valrun Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Hei Jeg har et Abit AS8 hovedkort og en WD RE2 400GB S-ATA disk. Når jeg prøver å starte opp dette, så identifiserer disken seg som Bzbzbzbzbzbzbz, og hevder den er 571 GB..i bios. Hovedkortet kommer nettopp fra test hos komplett, fordi jeg fryktet at det var ødelagt, og sendte det inn, men det var helt flott. Har også prøvd med en annen disk. Har noen opplevd samme problemet? Kan det være et så grunnleggende problem som en ødelagt kabel? Den ble kjøpt helt ny på Datakjeden, men feilvarer vil det alltid være. Jeg har ingen erfaring med S-ATA disker, dette er min første, men skal det ikke være plug and play? Eller er det jumpere som må på plass også? Lenke til kommentar
H.M.Kongen Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 det er ingen jumpere på sata disker..men du må vel legge inn en driver til disken under oppstart sånn at installasjons programmet finner disken.. Lenke til kommentar
Kul_Type Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 er det ikke fint å få 171 GB ekstra da Lenke til kommentar
valrun Skrevet 25. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2006 legge inn en driver til disken under oppstart sånn at installasjons programmet finner disken.. Driver? Ok...hvor finner jeg det da? Finnes ikke på WD sin hjemmeside allefall... ? Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 (endret) det er ingen jumpere på sata disker..men du må vel legge inn en driver til disken under oppstart sånn at installasjons programmet finner disken.. 5663169[/snapback] Det skal vel ikke ha noe å si med tanke på at det er BIOS'en som identifiserer disken som noe annet enn det den er. Har du testet den på noen andre maskinen utenom din egen? Dessuten trenger man ikke driver for S-ATA hvis hovedkortet har støtte for det på chipsettet. Jeg behøver iallefall ikke det. Endret 25. februar 2006 av Smirnoff Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 legge inn en driver til disken under oppstart sånn at installasjons programmet finner disken.. Driver? Ok...hvor finner jeg det da? Finnes ikke på WD sin hjemmeside allefall... ? 5663358[/snapback] Nei, det finner du ikke. For det finnes ikke noen driver til selve disken. Drivere er for kontrolleren, så drivere følger hovedkortet. Har ikke noen spesiell peiling på dette, men det kan være en ide å sjekke om disken har en jumper for 150 / 300 hastighet. Det er noen kontrollere som har problemer med nye 300 Mbps disker. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Såvidt jeg kan se fra WDs specs, så er disken han har en vanlig S-ATA/150-disk så det er nok ikke det. Lenke til kommentar
valrun Skrevet 25. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2006 (endret) Takk for alle svar hittil. Jeg har ikke prøvd disken på andre maskiner, men ettersom jeg mistenkte at det var disken det var noe galt med ringte jeg leverandøren, og sa hva problemet mitt var, de ba meg sende den tilbake, og jeg fikk en ny i retur, utelukker derfor at det er disken som er ødelagt. Hovedkortet ble også sjekket med masse tester osv, og fikk bare det i retur med et testgebyr. EDIT: Har prøvd å bytte S-ATA kabel nå, samme problemet... Kan også legge til at den bruker lang tid på "Detecting IDE-drives" Endret 25. februar 2006 av valrun Lenke til kommentar
H.M.Kongen Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 det er vel forsåvidt ingen driver til disken men under installasjonen av xp så må du legge inn en driver til s-ata kontrolleren..det er enten en diskett eller cd som fulgte med hovedkortet ditt.. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) Abit AS8 har i865-chipset, og har derfor SATA-kontroller integrert i chipsettet. Jeg har maskiner med i865 og i875-chipsett, og disse behøver ikke noen driver for SATA. Og tatt i betraktning at problemene starter før Windows i det hele tatt har begynt å laste, må jo tyde på at problemet ligger et annet sted. Endret 27. februar 2006 av Smirnoff Lenke til kommentar
valrun Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2006 (endret) Ja, og jeg har ikke windows på den lenger heller. Nå er 400GB disken den eneste som står i maskinen. Har sendt mail til komplett nå, men tar sikkert noen dager før de svarer... EDIT: Fikk svar nå, må returnere disken. Da er forhåpentligvis problemet løst, takk for alle svar! Endret 27. februar 2006 av valrun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå