Gå til innhold

hva bør jeg velge; frikort eller tabelltrekk?


Christian86

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjør som meg. Gå på ligningskontoret (ta med ett blad for det er alltid 30min ventetid.) Gå til skranken å si at du trenger ett skattekort på 5-10%(du trenger ikke mer enn 10%), og før han ber deg om å gjøre det sjøl på internett så bare spill dum og si at du ikke har peiling på datamaskiner og sånt. Så vil han fikse det for deg! Voila!

Lenke til kommentar
Jeg er 16 (fyller 17) og betaler 15%. Har en forventet inntekt på 50-60 000. Er det mye, slik at jeg får igjen noe?

5665672[/snapback]

 

Snakker vi om 2006? Dersom du tjener 60000 så betaler du kun trygdeavgift på 7,8% (4680 kr). Innbetalt skatt på 60000 vil for din del være 9000 kroner. Du vil dermed få igjen 4320 kroner + litt renter.

Lenke til kommentar
skal ta en titt på dette snart, men tror jeg ringer ned og ber dem sende det til meg. Er sengeliggende nå :(

5669994[/snapback]

 

Fornuftig. Folkene på likningskontoret har sannsynligvis mer peiling på dette enn de fleste som har svart deg her ;)

 

Oppgi hvor mye du regner med å tjene i løpet av året, så sender de deg et skattekort mer riktig trekkprosent. Oppgi gjerne at du regner med å tjene mer enn du faktisk kommer til å tjene. Alltid gøy med penger igjen på skatten.

Lenke til kommentar

En gang jeg skulle skaffe meg skaffekort så sa jeg at jeg ville ha 10% eller hva det nå var. Da nektet de å gi meg noe skattetrekk før jeg sa hvor mye jeg skulle tjene. De mente det var ikke opp til meg å bestemme hvilken prosenttrekk jeg skulle ha :roll: Men det er riktignok tre år siden nå, og noen saksbehandlere er jo vanskligere enn andre.

Lenke til kommentar

Da beregnes jo ikke skattekortet utelukkende med utgangspunkt i inntekt. Man tar også med forventet formue og gjeld.

 

Har alltid sagt at jeg forventer å tjene rundt 100 000 kr i året slik at jeg får et skattekort på 23 % (vil ikke ha tabelltrekk).

 

Hvis man trekker så lite som 10 % er vel egentlig det lureste å oppgi tall til skatteetaten slik at man vet at ma nblir skyldig skatt. Når du får ligninga så betaler du inn restskatt til du skylder ca. 80 - 90 kr. Da får man ettergitt dette. Det lønner seg selvfølgelig ikke hvis man har skattet så mye at man vet at man vil få igjen mer enn 90 kr.

 

Før så var dette berløpet mye høyere enn det var i dag.

Lenke til kommentar
Man trenger jo ikke bruke prosenttrekk for å spare. De fleste arbeidsgivere er behjelpelig med å trekke for mye skatt dersom du ønsker det.

5682499[/snapback]

Men sett at selskapet har satt ut lønnsutbetalinger til en tredjepart, og du i såfall må ringe en forvaltningskonsulent som så må sjekke opp med andre i sitt firma, så blir det temmelig avansert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...