Gå til innhold

«Stena Don» - En oljerigg!

Anbefalte innlegg

Til min store forundring leste jeg i lokalavisa for et par dager siden at vi skulle få besøk av en enorm oljerigg, som skulle ligge i havnebassenget. Jeg kjente at det ristet i kameraet mitt. Dette er det første seriøse bildet jeg har tatt siden jeg fikk mitt EOS 350d for noen uker siden. Ønsker gjerne kritikk =)

Stena Don er en oljerigg som leter etter olje på den norske sokkelen. Den kan borre seg ned til over 5000 meters dyp. «Stena Don» rager 121 meter over havet, er 80 meter lang og 70 meter bred, og stikker 27 meter under havoverflata. Vekten er på over 33.000 tonn. Den har en marsjfart på 7 knop (12.2 km/t). Den ble bygget i 2001 ved Kværner Warnow i Tyskland, og prislappen ble på 4,7 milliarder kroner. Den er her på besøk i Sandnessjøen, ved Slipen Mekaniske for oppgradering.

Edit: Horisonten er vertfall opprettet!

post-85925-1140891945_thumb.jpg

Endret av Antarctica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt skjev horisont. Desverre en del utbrenthet. Men sikkert en morsom kar å få besøk av.

Hvor lenge skal den ligge i sandnessjøen? Om det er verdt å kjøre fra Mo dit for å ta en titt.

5664426[/snapback]

Den skulle visst ligger her til om Onsdagen, og jeg syns absolutt du burde ta deg en tur hit, den var ENORM.

Lenke til kommentar

Skal ta meg en liten tur i morgen å få knipset noen bilder. Men siden jeg er helt nybegynner, og dere nevner at bildet ble overeksponert, kan dere si hvordan man feks. kan ta et godt kveldsbilde som dette.

Stoners: Du nevner Dønna, er du ifra nærområdet eller? Eller har du bare feriehus der? Enormt fin plass hvertfall =)

Lenke til kommentar

Her bør du nok bruke M, og prøve forskellige eksponeringer enn det kamera foreslår. Helst med litt mørkere resultat, da.

Du bør også coppe bildet litt ned. Du har jo en del å gå på. Ville f.eks. ha ofret en del hav, til fordel for himmel. Midtstillingen av horisonten er utslagsgivende for den udynamiske helheten i bildet. Her kunne det gyldne snitt fungert best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...