv. Mac er kjempedigg og oset fungerer så mye bedre en Win XP, har hatt begge deler. Jeg kompis av lord og jeg brukte "dual mouse-button" all the time. PWND Endret 26. februar 2006 av toranv Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Kjøpte nesten en Mac selv!Snakket litt tøft med meg selv og innså at det bare er det lekre Mac/PowerBook designet som frister meg. Men forstod fort at mine programer som jeg bruker i jobb/fritid etc ikke finnes eller kommer aldri til mac. + jeg synes Vista har mye penere look en Tiger OS. 5666642[/snapback] En irriterende og begrensende ting til ved Mac: Tastaturene til de bærbare mangler Del-tast, av alle ting! Dette er et stort irritasjonsmoment når det gjelder f.eks. bruk av Word, som har en kommando jeg ofte bruker, nemlig Ctrl.+Del, som sletter hele ordet som er til høyre for markøren. Å lage et tastatur uten Del-tast - hva er vitsen?! Man får for øvrig mer elegante (og "Mac-like") bærbare PCer, for eksempel fra Sony. 5667513[/snapback] Windows keyboard ? http://www.top20fun.com/funny_jokes/1171.html Lenke til kommentar
AMDXP Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) Takk for mange interessante innlegg! For å utdype mitt poeng. Så legger jeg dette til det opprinelige innlegget for å forklare detaljert hva som ødela mitt Mac opplevelse. Teksten er på engelsk for å nå en breiere publikum i andre forum. _____________________________________________________________________ As I told before I’ve been using Macs almost exclusively for about 5 months before I sold it. The hardware was nice, but OS X can be as slow, buggy, non-standard, frustrating and annoying as any other operating system. Also, I don’t really use most of the included applications, so most of what makes OSX so special didnt really apply to me. Let me be more specific about what I see as a drawback with a Mac, I’ll just list them out in no special order, but I will number each point so fanatics of Mac can refer to each number directly while defending their beloved Macs: 1. Anyone who says that Macs are more stable than Windows are out of their mind. My brand new Mac regularly went crazy and needed reboot. 2. My iBook was 1.33Ghz with 1GB. He was sloooooow… 3. Also, the graphics power wasn’t good. ATI Radeon 9550 – no thnx. Playing Halo on iBook is a drastically reduced experience than on my freinds Celeron 2Ghz Toshiba. 4. I don’t like Mail or Safari. I much prefer Thunderbird and Firefox, both of which don’t get much attention on the Mac platform. 5. I really dislike iPhoto. I much prefer the Windows thumbnails. 6. I hate the Finder. I thought the Windows Explorer was bad and wacky, but I had no idea. Finder makes me want to hurt someone. I especially love when folders don’t merge, but replace. 7. Like it or not, it’s a Windows world, and interop has to be a priority. If I take a few screen shots, paste them into a PowerPoint For Mac presentation and send them off, and no one can see them because the images have defaulted to some wacky Quicktime tiff? That’s damn annoying. 8. Keynote and Pages are both interesting, but non-standard. I wouldn’t do any real work with them because I’d be afraid of trying to send documents to my friends. 9. In fact, most stuff is available on Windows first, sadly. And I’m a always for hunt for something new 10. And what’s up with the damn .dmg install files? The install process is so messed up. Unzip .dmg.gz, mount .dmg, copy to Applications, unmount .dmg, delete .dmg, delete dmg.gz. Blah! 11. Do you know how long it took me to get the idea that I had to empty the trash before I disconnected any external drives, memory cards, etc. otherwise the files just stayed whereever they were. 12. I don’t use iMovie. It’d be nice if I did, but it’s not a plus as I don’t have a DVD burner, and if I wanted to buy one, it’d cost me like my car and my home… 13. Everything for Macs cost more. All extra hardware from mouse to camera… (12) 14. I thought having “Unix” underneath would be an advantage. But it’s not Linux. Linux is what I know, the wackiness that is OSX confuses the hell out of me. I can barely figure out what’s running and not running. I installed some HP Printer software drivers months ago and the control panel starts up automatically every day and sits in the Dock, despite my best efforts to track down where the HELL it’s started from. 15. The hardware support isn’t great. I’ve got several devices which just are completely ignored by the Mac, including a WebCam and several USB devices. And my iSight doesn’t play nice with anything but iChat. WTF? Why isn’t it just a DV device? 16. I really don’t like the fact that some apps close when their window goes away (like System preferences, and Windows Video for the Mac) and other apps stay there in memory forever until you notice them by accident… 17. Spotlight isn’t great. It’s slow and doesn’t seem to find what I’m looking for. 18. OSX mouse tracking isn’t great. Why is that? Didn’t they invent it? Why do I have to go get separate mouse drivers for my Microsoft, Logitech and MightyMouse mice? That’s insane. Okay, that said. There are benefits. The command line is sooooo much nicer than the SSH client I was using on my PC. The Windows Networking is actually better than real Windows. The Bluetooth stack is decent as well (doesn’t seem to crash as much) and my iBook sleeps and comes out of sleep cleanly. Real’s media player is so much nicer - with no weird pop-ups. Keeping applications as folders is a neat idea. User switching is good and the ability to one click and have an SSH or Apache Server up and running is pretty great. But after all this, I don’t think I would give a Mac to my Mom and expect any magic, for example. I think Apple has sacrificed their vaunted simplicity and usability in the face of sloppy Windows competition. They’ve settled for “good enough” I think, and if that’s the case, then I might as well stick with the more popular OS, which ends up being the easier OS to deal with because of its popularity. Much of the Mac's ability to even function at a basic level is by the great help from Microsoft for supporting the Mac with Office and Windows Media. Now I have switched back to Windows and I’m realizing how good I had before using Mac. Q: "To switch to Mac or not to switch?" A: Well, you must decide that after reading my story. =) _____________________________________________________________________ Jeg er interessert i å høre interessante innspill og kommentarer til fortsettelse av min historie om switch back'en fra Mac til Windows. Endret 27. februar 2006 av AMDXP Lenke til kommentar
Fragment Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) Da ble det plutselig mye bedre. Jeg synes også at mac er en hype (som rir på iPOD, som også er overpriset) Endret 27. februar 2006 av Fragment Lenke til kommentar
jevel Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Må si meg enig i at det gir mer mening etter post to, men de fleste av punktene er basert på personlig mening og preferanse, noe som nok vil variere ganske kraftig. Hadde du satt deg mer inn i hvordan OS X virker så ville du kunne stryke en god del av punktene over. Jeg er for min del overbevist om at OS X er perfekt for en bruker som skal bruke maskinen sin til surfing, musikk og film. Problemet oppstår når du skal bruke spesielle applikasjoner som kun er utviklet for Win32. Da hjelper det ikke med virtual PC en gang... -KJ Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Har trykket litt på Macen til naboen. Må si jeg er skuffet over hvor kronglete den er i bruk.. for de som ikke har råd til Microsoft Office.. Så kan dere prøve å legge inn OpenOffice på Mac.. Da skjønner dere frustrasjonen min... Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) Jeg la inn Openoffice på ei venninne av meg sin iBook med OS X, første gangen jeg brukte Mac (edit: med OS X), kan ikke akkurat si at det var spesielt vanskelig. Eneste ulempen jeg ser er at man ikke kan bruke native win32-applikasjoner om man trenger slikt, ellers kommer jo alt annet an på hvordan man tuller til ting og hvorvidt man gidder å faktisk sette seg inn i OS-et. Ellers kan man bare legge inn Linux, noe som fungerer ypperlig. Selv har jeg aldri opplevd at min mor sin 12" iBook med Ubuntu har kræsjet. Endret 27. februar 2006 av Zerblat Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Nei, men prøv å forklar noen som ikke har hatt PC/MAC fra før at de må legge inn X11 fra tiger DVDen, X11 SDK må du laste ned fra Apple.com for å få det til å fungere nogenlunde smertefritt. Spør du meg er det ALT for tungvint i forhold til Linux og Windows. Så linux på PowerPC er nesten bedre Synd de bruker ATI kort for ATI har ræva 3D støtte i Linux. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå