Ole12 Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Heisann. Har 2 S-ATA harddisker (2x200gb) som er koblet som vanlige S-ATA oppsett. Fikk høre at det er bedre vis jeg setter dem opp i RAID 0 oppsett. Åssen gjør jeg det? Jeg har instalert drivere til RAID controlleren ivertfall. Motherboard: Asus P4C800-E Deluxe P.S jeg har koblet S-ATA ledningene til RAID controlleren på hovedkortet. Lenke til kommentar
Ole12 Skrevet 25. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2006 Jeg tror jeg har funnet litt ut av det. Når jeg er inne på Disk Management så er ATA Diskene Disk 0 Og S-ATA diskene Disk 1. Men uden Disk 1 (S-ATA diskene) så står det: Dynamic Unreadeble. Vis jeg høyrer klikker på Disk1, så står det: Convert to Basisk disk. Når jeg trykker på den så står det at dem vil bli formatert. Er det ikke mulig å kjøre dem i RAID vis ikke jeg formaterer dem? Dem fungere fint når den er i vanlig S-ATA oppsett. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Vel, "bedre" er veldig ensidig sagt. Jeg vil heller si at Raid0 har sine fordeler og ulemper. For å ta fordelene først: - Få en stor stasjon (f.eks D:) i stedet for 2 (eller flere) små. - Få doblet transferrate. merk: Dette er bare en av flere ting som spiller inn på ytelsen. De andre ytelsefaktorene som aksesstid, cache, osv vil ikke få noen forbedringer. Transferrate har lite eller ingen innvirkning på ytelsen ved lesing av små filer (under ca 0,1MB) Derfor vil kun lesing/skriving av store filer (over ca 1MB) få noen merkbar ytelseøkning. Og så over til ulempene: - Større risiko for å miste alt innhold på diskene. (Ryker en disk så mister man alt som ligger på begge diskene.) - Du kan ikke sikre deg ved å ha kopi av viktige filer fra den ene harddisken på den andre disken. - I tilfelle det skulle gå galt så blir det vanskeligere å redde ut data fra diskene. - De to diskene må alltid samarbeide. I mange situasjoner så lønner det seg ytelsemessig at f.eks 2 programmer kan jobbe individuellt på hver sin disk. - Alt innhold på diskene må slettes eller taes backup av før man går i gang med å sette de opp i Raid0. (Alt innhold går tapt i prosessen med å lage Raid0) - Hvis man skal gå tilbake fra Raid0 til et vanlig oppsett så må man også slette eller ta backup av alt innhold på diskene.(Alt innhold går tapt i prosessen med å fjerne Raid0) - Hvis du skifter hovedkort så er det ikke bare bare å ta med seg diskene til et nytt hovedkort. Ofte vil alt innhold på diskene gå tapt når man bytter hovedkort siden man må sette opp Raid0 på nytt på det nye hovedkortet (noen unntak finnes). - Du kan ikke ta meg deg den ene eller begge harddiskene til en kamerat for å kopiere innhold siden det sidestilles med å bytte hovedkort. - Hvis du skal ha Windows (,Linux eller noe annet OS) på diskene som skal stå i Raid0 så forvanskliges prosessen med å innstallere OS'et. (Man trenger drivere tilgjengelig under innstallasjonen) Så det du har hørt om at Raid0 "er bedre" er en veldig ensidig forklaring. Lenke til kommentar
Ole12 Skrevet 25. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2006 Da tror jeg at jeg bare fortsette å har min S-ATA disker i S-ATA oppsett. Takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå