Teleskopos Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Du kan ikke /utvide/ farverommet hvis du først har begrenset det. Men alt ved å velge et annet fargerom enn "Scanner RGB" vil du jo begrense det. For det er bare 14-bits info som kommer fra scanneren, og når du gjør om det til et annet fargerom da så VIL noe info gå tapt (også 16-bits har en viss avstand mellom nyansene, og når de ikke er det samme i to fargerom så må jo noe info gå tapt :-) (håper ikke det var for klønete sagt). Klart det blir verre med 8-bit. Nei, jeg synes ikke det er spesielt klønete sagt. Jeg forstår bare ikke hvorfor du overhodet bryr deg om "Scanner RGB" når Adobe RGB er et farverom som er en de facto standard både innenfor grafisk bransje og for nyere farveskrivere, og som dertil kan konverteres til sRGB når som helst ved behov. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 Nei, jeg synes ikke det er spesielt klønete sagt. Jeg forstår bare ikke hvorfor du overhodet bryr deg om "Scanner RGB" når Adobe RGB er et farverom som er en de facto standard både innenfor grafisk bransje og for nyere farveskrivere, og Jeg tar ikke stilling til fargerommene her, det jeg påpeker er at Nikon Scan i konverteringen fra de rå dataene fra scanningen (som kan lagres ut hvis man velger fargerom "Scanner RGB") til et annet fargerom (uansett om det er "sRGB" eller "Adobe RGB") mister info. Det er ikke til å komme utenom. Skal man ta vare på alle infoen fra scanningen må man lagre ut i "Scanner RGB" siden det er den 14-bits infoen som kommer fra LEDene i scanneren. Å lagre som et annet fargerom vil gjør at info går tapt siden man endrer "avstanden" mellom nyanser. Det beste hadde jo vært om scanneren leverte "sRGB" eller "Adobe RGB" eller "Wide Gamut RGB" som rådatene, så kunne man "snevre inn" til det fargerom man ville ha. Men etter å ha sett på "Scanner RGB" bildene så ser det ut til at disse har "smalere" fargerom enn f.eks. "Adobe RGB", og da tjener man jo ikke noe på å lagre som "Adobe RGB" (siden rådatene har "smalere" fargerom). Kort sagt, scanneren leverer kanskje ikke alle nyansene i et "wide gamut" fargerom (ser jo ikke slik ut siden det ligner mest på "sRGB"), og uansett hva man lagrer som så kan man ikke "lage" ting som ikke finne i rådatene :-/ Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Da legger jeg (sannsynligvis) opp for denne gang, selv om det var en interessant diskusjon. Et par sluttkommentarer (mest til Teleskopos). Når jeg skrev at jeg får bedre resultater med slide film var det kanskje litt enkelt, og betyr i hvertfall ikke at jeg får dårlige resultat med negativ film. Det var snakk om flate bilder/lite kontrast og poenget var egentlig at et dias har mer kontrast og dermed ser mer ut som "forventet" rett ut fra scanneren med minimale justeringer. Negativ har mye mindre kontrast og i hvertfall med Nikon Scan får jeg bilder som ofte må justeres for å se korrekte ut. Så du (Teleskopos) refererte til Vuescan, og det er mulig Vuescan produserer bedre negativscan direkte. Rent teknisk er nok negativ film enklere for scanneren å håndtere til tross for den orange masken siden det aldri vil være noe problem med for høy kontrast. Håper det var litt klargjørende. Når det gjelder Scanner "fargerommet" så går jeg ut fra at det reflekterer omtrent det CCD brikken i scanneren kan scanne. Nevnte vel også i et av innleggene som argument mot å bruke dette at man er avhengig av program som forstår dette fargerommet. I Photoshop er det til en dialogboks for å definere sitt eget RGB fargerom (har aldri prøvd), men det er ikke noe de fleste vil forholde seg til. Så jeg er enig at det enkleste er å bruke et av standard fargerommene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå