Gå til innhold

Problemer ved oppstart av ny pc

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et aldri så stort problem. Jeg skal på LAN nå, men min helt nye pc vil ikke la meg komme inn i Windows!

Jeg har akkurat koblet sammen pcen, og alt er koblet riktig (kikket over flere ganger). Jeg starter den, og den viser det BIOS-bildet, eller hva du vil kalle det før jeg får opp noe som "Error open operating system". Når jeg går inn i BIOS og setter det opp slik at den skal boote fra cd kommer jeg inn på cden når jeg restarter, og får installert og det som er. Men når jeg skal restarte igjen får jeg samme feilen. Uansett om jeg setter opp i BIOS at den skal boote fra harddisken eller cd går det ikke (får opp cd-bildet igjen da, men trykekr jeg på boot som vanlig, får jeg samme problem der igjen)

Så er det noen som har vært borti det samme før?

Hadde vært usedvanlig hyggelig om noen hadde noen peiling på dette.

PC'n består av:

-CPU:

AMD Athlon64 San Diego 90nm 3700+ 2.2GHz 1Mb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939

-Mus:

Logitech G5 Laser Mouse USB

-Tastatur:

Saitek Eclipse Keyboard, norsk

-Kabinett

Antec Case Perfomance One P180 SPCR Special Edition BLACK/SVART without PSU

-Hovedkort

Abit KN8-SLI,nForce4 SLI, Socket-939

-DVD-brenner:

BenQ DVD-Brenner DW1655 Lightscribe

- GPU:

POV GeFORCE 7800 GT Dual DVI,HDTV, TV-ut, m/ Call Of Duty 2

-PSU:

MIST, 500W, 20/24 pins, S-ATA

-RAM:

OCZ EL Dual Channel Platinum 2x1024Mb (tot. 2048Mb) 2-3-2-5 DDR PC3200 400Mhz

-CPU-kjøler:

Zalman CPU-kjøler, m/spenningsregulator (CNPS7700-AlCU)

-GPU-kjøler:

Zalman GPU-kjøler, VF700-Cu

Alt er nytt, bortsett fra at jeg bruker min gamle IDE-harddisk.

mvh

cfsa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det hørtes ganske rart ut.

har du prøvd å koble harddisken på den andre kanalen?

hvis du har mulighet til å teste med andre harddisker, så er det også lurt.

det kan virke som om det er harddisken det er feil med, men jeg tenker litt på ram, men hvis du ikke har overklokket, så skal jo det være utelukket.

du kan jo prøve å laste ned Knoppix, eller kanskje Flonix om du har lite plass, eller treg line, for å teste om du kommer inn på harddisken.

Knoppix og Flonix er to linux operativsystem som booter ifra cd plata.

jeg har selv brukt Flonix bittelitt, var i en kinkig situasjon da, men det var det eneste aktuelle for meg da, var på 60MB eller noe sånt :)

Lenke til kommentar

Enig, bytt til en annen harddisk for Operativ System-booting. Jeg begynte å få akuratt den samme feilen like før en gammel harddisk her hjemme rett og slett sluttet å fungere. Hvis ikke det hjelper, boot memtest og se om rammen er problemet.

Edit: Meh, var rettet til første svaret.

that stoffi: Prøvd DSL(Damn Small Linux)? Den er omtrent 10MiB mindre og fra mitt amatør-perspektiv ser den ut til å ha alle tingene man trenger i tilfelle visse kinkige situasjoner oppstår.(Like også bare å bruke Knoppix istedet da)

Endret av Culex
Lenke til kommentar

Prøvde stort sett alt dere foreslår i løpet av et par hektiske timer på LAN. Men det eneste som viste seg å fungere var å bytte harddisk. (Mer eksakt; byttet disk med Jalla-Bennern. ;) ) Da viste det seg at denne harddisken fungerte helt fint for meg, og min gamle fungerte bra for Jalla-Bennern.

Men takker for svar!

Mvh

cfsa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...