Gå til innhold

Norge, Økonomi og EU

Anbefalte innlegg

Regjeringen gjennomfører kun ting som favoriserer dem selv, tenk hvis EU plutselig bestemte seg for at alle land måtte heve alkoholavgiftene sine... Lurer på hvilket land som ville gjennomført det pålegget først? :hmm:

Angående oljefondet så er vel det ment som en avsetning for fremtiden, men om det er om 30 år eller 100 år er vel vanskelig å si... uten at jeg egentlig skjønner poenget med det, tenkt dere en kolaps i verdensøkonomien, som kommer til å skje en eller annen gang, så vil oljefondet ha null verdi pga inflasjon o.l.

Jmf, det presenterte underskuddet på over 5300 milliarder kroner på det amerikanske budsjettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem er det som har sagt at det er i orden å bruke fondet om 30 år? Inflasjonen er noe de aller fleste som har greie på det er enige om, så skjønner ikke poenget med å stille spørsmålet en gang.

5757448[/snapback]

Uansett når vil "inflasjonsproblemet" være det samme, enten om 30 eller 3000 år. Jeg tror det er mye mer fornuftig å investere i realkapital (veier, bygninger osv) som kan bidra til reell verdiskapning i fremtiden, fremfor å lesse alt over på et fond vi ikke kan bruke.

Lenke til kommentar
Hvem er det som har sagt at det er i orden å bruke fondet om 30 år? Inflasjonen er noe de aller fleste som har greie på det er enige om, så skjønner ikke poenget med å stille spørsmålet en gang.

5757448[/snapback]

Uansett når vil "inflasjonsproblemet" være det samme, enten om 30 eller 3000 år. Jeg tror det er mye mer fornuftig å investere i realkapital (veier, bygninger osv) som kan bidra til reell verdiskapning i fremtiden, fremfor å lesse alt over på et fond vi ikke kan bruke.

5758361[/snapback]

Poenget er at vi i dag har et utrolig høyt overskudd på handelen med utlandet. I dag velger vi å sylte ned endel av dette i oljefondet, men mye blir også brukt. Den dagen oljestrømmen blir mindre, vil vi ha penger til å fortsette det høye forbruket en stund til. Målet er, slik jeg har skjønt det, å ikke bruke alt på en gang, men over tid, den dagen dette måtte trengs.

Lenke til kommentar
Poenget er at vi i dag har et utrolig høyt overskudd på handelen med utlandet. I dag velger vi å sylte ned endel av dette i oljefondet, men mye blir også brukt. Den dagen oljestrømmen blir mindre, vil vi ha penger til å fortsette det høye forbruket en stund til. Målet er, slik jeg har skjønt det, å ikke bruke alt på en gang, men over tid, den dagen dette måtte trengs.

5767616[/snapback]

Ja, man kan nok ikke bruke alt på en gang, det tror jeg de fleste er enige om.

Det som er trist er at man ikke er villig til å bruke penger på å oppgradere infrastruktur, som igjen kan bidra til verdiskapning i tillegg til oljen, og bygge opp kompetanse som man kan leve av etter at oljeeventyret er over. Da tenker jeg konkret på veiutbygging, et skikkelig strøm- og telenett, gode skole- og utdanningsbygg, litt penger til forskning osv. Merk: _ikke_ til å dekke løpende utgifter, slik som offentlig husleie, lønninger til byråkrater, osv. Dette kan bidra til å generere mer penger og kompetanse enn kostnaden der og da. Før så var politikerne i det minste villige til å satse litt, nå er de bare noen tøfler.

Lenke til kommentar
Ja, man kan nok ikke bruke alt på en gang, det tror jeg de fleste er enige om.

Det som er trist er at man ikke er villig til å bruke penger på å oppgradere infrastruktur, som igjen kan bidra til verdiskapning i tillegg til oljen, og bygge opp kompetanse som man kan leve av etter at oljeeventyret er over. Da tenker jeg konkret på veiutbygging, et skikkelig strøm- og telenett, gode skole- og utdanningsbygg, litt penger til forskning osv. Merk: _ikke_ til å dekke løpende utgifter, slik som offentlig husleie, lønninger til byråkrater, osv. Dette kan bidra til å generere mer penger og kompetanse enn kostnaden der og da. Før så var politikerne i det minste villige til å satse litt, nå er de bare noen tøfler.

Det er et godt argument du kommer med, er til en viss grad enig. Dette er ting vi burde bruke mere ressurser på i Norge, om vi så må bruke oljepenger, så er det mye av det som kan skaffes i utlandet for å begrense inflasjonen.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...