Gå til innhold

DVD-ROM'en sliter med å lese brente cd plater

Anbefalte innlegg

Min ca. 3 år gamle DVD-rom leser (en Toshba 4.8x) sliter med å lese å nylig brente cd plater. Innstallasjonen bare stopper, mens DVD-ROM'en jobber på spreng og kunne fortsette inn i evigheten hvis jeg ikke stopper den med Task manager.

Er på tide å bytte den ut??

Min par måneder gamle brenner har ikke slike problemer (Yamaha 16x10x40x).

Telcontar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-nw52MweC

Har av og til samme problem med min ganske nye 16x Hitachi DVD-ROM... Den nekter å lese cd plata, og så stapper jeg den i den splitter nye Plextor 24x brenneren, så funker den fint... I bunn og grunn, ikke noe vits i å kjøpe ny dvdrom...

Lenke til kommentar

jeg har en teori, basert på at min Samsung DVD-spiller (!) nekter å lese brente musikkplater (dvs den ene jeg har prøvd :wink: ) :

en dvd-rom prøver først å finne ut hva slags medium den har med å gjøre, dvs om det er video-cd/dvd, ROM eller musikk. Når cd-en er brent kan det være at enkelte av disse kodene ikke er tilstede, og derfor vet den ikke hva den skal gjøre!

jeg ble også presentert for en annen teori:

hvis du har brenneprog. vil en cd-rom lese brente cd'er som den ellers ikke ville ha lest. kan være dette bare er sprøyt (ser at dere har både brennere og DVD), men han som nevnte det sa at det skjedde hos han.

vennligst kommenter

Lenke til kommentar

Så du mener at cd-rom'en hans ikke ville ha lest brent plate hvis han ikke hadde brenner prog. på maskinen??

Hmm... virker merkelig, men når du nevner det så har aldri min DVD hatt problemer så lenge jeg hadde Easy CD Creator, men nå har jeg Nero 5551 og slike problemer er ganske vanlig.

Dette kan jo være noe å tenke på, kanskje jeg skulle gått tilbake til Easy CD Creator, men funker ikke helt bra i WinXP?

Telcontar

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-05 19:10, Telcontar skrev:

Dette kan jo være noe å tenke på, kanskje jeg skulle gått tilbake til Easy CD Creator, men funker ikke helt bra i WinXP?

Easy CD Creator virker i XP det, men du trenger version 5.0 tror jeg. Bruker det selv. (Med min SonyCRX100E stinker alt uansett)

Lenke til kommentar

Hei.

Tror kvaliteten på cd-r platene også kan ha noe å si. Jeg har erfart at DVD spilleren min kan slite med visse typer cd-r plater, men den klarer altids å lese dem til slutt. Noen få unntak finnes, og da putter jeg cd'ene i cd-brenneren istedet. Den er mye bedre til å lese cd-r plater av dårligere kvalitet. Noe av årsaken til dette er at laseren er kraftigere og kan lese svakere brente spor på cd'en. Hvor leselige sporene er, avhenger av brenneren's "styrke" og cd-r platene.

Hvis du kjører veldig billige plater, prøv noen litt dyrere. Til 10 kr pr. plate. F.eks. TDK eller Traxdata. Selv bruker jeg Verbatim, de er veldig bra og koster 8 kr/stk for 80 min. cd-r plater på Elkjøp.

Lykke til.

mvh

jonia

Lenke til kommentar

Prøv med en DVD-ROM Firmware update, det bruker å hjelpe, for å lese en del nye cd'er og brente cd'er.

Har funket for meg (PIONEER DVD-114 FW F2.06), og etter denne oppdateringen er DVDromen region free.

Offisielle Firmware oppdateringer bruker å ligge på produsent sidene.

Eivind O.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-05 19:04, sjanten skrev:

jeg ble også presentert for en annen teori:

hvis du har brenneprog. vil en cd-rom lese brente cd'er som den ellers ikke ville ha lest. kan være dette bare er sprøyt (ser at dere har både brennere og DVD), men han som nevnte det sa at det skjedde hos han.

vennligst kommenter

Hadde en gang en cd så var så stripete at ingen cd-spillere verken CD-rom eller stasjonær taklet den, men via Nero klarte jeg både å spille og kopiere cden :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...