Gå til innhold

Skal ha laptop, Acer eller ASUS, hvem er best?

TBPhoto

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en laptop, og har ikke hatt det siden jeg hadde en Packard Bell for en 4 års tid siden.

Siden jeg er veldig mye på farten i jobben, vil den bli mest brukt til internett (skal kjøpe ett 3G/EDGE/GPRS kort til laptop'en), men vil bli brukt en del hjemme også - da mest til litt bilderedigering og muligens noe spilling (men spill er ingen høy prioritet!).

Pristaket mitt for selve PC'en er 8500-9000 max. Er disse brukbare, har tenkt litt på Dell også, men kan jeg få en bra derfra til nevnte pris - og er Dell noe bedre enn Acer eller ASUS?

Har sett på disse 2 modellene her, og lurer litt på hva jeg skal velge...

Acer Aspire 5003WLMi - Mobile AMD Turion 64 Prosessorer ML32 1.8 GHZ 1024MB Cache, 1GB RAM, 15,4" WXGA, 100GB HDD, SISM760GX Onboard Grafikk, DVD brenner - koster 8 745,- fra MPX

ASUS A6Km - AMD Sempron 3000+ / 1.8 GHz, 512MB RAM, 15,4" WXGA, 60GB HDD, NVIDIA GeForce Go 7300 TurboCache som støtter 256 MB - 64 MB, DVD brenner -koster 8 495,- fra Komplett

Eneste ASUS er bedre på såvidt jeg kan se er grafikkbrikken, men har mindre minne og harddisk. Hva er forøvrig best av AMD Turion og Sempron?

Anbefal gjerne andre maskiner som er like bra eller bedre til samme pris!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mobile AMD Turion er en CPU beregnet for bærbar PC'er, med tanke på støy og varmeutvikling. Batteritiden vil altså være bedre med den fremfor Sempron som er designet for stasjonære PC'er. Når det gjelder ytelse er jeg usikker, men tror Turion yter ca tilsvarende Pentium M.

Når det gjelder grafikk, selv er ikke Acer PC'en spesielt egnet for spilling. Det meste av nyere 3D blir vanskelig på den.

Hva er viktige faktorer for deg mtp pc? Skjerm, ytelse(CPU& Minne), HD, spilling?

Et 3 alternativ til den prisen er Dell Inspiron6000.

Lenke til kommentar

God skjerm er viktig, men de fleste jeg har sett på har 15,4" WXGA. Skal jeg ha noe med bedre oppløsning koster det som regel skjorta - 17" tror jeg blir for stort, vil ha noe som ikke trengs og slepes med rundt.

512MB minne er minimum, 1GB er det jeg helst vil ha.

Spill er ingen prioritet som sagt, men det kunne såklart ha vært kjekt og kunne spilt noe...

50-60GB hdd er minste jeg vil ha, helst 80-100GB.

Jeg så på en annen PC fra Fujitsu Siemens som virket bra, nemlig denne;

Fujitsu-Siemens Amilo PRO V2045 WXGA

Pentium Centrino 1.73GHz 2MB 533MHz, 512MB DDR2 533MHZ (PC 4200)2 x 256MB, 15.4-inch TFT WXGA, 1280 x 800 pixel, ATI MOBILITY RADEON X300 graphics, 64 MB dedicated graphics memory, 80GB HDD S-ATA 5.400 RPM, DVD brenner, XP Pro

Denne koster 8 370,- fra MPX

Hvordan er grafikkbrikken i denne? (ATI X300). Den har 64MB dedikert minne så vidt jeg skjønner, men hvor mye kan den kjøre med max med delt minne?

Synes denne virker nesten bedre enn de 2 andre jeg vurderte, kommer med XP pro og 80GB hdd. Eneste jeg kunne tenkt meg er mer minne, men det koster vel ikke så mye og oppgradere det senere?

Ett lite tilleggsspørsmål; Tenkte og tegne Netcom Connect abonnement (mobilt bredbånd til 499,- i mnd.). Ser at MPX selger ett datakort til 1653,- kroner med ett slikt abonnement - er disse kortene samme ulla alt sammen?

Sånn jeg har skjønt det, kjører disse kortene på UMTS der det er dekning, evt EDGE hvis det finnes men ikke UMTS, og GPRS der det er verken UMTS eller EDGE. UMTS skal teoretisk gi 384kbps, EDGE noe rundt 2-250kbps (?) og GPRS er vel 53,6kbps?

Noen som har en slik løsning som kan si hvordan dette fungerer?

Lenke til kommentar

Personlig har jeg veldig dårlig erfaring med Fujitsu-Siemens. Det virker som de plutselig kan bli overopphetet; jeg fikk inn en Amilo fra en ansatt for et par dager siden - den måtte vært nesten hundre grader! Jeg ville sett litt på Dell. Hva med Inspiron 1300 til kr 8.578,- med 1Gb RAM og 80 Gb harddisk. Eller Inspiron 6000 som er nevnt her; kr 9.378,- med 1,73 GHz cpu, 1 Gb ram og 80 Gb disk. På Dell sine hjemmesider må du huske å endre fra 3 års garanti til 1 års garanti for å få ned prisen.

Endret av UllForEver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...