Gå til innhold

laptop er treger med win en med linux... why?

jossa

Anbefalte innlegg

har en 1.1 ghz 256mb ram jada jada jada.. laptop...

prøvde først å instalere lunux.. men det ga jeg opp da jeg ikke engang klarte å instalere de nødvendige driverene til mitt trådløse nettverkskort..

men pcen jobbet i det minste fort og effektivt

så instalerte jeg win xp pro...

ingen problemer med driverne..

men pcen oppfører seg som en 386... eller no i den duren.. det hakker og lagger bare jeg scroller på en internettside... å det er veldig plagsomt..

så mitt spørsmål er bare så enkelt som hvorfor?

xp må trekke sykt mye mere system eller no..

jaja..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan også ha noe med musdrivern å gjøre at scrolleren hakker. Hvis man har en mus som trenger en egen driver, slik som Microsoft sine nyere modeller og Logitech muser. Hvis man ikke installerer musdriver for disse musene hakker det ganske mye når man scroller. Problemet forsvinner normalt når man installerer driveren.

Lenke til kommentar

som jeg tengte..

men burde jeg da instalere 2000 eller finnes det en linux distro som kommer ferdig med de komponentene man trenger?

snakker da om mp3 kodec å sånt.

de fleste standard drivere..

osv..

ja kort sakt noe som er litt nybegyner venlig..

har mest lyst å bruke linux.. men er det windows jeg må bruke så får det heller være det det da..

men takk for svar :)

Lenke til kommentar

Spørs hvilken maskin du har. Maskinvare og sånn. Selv kjører jeg Windows 2000 på min laptop som har 800 MHZ, 128 MB Ram og 20 GB harddisk. Jeg synes dette fungerer fint. XP blir for treigt på denne. Linux fungerer fint på min laptop det også. Har selv kjørt både Mandrake, Red Hat og Fedora på den. Det fungerer kjempe bra, men om jeg skulle valgt Linux distro på laptopen min nå hadde det garantert blitt Slackware Linux. Den blir nok kanskje i vanskeligste laget for deg, hvis du er forhåndsvis ny på Linux.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke deaktivere effektene i XP, slik at det blir helt identisk med 2000? Hjelper veldig på maskiner med mindre RAM:

kontrollpanelet -> system

Velg fanen Avansert og klikk på Instillinger i boksen Ytelse.

Under fanen Visuale effekter (den som du kommer inn i), velg Velg for best ytelse.

Lenke til kommentar

TCi: Det du sier nå stemmer ikke. Du får ikke identisk Windows 2000 og XP bare du slår av det visuelle i Windows XP. Bare tull. Det vet alle som har kjørt Windows 2000 og XP. Selv kjører jeg Windows 2000 og XP daglig og jeg ser stor forskjell, selv om jeg har slått av det visuelle i Windows XP. Å nei, uannsett vil XP bruke mere ram enn Windows 2000 selv om man har slått av de visuelle effektene i XP.

Husk på at det er ikke for ingenting at XP uannsett ikke er anbefalt å kjøre på maskiner som har mindre enn 256 mb ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...