jossa Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 har en 1.1 ghz 256mb ram jada jada jada.. laptop... prøvde først å instalere lunux.. men det ga jeg opp da jeg ikke engang klarte å instalere de nødvendige driverene til mitt trådløse nettverkskort.. men pcen jobbet i det minste fort og effektivt så instalerte jeg win xp pro... ingen problemer med driverne.. men pcen oppfører seg som en 386... eller no i den duren.. det hakker og lagger bare jeg scroller på en internettside... å det er veldig plagsomt.. så mitt spørsmål er bare så enkelt som hvorfor? xp må trekke sykt mye mere system eller no.. jaja.. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Xp er minnesluker. 256MB er lite og bruker skjermkortet noe av det minne og er det nesten pc misshandling Linux krever mye mindre ressurser og kan derfor være et meget godt alternativ på maskiner med ikke allverdens ressuser. Du kan alltid slå av en del visuelle ting og få xp til å bli noe raskere. Lenke til kommentar
wil Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Ville selv kjørt Windows 2000 Pro på den maskina der. 256 mb ram kan bli litt lite med XP, spesielt om du skal gjøre endel ting på maskina. Linux går gennerelt kjappere på slike maskiner. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Installer skjermkort drivere så skal nå scrolle problemet forsvinne Lenke til kommentar
wil Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Det kan også ha noe med musdrivern å gjøre at scrolleren hakker. Hvis man har en mus som trenger en egen driver, slik som Microsoft sine nyere modeller og Logitech muser. Hvis man ikke installerer musdriver for disse musene hakker det ganske mye når man scroller. Problemet forsvinner normalt når man installerer driveren. Lenke til kommentar
jossa Skrevet 25. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2006 som jeg tengte.. men burde jeg da instalere 2000 eller finnes det en linux distro som kommer ferdig med de komponentene man trenger? snakker da om mp3 kodec å sånt. de fleste standard drivere.. osv.. ja kort sakt noe som er litt nybegyner venlig.. har mest lyst å bruke linux.. men er det windows jeg må bruke så får det heller være det det da.. men takk for svar Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 De fleste linux distroer har det allerfleste drivere og legger de inn ved instalasjonen. Men det hender og du må legge dem til etterpå. Fedora eller suse er vel to ganske bra linux distroer for hjemmebruk. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Ellers er Mandriva et godt valg. Den siste gratisversjonen kan du finne hos uninett her Du trenger bare 3 CD'er eller 1 DVD, og enten CD brenner eller DVD brenner Good Luck Lenke til kommentar
jossa Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 Mandriva? gamle mandrake? hmm.. sjønner at det er delte meninger om hva som passer best Lenke til kommentar
wil Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Spørs hvilken maskin du har. Maskinvare og sånn. Selv kjører jeg Windows 2000 på min laptop som har 800 MHZ, 128 MB Ram og 20 GB harddisk. Jeg synes dette fungerer fint. XP blir for treigt på denne. Linux fungerer fint på min laptop det også. Har selv kjørt både Mandrake, Red Hat og Fedora på den. Det fungerer kjempe bra, men om jeg skulle valgt Linux distro på laptopen min nå hadde det garantert blitt Slackware Linux. Den blir nok kanskje i vanskeligste laget for deg, hvis du er forhåndsvis ny på Linux. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Hvorfor ikke deaktivere effektene i XP, slik at det blir helt identisk med 2000? Hjelper veldig på maskiner med mindre RAM: kontrollpanelet -> system Velg fanen Avansert og klikk på Instillinger i boksen Ytelse. Under fanen Visuale effekter (den som du kommer inn i), velg Velg for best ytelse. Lenke til kommentar
mkon Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Legg inn ubuntu, skjermkort og all er der fra før. Ellers kan du tweake windows xp slik at den ikke bruker så mye minne osv, ellers får du bort scrolle lagg ved å installere riktig skjermkort driver. Lenke til kommentar
wil Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 TCi: Det du sier nå stemmer ikke. Du får ikke identisk Windows 2000 og XP bare du slår av det visuelle i Windows XP. Bare tull. Det vet alle som har kjørt Windows 2000 og XP. Selv kjører jeg Windows 2000 og XP daglig og jeg ser stor forskjell, selv om jeg har slått av det visuelle i Windows XP. Å nei, uannsett vil XP bruke mere ram enn Windows 2000 selv om man har slått av de visuelle effektene i XP. Husk på at det er ikke for ingenting at XP uannsett ikke er anbefalt å kjøre på maskiner som har mindre enn 256 mb ram. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Kanskje feil å si helt identisk, men det hjelper uansett. Har selv kjørt XP ganske bra på 64MB RAM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå