Agurken Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Rar reklame på Dagbladet sine blink sider.....Nazistiske tegn! Er dette lov? Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 (endret) Hakekors har vel aldri vært ulovlig å vise. Men når det brukes til å fremme en kjent ideologi så er jeg ikke sikker. X XXX X X XXXXX X X XXX X Dette korset er ikke ulovlig (jeg er ikke nazist) Endret 25. februar 2006 av I hate Compaq Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Kva er det reklamera reklamerar for? Hakekors er ikkje ulovleg å teikne eller vise fram på nokon måte, det er ein del av ytringsfridomen. Tenk for eksempel på når nynazistane har organiserte arrangement, dei blir aldri stoppa (forutsatt at dei er fredelege og varsla om), sjølv om hakekorset blir vist fram. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Er jo ikke hakekorsets feil at nazistene brukte symbolet. Hakekorset som symbol er mye eldre enn nazismen. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 (endret) Mein Kampf har et hakekors på forsiden, biblioteket låner ut den. Endret 25. februar 2006 av Lord-Myrrah Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Er jo ikke hakekorsets feil at nazistene brukte symbolet. 5664674[/snapback] Det har ingenting med saken å gjere, problemet er kva hakekorset blir assosiert mot. Men ja, hakekorset har fortsatt i dag ein sterk posisjon som lykkebringar, blant anna i hinduismen. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Om du hadde tatt musepekeren over reklamen hadde du sett at det er en reklame for en film som kommer på kino. http://imdb.com/title/tt0426578/ Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Hva var det reklame for? Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Filmweb.no, så vidt eg forstod. Vart ihvertfall sendt dit. Lenke til kommentar
Viking__ Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Hva var det reklame for? 5664826[/snapback] Das Untergang? Ein eller annan nazi-film, vel. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Ikkje Der Untergang, nei. Den er "gammal" no. Det var ei reklame for "Sophie Scholls siste dager". Lenke til kommentar
EJN Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Kan virke som om den er fjernet nå. Jeg får den ihvertfall ikke opp. Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 det var en del diskusjon for noen år tilbake om at myndighetene hadde tenkt til å forby trykking av hakekosrs, glad de ikke gjorde det. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Er ingen ting feil med swatiskien, den er jo mye eldre enn den nazisitiske idiologien som vi fikk servert fra Hitler & co. Den, som mange andre av de Nazistiske tegnene, stammer fra en helt annen kultur, faktisk før krigen fikk du kjøpe postkort i USA med Swatiskien på, samt mange smykker hvor swatsikien var brukt. Den er et symbol på lykke, som er en av grunnene at Hitler brukte den som symbol på sitt parti. han mente at den kom til å gjøre lykke for deres fremgang i krigen, pluss at den var stilren og nøytral. Ironisk nok så er hakekorset det mest provoserende du kan tegne i dag. Så nøytralt er det blitt. Jeg ser ikke noe feil i å bruke den, men det er klart, den gir assosiasjoner med en forferdelig krig, og mange takler ikke se den på grunnlag av hva den i dag symboliserer. Jeg skjønner disse menneskene som ikke liker den, som f.eks en god del av den eldre generasjonen. Vi kan ikke forstille oss hva det symbolet betyr for dem, og for deres skyld synes jeg ikke at vi burde bruke det tegnet i f.eks reklame. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Greit nok siden det var en film det var reklamert for. Det gir jo blikkfang. Men en litt tvilsom måte å gjøre det på. Det er sikkert noen som sitter og surfer på nettet (blink/dagbladet), som har mistet en far eller noe i okkupasjonen/krigen, og da er det kanskje ikke så morsomt å møte en banner fylt med hakekors uten noen forklaring på forsida... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå