Gå til innhold

Stor razzia i Danmark, er Norge neste?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, dette er ikke helt nytt. Det skjedde på mandag utpå kvelden, men jeg ser at Nettavisen behendig utelater å nevne datoen.

Noen vil ha det til at danske danske myndigheter har gått over streken, de har visst tatt seg inn hus uten kjennelser og beslaglagt utstyr.

Det finnes for øvrig litt i info her:

http://www.siffan.dk/

Et eksemplet på Power of the Net

Kan det skje her? Ja, det kan det vel. Men det er ikke akkurat vanlig framgangsmåte.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til hvordan programmet eDonkey fungerer. Men jeg forstår det slik at de som er tatt har hatt åpent tilgjengelige servere med mye materiale på. Eller er det vanlige brukere av et p2p-nettverk de har tatt?

Lovene i Danmark er forøvrig annerledes enn de norske. De har ikke de samme rettighetene til privatkopiering av musikk og film som vi har. All digital-til-digital-kopiering er forbudt i Danmark. Dvs. at du er kriminell hvis du kopierer en CD du har kjøpt for å ha en kopi i bilen...

LeD

Lenke til kommentar

Edonkey2000 fungerer på måten at du har servere som kobler brukere til hverandre og som du kjører søk gjennom. Filene ligger kun hos de enkelte brukere, mens serverene kun ruter søk mellom brukere.

Litt slik som gamle Napster. Bare at her er målet at serverene etterhvert skal kunne linke seg imellom. Det er ikke fikset enda.

Servere blir gjerne satt opp av Warez-grupper der de kun sharer filer de selv har distribuert gjennom såkalt "Whitelisting", eller av folk som bare vil øke utvalget...

Ofte er enkelte servere beregnet for deling av spesielle kategorier, slik at du vet hvor du kan finne likesinnede brukere, feks rene Anime-servere og Software, Abandonware servere...

Det finnes vel ca 1000 slike servere med maks antall brukere som varierer fra 200 til 8000.

Lenke til kommentar

Takk for forklaringen. Et liknende opplegg som "Direct Connect" altså?

Slike P2P-programmer som krever en sentral server, enten det er en stor eller flere små, er jo lettest å angripe. Det blir litt verre om man skal taue inn alle brukerne av et fullstendig distribuert nettverk.

Man kan jo også lure på hvor mange mp3-filer "lovens voktere" som kommer stormende inn i huset til gode danske borgere og tar seg til rette har liggende? :smile:

LeD

Lenke til kommentar

Den eneste muligheten de kan ha til å kontrollere ALT, er vel å gjøre som Kina gjør. At hele landet er som et digert LAN, der myndighetene styrer hvilke porter som er åpne, og hva som er lov å surfe på og hva som skal blokkes. Håper for guds skyld ikke noen "lure" politikere får høre om den planen og mener det er en god ide.

Det er forresten slik på Svalbard allerede.

Foreldrene mine bor der, og jeg var oppe i påsken.

Tok med meg harddisk og skulle liksom kose meg med kabellinja deres..men neida..alle p2p-programmer var blocka. Og alle maskinene i hele byen lå i "my network". Sånn vil vi vel IKKE ha det her. Og på svalbard (longyearbyen) bor det faktisk 2-3000 mennesker. Da jeg spurte pent i en email til byens admin om å åpne kazaa/direct connect fikk jeg ikke noe svar.

----

"Gjort er gjort og spist er spist" sa elgen i Hakkebakkeskogen under våpenhvilemøtet mellom Mikkel Rev og de andre dyra. >www.dragonforce.com/sound.html < ! Metalium ruler også. :evil:

[ Denne Melding var redigert av: Bitex på 2002-09-20 14:39 ]

Lenke til kommentar

Dem klarer vel aldri og stoppe piratkopiering for fult tror jeg..i hvertfall ikke når dem driver av slik.

Så jo bare når napster ble lagt ned,det kom jo flust av med nye share progz ut med engang fordi folk ble provosert "metallica"

Så lenge det koster 189,- for en cd plate i butikken,så kommer vel fler og fler til å laste ned musikk.

Det er jo helt syke priser..plateindustrien har jo tjent mer etter at mp3 kom på nett viser en undersøkelse,men de nekter for det selv.

Liker jeg f.eks et spill jeg har prøvd "ulovlig" så kjøper jeg det i butikken..liker jeg det ikke,så spiller jeg det heller ikke :smile:

Lag heller kvalitet og folk kjøper..hehe

Plateindustrien spytter ut så mye dritmusikk og jalla band som de tjener millioner på uansett.

De hadde vel klagd uansett hvor mye dem hadde tjent.

Lenke til kommentar

Oppklaring av noen ting:

For det første fungerer eDonkey servere kun som en slags ruter. Det ligger altså ikke noe ulovlig materialet på en slik server. Materialet ligger hos klientene, og disse kan i teorien "snakke sammen" uten å bruke servere.

Warez-grupper bruker ikke eDonkey. De releaser på irc og andre steder.

eDonkey er ikke det samme som Napster, fordi Napster var én server som hadde en index lagret over alle filer på nettverket. Det er heller ikke det samme som Direct Connect, fordi i DC består av individuelle huber man må koble seg opp mot.

Quote:

Lovene i Danmark er forøvrig annerledes enn de norske. De har ikke de samme rettighetene til privatkopiering av musikk og film som vi har. All digital-til-digital-kopiering er forbudt i Danmark. Dvs. at du er kriminell hvis du kopierer en CD du har kjøpt for å ha en kopi i bilen...

Dette er ikke helt riktig. Riktignok er lovene i Danmark strengere, men det er lov å ta kopier til personlig bruk. Det er begrepet personlig bruk som er strengere definert.

Dette er heller ikke noen "stor" razzia som noen påstår. Det er bekreftet at 2 servermaskiner er beslaglagt, mens jeg leste på andre uoffisielle steder at det er 6 servere og 11 klienter. I eDonkey ligger alle serverne i en liste og klientene prøver automatisk å koble seg opp serverne på denne lista, en etter en. At 2 av kanskje flere tusen maskiner er borte tror jeg ingen vil merke.

Edit: Glemte å si at eDonkey kanpt har vært videreutviklet på 2 år. I dag holder det på å bli faset ut til fordel for Overnet, som er et fullstendig distriburt nettverk, - uten servere.

[ Denne Melding var redigert av: substeve på 2002-09-20 18:59 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-20 18:52, skrev substeve:

For det første fungerer eDonkey servere kun som en slags ruter. Det ligger altså ikke noe ulovlig materialet på en slik server. Materialet ligger hos klientene, og disse kan i teorien "snakke sammen" uten å bruke servere.

Men det er ikke slik at disse "serverne"/"ruterne" er vanlige brukere som tilfeldigvis får en slik status? (Slik som supernodes/superpeers i FastTrack og nå også Gnutella.) Det er mennesker som bevisst driver med servervirksomhet?

Kan man pålegge den som driver en server noe ansvar for trafikk som rutes gjennom serveren?

Quote:

Dette er ikke helt riktig. Riktignok er lovene i Danmark strengere, men det er lov å ta kopier til personlig bruk. Det er begrepet personlig bruk som er strengere definert.

Jeg er ikke noen ekspert på dansk lovgivning, men jeg er ganske sikker på at den skiller mellom digital kopiering og analog kopiering. Kanskje "privat bruk" tolkes strengere for digitale kopier?

Quote:

At 2 av kanskje flere tusen maskiner er borte tror jeg ingen vil merke.

Hvor mange hundre av de 1000 har formatert harddisken sin og brent kopierte åndsverk i bakgården i dag da?

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Men det er ikke slik at disse "serverne"/"ruterne" er vanlige brukere som tilfeldigvis får en slik status? (Slik som supernodes/superpeers i FastTrack og nå også Gnutella.) Det er mennesker som bevisst driver med servervirksomhet?

Kan man pålegge den som driver en server noe ansvar for trafikk som rutes gjennom serveren?

Nei. Klientprogramvaren og serverprogramvaren er heldt adskilt. Hvis man vil være klient må man installere klientprogrammet.

Serveres funksjon er å 1. ta imot en henvendelse om oppkobling for å sjekke at portene er åpne. Er de det tildeles man en ID, 2. å rute henvendelser om filer, men disse filene har så vidt jeg vet ikke noe navn. Det er kun en hash.

Så jeg tror det er vanskelig å pålegge de som setter opp en slik server noe ansvar.

Quote:

Jeg er ikke noen ekspert på dansk lovgivning, men jeg er ganske sikker på at den skiller mellom digital kopiering og analog kopiering. Kanskje "privat bruk" tolkes strengere for digitale kopier?

Slik har jeg forstått det også. Men det er fremdeles tillatt å ta digitale kopier i visse inskrenkede tilfeller.

Quote:

Hvor mange hundre av de 1000 har formatert harddisken sin og brent kopierte åndsverk i bakgården i dag da?

Godt poeng, er nok en del det ja :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-20 19:35, skrev substeve:

Så jeg tror det er vanskelig å pålegge de som setter opp en slik server noe ansvar.

La oss bare håpe at de som er tatt ikke lar seg skremme til noe forlik. Denne saken bør ende i Strasbourg. (Nåja, Høyesterett ihvertfall.)

Historien til "Siffan" tilsier jo også at de som kom på besøk til ham opptrådte kritikkverdig. At man får rettslig kjennelse til å foreta ransakelse på bakgrunn av et screenshot er skremmende.

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-20 20:07, skrev rLnd:

Hvilke rettigheter har han da hvis noe lignende folkene i Danmark kommer på døren hans her i Norge?

Skulle "noen av våre venner" få noe som helst å gjøre med politiet, er det svært viktig at de har lest f.eks. denne informasjonen på forhånd.

Her er imidlertid litt spesielt om husransaking:

- Dersom du ikke gir skriftlig samtykke til ransakelse, må politiet ha en rettslig kjennelse. Denne skal leses opp eller vises til deg.

- Det er bare politiet som kan foreta ransaking.

- Bortsett fra i helt spesielle tilfeller skal du være til stede når ransakingen foretas.

- Lider du skade som følge av ransakingen har du krav på erstatning.

- Ting som antas å ha betydning som bevis, kan beslaglegges inntil rettskraftig dom foreligger i saken. (Du kan altså bli uten PC lenge!)

- Hvis du ikke leverer fra deg ting frivillig, må politet ha en skriftlig besluttelse fra påtalemyndigheten om hvilke ting som skal beslaglegges og hvorfor.

- Det som blir beslaglagt skal merkes, og du bør få kvittering.

Det viktigste er kanskje som de sier i amerikanske filmer, at du har rett til å holde kjeft. Og det gjør du også klokt i. Til politiet skal du aldri fortelle noe annet enn navn, adresse, fødselsdato (ikke fødselsnummer) og yrke (men ikke hvor du jobber).

Du bør selvsagt også sørge for å få tak i en advokat.

LeD

Lenke til kommentar

Jeg tror nesten hver husholdning som har ADSL eller ISDN i dag har lastet ned kazza,morpheus,gnutella et elller annet.

Skulle dem tatt alle som driver med slikt,så hadde jo alle som har tilgang til nett blitt straffet.

Er vel heller dem som hoster serverne dem er ute etter..og de som kopierer filemene og musikken.

Senk heller avgiftene og prisene som er på programvare,cd plater og filmer slik at vanlige folk faktisk har råd til å kjøpe seg varene.

Kanskje dem faktisk hadde tjent mere på det enn og øke prisene hele tiden.

På Texaco der jeg bodde før tok dem 229,- for ei cd plate.Er nesten så røkke hadde snudd i døra for den prisen vel..

MiO

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...