Gå til innhold

utsette mlitæret pga lærlingeplass

Simkin

Anbefalte innlegg

nå har det seg slik att jeg antageligvis blir innkalt til førstegangstjeneste en gang til våren/sommeren.. og til uka får jeg antageligvis lærlingeplass..

når jeg var på sesjon så spurte de om når jeg ville ut, og jeg sa jeg skulle gjøre ferdig skole og lærlingetia mi først.. men har altså ikke fått lærlingeplass (kansje) før nå..

kan jeg utsette det? faen heller om jeg drar i militæret hvis jeg får lærlingeplass.. er 22år så jeg skulle vel vært ferdig for lenge sia, men slik er nå altså ikke..

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fått førstegangstjenesten utsatt tidligere? Ellers burde du ha en forholdsvis god sak;

§ 11. Førstegangstjenesten skal avtjenes uten unødig opphold. Den skal så vidt gjørlig være avsluttet innen utløpet av det år den vernepliktige fyller 22, med mindre utsettelse med avgjørelsen om tjenestedyktighet etter § 30 første ledd, eller hans eget forhold har vært til hinder for det.
Lenke til kommentar

Jeg fikk syti meg til å få slippe førstegangstjenesten fordi jeg heller ville bruke muligheten jeg fikk til å leie en leilighet på 60m2 for 800,- pr mnd inkl strøm gjennom den samme bedriften jeg jeg var lærling på.

Jeg tjente også oppunder 400k på det året jeg skulle være inne, og syns fortsatt det var det mest fornuftige valget.

MEN... nå, 4 år etter angrer jeg som en hund. Og jeg kunne sikkert trengt det året for å få disiplinert meg litt.

Så jeg ville utsatt det om jeg fikk, men ikke gjør som meg og ødelegg sjansen din til å komme inn. Tror det er en verdifull opplevelse.

Lenke til kommentar
For faen da, ikke vær kjip. Avtjen verneplikta di som lærling i forcen! Det er verdens beste arbeidsplass!

5666162[/snapback]

Hah! Gleder meg til å avtjene verneplikta mi som mediegrafikerlærling i hæren. Ser dét for meg.

Lenke til kommentar
nå har det seg slik att jeg antageligvis blir innkalt til førstegangstjeneste en gang til våren/sommeren.. og til uka får jeg antageligvis lærlingeplass..

når jeg var på sesjon så spurte de om når jeg ville ut, og jeg sa jeg skulle gjøre ferdig skole og lærlingetia mi først.. men har altså ikke fått lærlingeplass (kansje) før nå..

kan jeg utsette det? faen heller om jeg drar i militæret hvis jeg får lærlingeplass.. er 22år så jeg skulle vel vært ferdig for lenge sia, men slik er nå altså ikke..

5665502[/snapback]

Hvis du har begynt på lærlingtiden din når du får innkallelsen så får du nok sikkert utsettelse. Du skal heller ikke være for siker på at du får en innkallelse etter akkurat to år. Noen ganger kan det gå lengre tid, andre ganger kan du få fritak uten noe spesiell grunn.

Lenke til kommentar
For faen da, ikke vær kjip. Avtjen verneplikta di som lærling i forcen! Det er verdens beste arbeidsplass!

5666162[/snapback]

Hah! Gleder meg til å avtjene verneplikta mi som mediegrafikerlærling i hæren. Ser dét for meg.

5667520[/snapback]

Du vet vel at de har behov for folk som jobber med medier og grafikk? De har jo diverse bransjeblader osv!

Lenke til kommentar

5666162[/snapback]

5667520[/snapback]

Du vet vel at de har behov for folk som jobber med medier og grafikk? De har jo diverse bransjeblader osv!

5667804[/snapback]

Mekke propaganda? =P

Lenke til kommentar

5666162[/snapback]

seriøst , militeret er vell ikke til og avbefaler for læretiden . tilog med lærerne på skolen jeg gikk på sa rett ut at det var sterkt og fraråde .

Lenke til kommentar
Hvis du skal i militæret så har du KRAV på å få tilbake lærlingejobben din når du kommer tilbake, det fikk vi vite når jeg var på sesjon!  det står i norges lover om dette!

5670692[/snapback]

Jasså? Etter hva jeg har oppfattet er det ingen som har krav på en lærlingplass. En lærlingplass er noe en bedrift tilbyr frivillig, og takker du nei til denne, eller må pga. militæret så kan ingen presse seg innpå bedriften om et år igjen.

Det vi har blitt fortalt hvertfall.

---

Men uansett i dette tilfellet, da man ikke fikk seg lærlingplass allikevel kunne du tat militæret i løpet av de 2 årene der...

Lenke til kommentar
Hvis du har begynt på lærlingtiden din når du får innkallelsen så får du nok sikkert utsettelse. Du skal heller ikke være for siker på at du får en innkallelse etter akkurat to år. Noen ganger kan det gå lengre tid, andre ganger kan du få fritak uten noe spesiell grunn.

vel, jeg er rimelig sikker på att jeg blir innkalt.. skulle egentli inn i fjor sommer, men jobba og ga faen, januar i år fikk jeg brev om jeg måtte møte opp til avhør fordi jeg ikke møtte opp, møtte opp til avhør og de sa det var greit att jeg "glemte" av det, så jeg får nok en innkallelse til regner jeg med..

ta lærlingetia mi i forsvaret er totalt uaktuelt.. trives der jeg er nå

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...