Gå til innhold

DFI Nf4-Ultra D - problem med dual channel minne

Sideburn

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp folkens:

Har 2 x 1024 OCZ PC3200 til mitt Uktra-D kort, men får ikke dette til å virke i dual channel. Brikkene fungerer fint enkeltvis og sammen i singel channel (slot 1 & 2). Setter jeg dem i slot 1&3 eller 2&4, så piper maskinen og nekter å boote.

Oppdaterte BIOS i går til siste jeg fant på DFIs hjemmeside (NF4LDB14.bin), men det hjalp ikke det spøtt.

Noen som kan gi meg en pekepinn på hva jeg må gjøre? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger litt hjelp folkens:

Har 2 x 1024 OCZ PC3200 til mitt Uktra-D kort, men får ikke dette til å virke i dual channel. Brikkene fungerer fint enkeltvis og sammen i singel channel (slot 1 & 2).  Setter jeg dem i slot 1&3 eller 2&4, så piper maskinen og nekter å boote.

Oppdaterte BIOS i går til siste jeg fant på DFIs hjemmeside (NF4LDB14.bin), men det hjalp ikke det spøtt.

Noen som kan gi meg en pekepinn på hva jeg må gjøre? :hmm:

5663482[/snapback]

jeg måtte øke spenningen for å få mitt til å kjøre i dual , hjalp med et steg

Lenke til kommentar

Det eneste som hjelper, er å oppdatere BIOS. De tidlige BIOS-versjonene er sære på minnetypene, og jeg måtte oppdatere for å få mine (daværende) OCZ-brikker til å fungere.

Edit: Søk på forumet etter "Den store DFI-tråden", da finner du opp mye nyttig info, bedre BIOS-versjoner ol.

Og sycho: Det hjelper vel ikke trådstarter så mye om du får det til? Hold slikt for deg selv.

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar
Det eneste som hjelper, er å oppdatere BIOS. De tidlige BIOS-versjonene er sære på minnetypene, og jeg måtte oppdatere for å få mine (daværende) OCZ-brikker til å fungere.

Edit: Søk på forumet etter "Den store DFI-tråden", da finner du opp mye nyttig info, bedre BIOS-versjoner ol.

Og sycho: Det hjelper vel ikke trådstarter så mye om du får det til? Hold slikt for deg selv.

5663878[/snapback]

Takk for innspill! :thumbup:

Har som sagt oppdatert BIOS til den nyeste på DFI's hjemmeside, men det hjelper altså ikke. Har også sett i den store "DFI-tråden", men der er det jo så mange sider og innlegg at jeg går meg helt vill.

Finnes det andre BIOS'er jeg kan teste? Vil i så fall sette stor pris på en link til disse!! Skal lete litt i tråden selv, men legg gjerne en link her til BIOS dersom noen vet om en nyere/bedre enn den jeg henviser til i første innlegg.

Lenke til kommentar
Har du prøvd som andre her nevner å øke volten?

Ofte er dette problemet når det ikke vil boote med dual.

Det er ikke verre enn å sette i en brikke, starte opp og gå inn i bios og stille.

5664198[/snapback]

Har testet litt etter div oppskrifter jeg har funnet på nett, men må innrømme at jeg er på tynn is når det gjelder dette. Dersom du ser på infoen her kan du kanskje fortelle meg hvilken volt jeg skal øke og evnt hvor mye?

Lenke til kommentar
Du skrev ikke at du har prøv 3&4. Derfor skrev jeg at jeg har dem i 3&4 og jeg kjører dual. Jeg kjørte dem i dual fra jeg fikk kortet. Trengte ikke BIOS update.

5664163[/snapback]

Har testet Sycho, men det funker ikke. DFI anbefaler slot 1&3, helst 2&4.

Endret av Sideburn
Lenke til kommentar
DRAM Voltage .................................  2.60v

Den kan du prøve å øke til 2.7V - 2.80V, så lenge du ikke klokker skal du ihvertfall ikke trenge mer enn 2.8V..

5664834[/snapback]

Har nå testet med både 2,7V og 2,8V uten at det medførte noen endring.

Flere tips??

Lenke til kommentar

Det ble henvist til andre BIOS'er tidligere, men jeg vet ikke hvilke(n).

Er det noen som mener jeg bør prøve annen BIOS, eller har jeg en feil på kortet mitt?

Følgende virker:

*RAM-brikke 1 i slot 1

*RAM-brikke 2 i slot 1 (begge brikkene virker)

*RAM-brikke 1 & 2 i slot 1 & 2 (men da kun single channel)

Ved RAM-brikkene i slot 1 & 3, 2 & 4, 1 & 4 eller 2 & 3, får jeg feilmelding i form av ett langt beep (minnefeil).

Lenke til kommentar
Har det samme problemet som deg, Sideburn.

Forøvrig er hovedkortet mitt DFI Infinity

Minnet jeg bruker er OCZ 2048MB Dual Channel Value

5673740[/snapback]

Jeg har nå testet en del ting:

1: Prøvde en annen type RAM på DFI-kortet: Virket ikke!!

2: Prøvde OCZ-RAM'en på et annet kort: Virket i dual channel med en gang!!

Konklusjon: RAM er ok, HK evnt CPU (ikke veldig sannsynlig) er FUBAR!

Netshop sender meg nytt kort + CPU!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...