EirikO Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Når er det lurt å bruke header-filer? og hva er det lurt å putte i disse filene? Skulle gjerne også hatt litt info om tråder.. noen gode tutorials? (Bruker c til å programmere) Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 (endret) I headerfiler legger du deklarasjoner. Når du bestemmer deg for å lage litt større programmer, kan det være lurt å dele opp koden slik, så du slipper å ha en gigantisk main.c fil. Det er f.eks. vanlig praksis å legge funksjonsdeklarasjoner, klassedeklarasjoner, osv. i headerfiler, for så å ha respektive implementasjons-filer. F.eks. header.h: #ifndef HEADER_H #define HEADER_H int add(int, int); #endif header.c: #include "header.h" int add(int a, int b) { return a + b; } main.c #include <stdlib.h> #include "header.h" int main() { int a = add(3, 5); return 0; } Så, når du kompilerer må du kompilere main.c og header.c: (Linux/Unix) $ gcc main.c header.c -o program Er ikke helt sikker på om dette er gyldig C-kode, osv., men selve prinsippet burde stemme. Edit: Får å bruke tråder, kan du bruke bibloteker som pthreads. Fant en tutorial her, men ettersom jeg ikke har lest denne selv, vet jeg ikke om den er noe god/dårlig. Er også noe stuff her: http://www.humanfactor.com/pthreads/posix-threads.html Endret 25. februar 2006 av zirener Lenke til kommentar
Peter Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Den der tror jeg du kan klippe og lime inn i "ofte stilte spørsmål" tråden, zirener, det er et klassisk spørsmål, og dette var et fint svar. Eneste jeg kan kommentere her er at jeg tror main returnerer void i C Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Jo, takk for det Hmm.. main returnerer void ja. Det kan jo forklare hvorfor så mange skal ha main til å returnere void i C++ også. Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 hvis jeg ikke tar helt feil så skal main egentlig returnere 0... det er ihvertfall vanlig i C å returnere 0 når alt var ok, og et annet tall dersom noe går feil. Lenke til kommentar
Entmaster Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 hvis jeg ikke tar helt feil så skal main egentlig returnere 0... det er ihvertfall vanlig i C å returnere 0 når alt var ok, og et annet tall dersom noe går feil. 5667790[/snapback] jo, men man kan vel velge hvilket tall som skal være "det riktige" iallefall når du bruker return-funksjonen... eller? Lenke til kommentar
GenericName Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) ... Endret 12. januar 2011 av Token Lenke til kommentar
almeraldo Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Det er helt riktig som det står ja: int main() { int a = add(3, 5); return 0; } Det har vært brukt void og int om hverandre i main tidligere, men main i c++ skal returnere int, og da altså 0 om alt er fint og greit, i følge dagens standard. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Det er stort sett alltid lurt å bruke headerfiler. Eneste grunn til å ikke bruke slike er i tilfelle når man ønsker alt i en fil, for eksempel for å gjøre det enklere å poste i et forum for dette. Det kan også være litt enklere å forholde seg til ett i stedet for to vinduer på småprogrammer. Men headerfiler bør man etter min meninge vende seg til å alltid bruke. Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 det er egentlig ikke slik at man har noe valg; man _må_ bruke headerfiler om man skal bruke en definisjonen av en ting flere steder .. man bruker headerfilene til å dele deklarasjonene ut til de forskjellige kompilerings-enhetene, og linker dem mot den éne definisjonen ... gjør man ikke det sier uansett linkeren i fra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå