hello100143 Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 (endret) Jeg var i dag oppe å skulle prøve å starte bilen som jeg har kjøpt. saken er den at den bilen har stått der i et par år ute. så da jeg i dag skulle prøve å starte den så kom bare tenninga på og motoren lagde ikke en lyd så vi kjente etter om vifte reima gikk fritt men det gjorde den altså ikke. så det jeg lurer på er om det kan være rust som får reima til å låse seg eller om det rett og slett er starteren som ikke vil? Håper på serriøse svar EDIT: leif Endret 25. februar 2006 av hello100143 Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Hadde du med deg ferskt batteri? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 En bil som har stått i to år, bør iallefall ha et oppladet batteri. Innslaget på starteren kan ha satt seg fast. Det er i bunn og grunn mye som ike har rørt seg på lenge og dermed kan være svært tung å dra igang igjen. Lenke til kommentar
hello100143 Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 hadde et batteri som var 1 år gammelt men jeg lada det opp over natta før jeg tok det til bilen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Høres ikke et klikk en gang når du vrir om tenningsnøkkelen så kan du sterte med å teste om stertreleet får spolespenning. Får den ikke det kan du fortsette med å ta en kabelende som du kobler på + polen på batteriet og holde mot kabelskoen til styrestrømmen på starteren. Skjer det fortsatt ingenting så sitter startreleet fast. Nå har ikek du sagt noe om hvilken bil du har så årsakene kan være mange men er det en gammel bil så funker denne metoden fint. At viftereima ikke går fritt skyldes at den går rundt reimskiva på veiva som er tung å dra rundt. Er det en tradisjonell vifte så kan det være du greier å dra motoren rundt ved å dreie på vifta men sansynligeheten for at motoren står hardt er vel til stede etter 2 år stillstans. Når en bilmotor står lenge kan stempelringene tørke fast, noe som gjør den vanskelig å dra rundt første gangen. Dette kan forebygges ved at man har en liten sprut olje på toppen av stemplene før bilen settes bort og dette vil også hjelpe på den første starten når bilen endelig skal startes opp. Lenke til kommentar
Landkrabben Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Bare sjekk att det er litt liv i batteriet, slik att bensinpumpe ++ går rundt,, så kan du bare blitt slept med enn annen bil og trille den igang.. Enn motor som har stått i ca.2 år har nok "grodd" fast... Hadde blitt enn tøff jobb for starteren det der Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Skru ut tennpluggene og sprut rikelig med WD40 eller tilsvarende i sylindrene og la det stå over natten. På mange motorer er festebolten til remskiven til viftereimen slik at du kan bruke en skralle eller liknende til å dra motoren rundt med, så hvis det er mulig bør du gjøre det, for det er nok bedre enn å "røske" den løs. Jeg anbefaler at du bytter olje før du starter den, for det er sikkert mye vann i oljen når den har stått så lenge. Kjøp billig olje på Europris, Biltema eller liknende. Hvis du får startet den så følg nøye med på om termostaten åpner seg, for ellers blir motoren overeopphetet ganske fort. Hvis termostaten er ødelagt trenger du egentlig ikke å bytte den i første omgang, det går greit å bare fjerne den. Hvor mye av dette som er verd å gjøre kommer selvfølgelig an på hva du har tenkt å gjøre med bilen. Hvis du skal bruke den ordentlig må du gå over den skikkelig, hvis du bare skal herje med den er det kanskje ikke noen vits i å gjøre noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå