Gå til innhold

Veien til lydløs pc, HK har skylden!

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har i et par dager gjort små modifikasjoner med pc'en min, først og fremst for å den så stille så mulig, jeg vil nemlig laste opp/ned om natten, så pc'en må være på!

jeg har fikset en bryter til de tre kabinettviftene mine, slik at jeg skrur de av når jeg legger meg, det reduserte støyen en del :)

Men jeg har funnet en ny synder, som jeg tidligere trodde var CPU eller PSU, men disse bråker ikke på langt nær så mye som den bittelille viften på mi Abit ic7-g hovedkortet mitt, så spm mitt er: Kan jeg stoppe denne/fjerne denne uten at det tar skade på HK? eller er det noen måte jeg kan senke støyen fra denne uten at det er skadelig for HK/pc'en?

På forhånd takk :)

EDIT: fant forresten ut at skjermkortet mitt er også en synder :hmm:

Det er et Geforce 5600 Ultra Kom med innspill for å løse dette! :D

Endret av Ca3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratis løysing:

Leit litt i bios, der kan du stilla inn at farten på viftene på cpu og mb blir skrudd ned så lenge cpu ikkje er for varm (still inn gradene sjøl).

Billig løysing:

Passiv kjølar

Edit: IC7-G har ikkje hol rundt chipset så bittelitt McGyverisme trengs for å festa kjølaren eg linka til. Har gjort det sjøl og kan skriva under på at det ikkje er vanskelig, men har du 10 tommeltottar så er det kanskje ikkje verdens beste ide.

Endret av Ggg
Lenke til kommentar

Når det gjelder "den bitte lille viften" regner jeg med du mener viften til brikkesettet. Fjern hele dritten, ta vekk den guffa som har sitti under vifta, på med Arctic Silver og en passiv kjøleribbe! Det fjerner masse høyfrekvent støy.

Bortsett fra vannkjøling er det ikke mye annet du kan gjøre for å dempe støyen på gpu'en. Men det finnes løsninger med heatpipes, allikevel må du her inn med vifter.

Siden du sier at maskinen står og laster ned om natta og at skjermkortet er et problem antar jeg at du har på skjermen om natta. Om jeg tar feil se bort fra neste. Har jeg rett, skru rett og slett av skjermen evt. disable skjermbeskytter som krever at grafikkortet surrer og går. I tillegg kan du gå inn i taskmanager og avslutte alle andre prosesser enn virusscanning, spy-ware klienter og annet du MÅ ha på så lenge du laster ned.

Håper dette hjelper litt.

Med vennlig hilsen

Han Derre

Lenke til kommentar

Denne og denne til NB, så vil det bli godt som gull....

Og denne til skjermkortet... Ups, ser at dette er for 5700, men du kan jo forhøre deg om denne eller andre i samme serie kan brukes på ditt skjermkort... :)

Er jo ikke store utleggene i forhold til støyen du får fjernet :thumbup:

Endret av Duckhunter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...