Gå til innhold

MÅ harddisken ligge vannrett?

Anbefalte innlegg

Stemmer at lesehodene svever over platene.

Avstanden er, dog, ørliten - og det kan være nok å bevege disken (slik at platene kommer i "bøy") for at lesehodene kan ta nedi platen.

Om du har en defekt disk som sier "suus -klikketi-klikk" så kan du åpne den.

Kan bortimot garantere at det er en ripe i platen der lesehodet var når dette skjedde.

Klart at dette problemet er størst mens lesehodene beveger seg.

45 grader er mer fornuftig enn 20 grader.

Dette pga gyroskop-kreftene avtar etter en viss grad helling.

Jeg sier ikke att dette skjer med *alle* disker som ligger på skrå, eller blir beveget - men sjansen er mye større for *at* det skal skje...

Endret av soundwall
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stemmer at lesehodene svever over platene.

Avstanden er, dog, ørliten - og det kan være nok å bevege disken (slik at platene kommer i "bøy") for at lesehodene kan ta nedi platen.

Om du har en defekt disk som sier "suus -klikketi-klikk" så kan du åpne den.

Kan bortimot garantere at det er en ripe i platen der lesehodet var når dette skjedde.

Klart at dette problemet er størst mens lesehodene beveger seg.

45 grader er mer fornuftig enn 20 grader.

Dette pga gyroskop-kreftene avtar etter en viss grad helling.

5667065[/snapback]

Poenget mitt er at hodene flytter seg etter platene i en normal situasjon.

At hodekræsj er relativt vanlig synes ikke argumenterer hverken for eller imot å ha disken på 45 grader. Problemet er størst når hodene beveger seg, men hodene beveger seg hele tiden, uavhengig av hvordan du monterer den.

Som sagt, kreftene har innvirkning når du vrir disken vekk fra den retningen du har på en eksistrende rotasjon, om man starter disken i 45 grader, så vil du ikke ha noen gyroskpisk effekt før du prøver å vri den vekk fra 45 grader.

AtW

Lenke til kommentar

Kom ikke klart nok frem i innlegget mitt at jeg er enig i det.

Om disken står helt fast i en vinkel, så er det ikke noe problem.

Om disken derimot blir flyttet på - henger i strikk, stips etc som mange bruker, så høres ikke det alt for smart ut.

Jeg gjorde følgende nå nettopp:

Åpnet en defekt disk.

La den på bordet.

Vippet den opp på ene siden.

Platene bøyer seg, dem, som jeg sa, og de stabiliserer seg ikke - de forblir bøyde.

Lenke til kommentar
Kom ikke klart nok frem i innlegget mitt at jeg er enig i det.

Om disken står helt fast i en vinkel, så er det ikke noe problem.

Om disken derimot blir flyttet på - henger i strikk, stips etc som mange bruker, så høres ikke det alt for smart ut.

Jeg gjorde følgende nå nettopp:

Åpnet en defekt disk.

La den på bordet.

Vippet den opp på ene siden.

Platene bøyer seg, dem, som jeg sa, og de stabiliserer seg ikke - de forblir bøyde.

5667096[/snapback]

Roterte disse platene?

AtW

Lenke til kommentar

Klart det.

Ingen rotasjon - ingen gyroeffekt.

Forøvrig er det samme effekt som holder et kamera stødig i vannrett posisjon, når man filmer fra f.eks. helikopter.

(bare som et kuriosa)

hehe

(eller også en snurrebass i fart)

Endret av soundwall
Lenke til kommentar
Klart det.

Ingen rotasjon - ingen gyroeffekt.

Forøvrig er det samme effekt som holder et kamera stødig i vannrett posisjon, når man filmer fra f.eks. helikopter.

(bare som et kuriosa)

hehe

(eller også en snurrebass i fart)

5667104[/snapback]

Ja, men poenget er jo at en harddisk IKKE rører seg me under bruk, det er jo usunt uansett, og det er jo et problem uansett om du starter vanrett og vrir disken, eller starter i 45 grader og vrir disken.

AtW

Lenke til kommentar
En harddisk kan ligge vannrett eller loddrett.

Opp, eller ned.

Man skal ALDRI legge en disk på skrå.

Dette er pga de gyroskopiske kreftene som oppstår da platene på disken snurrer rundt i opp til 10000rpm på de raskeste diskene.

Man kan kjenne disse kreftene om man tar en disk (som man ikke er redd for) og så holder den i hånden mens den går.

Roterer man da disken rundt, vil man kjenne at "vekten" på disken endrer seg.

Platene inne i disken vil, pga den gyro-effekten, prøve å bende seg mote horisontalt, eller vertikalt nivå - det er derfor det føles som om disken endrer vekt.

Lesehodene som leser disken, svever bare nanometer over overflaten til disken.

Når så selve platen beveger seg nano-mye, så kan det skje at lesehodet berører selve platen, og deretter forårsaker diskcrash, og ofte med slik "suuuus-klikk - suuuus-klikk" lyd.

Jeg jobber med dette, og ser utrolig mange disker som har feilet pga lesehodet har tatt ned i platen.

Problemet er langt fra like stort på en laptop.

Grunnen til dette er at størrelsen på platene inne i disken er så små - og dermed blir ikke gyro-effekten så stor heller.

Husker for noen år tilbake, så lanserte Quantum en 5 1/4" harddisk.

Kult nok det, men problemer med gyro-effekten på disse store disk-platene var så store, at disken ble faset ut.

Så det sier seg selv - *aldri* beveg en disk mens den går.

5666897[/snapback]

Beklager, men dette blir ikke riktig. Naar disken staar i ro skal ikke din forklaring ha noe aa si med bruk av disken. Derimot, dersom man flytter disken slik at platene endrer plan kan dette vaere skadelig, uansett hvilken stilling disken befant seg i.

Jeg mener at aarsaken er at lageret er laget slik at den taaler mest belastning i vannrett og loddrett retninger, slik at vinkel paa disken virker paa lageret ujevnt og vil slite den ut noe fortere. Men ikke noedvendigvis saa fort at man egentlig merker forskjell. Den gir kanskje ulyd innen kortere tid?

EDIT:

Jeg saa naa innlegget der du godtar foerste avsnitt.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...