Gå til innhold

Abit NF7-S og XP 2400+ Klokking

Anbefalte innlegg

Hallo der ute!

Pga. Cpu og/eller HK crash måtte jeg kjøpe brukte på nettet. Type i overskriften. Er klar over at dette er gamle saker, men må bruke dette i 6 uker før jeg får min nybestillte maskin.

Kan noen (med god hukommelse?) hjelpe meg med et rimelig oppsett som får dette til å gå rimelig fort og stabilt hadde det vært flott. (Skal brukes som reservemaskin når den nye ankommer). Må jeg ha ny strømforsyning også siden min gamle er en gammel Powerman 250W. Trenger vel kanskje en spesiell strømkabel til hovedkortet siden dete r S-ATA? Det gamle hovedkortet var et MSI KT3 Ultra og en Athlon XP 1250+

Oppsett når alt er på plass:

XP Pro - Alle Updates OK.

Symantec Antivirus + Brannmur, oppdatert OK.

Abit NF7-S V2,0 Socket A

AMD Athlon XP 2400+

TwinMos PC3200 DDR-DIMM 2 x 512MB CL2,5

TwinMos PC2700 DDR-DIMM 1 x 256MB CL2,5

Sapphire Radeon 9000 Atlantis 128 MB DDR

WD Caviar 120 GB 8 Mb Cache ATA

CD RW

DVD-rom

Ingen spesiell kjøling utenom den vanlige vifta på prossessor og kjøleribbe på hovedkort.

Takknemlig for svar da delene forhåpentligvis kommer på mandag/tirsdag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo der ute!

Pga. Cpu og/eller HK crash måtte jeg kjøpe brukte på nettet. Type i overskriften. Er klar over at dette er gamle saker, men må bruke dette i 6 uker før jeg får min nybestillte maskin.

Kan noen (med god hukommelse?) hjelpe meg med et rimelig oppsett som får dette til å gå rimelig fort og stabilt hadde det vært flott. (Skal brukes som reservemaskin når den nye ankommer). Må jeg ha ny strømforsyning også siden min gamle er en gammel Powerman 250W. Trenger vel kanskje en spesiell strømkabel til hovedkortet siden dete r S-ATA? Det gamle hovedkortet var et MSI KT3 Ultra og en Athlon XP 1250+

Oppsett når alt er på plass:

XP Pro - Alle Updates OK.

Symantec Antivirus + Brannmur, oppdatert OK.

Abit NF7-S V2,0 Socket A

AMD Athlon XP 2400+

TwinMos PC3200 DDR-DIMM  2 x 512MB  CL2,5

TwinMos PC2700 DDR-DIMM  1 x 256MB  CL2,5

Sapphire Radeon 9000 Atlantis 128 MB DDR

WD Caviar 120 GB  8 Mb Cache ATA

CD RW

DVD-rom

Ingen spesiell kjøling utenom den vanlige vifta på prossessor og kjøleribbe på hovedkort.

Takknemlig for svar da delene forhåpentligvis kommer på mandag/tirsdag.

5662975[/snapback]

Et godt utgangspunkt er vel å hive ut 2700-ram'en, kjøre de to 3200-brikkene i dual channel, stille ned multiplikator på CPU og kjøre fsb på 200. Kjører selv min XP2700+ på 12x200@1,8V på det samme hovedkortet, 2400+'en din burde klare det samme uten å bli så veldig varm. Med et litt bedre skjermkort vil faktisk maskinen duge veldig bra til spill.

Endret av Fidelio
Lenke til kommentar

Fidelio hadde et meget bra svar, prøv å sette MP ned til 11-11,5 og øk fsbèn opp til 200. Du bør også gi litt mer volt til minne og cpu, vil du videre så bør chipsett få 0.1-0.2v mer....

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Takk for råd!

Desverre fikk jeg alarm fra maskinen og så stoppa den helt opp. Er i gang nå igjen heldigvis, men med lavere "settings". Kjørte på MP 11,5 og fsb på 200 men da ville den ikke starte. Gikk bare i boot omigjen og omigjen... Satte ned til 12,0 - 174 og nå spaserer den forsåvidt greit avgårde. Vet ikke om det rambrikkene som ikke tåler 400 eller..? Tempen ble ikke høyere enn 65 grader så det var vel ikke det som stoppet maskinen. Hadde satt opp volten slik dere foreslo, også på Ram. Har dere et "fullstendig oppsett" som kan erstatte det jeg har nå og som sannsynligvis vil virke eller er dette individuellt fra maskin til maskin? Kan dere i tilfelle sette opp noen volt-forslag?

External clock: 174 MHz

MP 12,0

CPU FSB/DRAM RATIO AUTO

CPU INTERFACE DISABLED

CPU CORE VOLTAGE 1,65 v

DDR SDRAM 2,6 v

CHIPSET 1,6 v

AGP VOLTAGE 1,5 v

MEMORYTIMINGS SPD

ENCHANCED PCI PERFORM DISABLED

Dette er hva jeg har nå.

Thanks

Lenke til kommentar
Takk for råd!

Desverre fikk jeg alarm fra maskinen og så stoppa den helt opp. Er i gang nå igjen heldigvis, men med lavere "settings". Kjørte på MP 11,5 og fsb på 200 men da ville den ikke starte. Gikk bare i boot omigjen og omigjen...  Satte ned til 12,0 - 174 og nå spaserer den forsåvidt greit avgårde. Vet ikke om det rambrikkene som ikke tåler 400 eller..?  Tempen ble ikke høyere enn 65 grader så det var vel ikke det som stoppet maskinen. Hadde satt opp volten slik dere foreslo, også på Ram. Har dere et "fullstendig oppsett" som kan erstatte det jeg har nå og som sannsynligvis vil virke eller er dette individuellt fra maskin til maskin? Kan dere i tilfelle sette opp noen volt-forslag?

External clock:  174 MHz

MP    12,0

CPU FSB/DRAM RATIO  AUTO

CPU INTERFACE  DISABLED

CPU CORE VOLTAGE  1,65 v

DDR SDRAM  2,6 v

CHIPSET  1,6 v

AGP VOLTAGE  1,5 v

MEMORYTIMINGS  SPD

ENCHANCED PCI PERFORM DISABLED

Dette er hva jeg har nå.

Thanks

5708888[/snapback]

Du har vel kvittet deg med 2700-ram'en? Hvis ikke, gjør det. De to 3200-brikkene skal i ramslot 2 og 3. Sett multiplier til 10 eller 10,5 og fsb til 200. Du kan enable cpu interface men disable det hvis systemet blir ustabilt.

Lenke til kommentar
Kan hende du klarer 185-190MHz da

5713767[/snapback]

Mener du FSB? Poenget er at siden han har hovedkort og minnne som støtter 200 FSB, kan han jo uansett kjøre på dette. Det er jo bare å stille multiplier ned. Skal spise hatten min om den ikke fungerer utmerket på 10x200 med default volt. Litt opp med volten skal i hvert fall 11x200 gå. Har han problemer kan han skru av cpu interface, det betød en del på mitt oppsett.

Han trenger ikke øke volt på hverken minne eller chipset for å kjøre på 200 FSB med dette hovedkortet og minnet. La volten være default på alt og prøv 10x200, cpu interface disablet og minnetimings ved SPD.

Altså: prøv default voltages på alt, 10x200 og minnetimings ved SPD. Funker ikke dette, sett opp volten pittlitt på cpu. Du er sikker på at det er 2 PC3200-brikker du har i maskinen?

Endret av Fidelio
Lenke til kommentar

Hallo igjen og takk for interessen!!

Har prøvd det dere har rådet meg til og vel så det. Såsnart jeg skriver 200 vil ikke maskinen starte XP. Må ned til 190 og MP 11 for å kjøre stabil oppstart. XP virker bra og tempen er 50 grader. Har kun en vanlig CPU-vifte men ekstra 80 mm kabinettvifte.

Sannsynligvis er ikke HK og CPU bedre. Mandagsbil har jeg jo hørt om.

Minnet er Twinmos PC3200 1024 Mb Dual Pack m/two matched Cl-2,5 DDRs. Har tatt ut 2700 brikka og de 2 står i bank 2 og 3.

Når jeg setter fsb til 200 vil ikke maskinen engang fortsette med å skrive til bios etter saving. Den har ennå ikke starta windows med fsb høyere enn 190 og MP 11. Prøvde 195/11,5 men neida.

Jarmo: Hattespisinga kan vel vente en stund, kanskje finnes det allikevel råd. Skal prøve 10 og 200 men hadde jo trodd at jeg skulle få et bede resultat med stabil maskin enn det.

Får prøve en omstart til...

Lenke til kommentar

Beklager - Hatten må nok spises - Maskinen vil bare ikke starte på fsb200 oh MP 10. Nå kjører jeg på fsb 198 og MP 10. Da startet den opp etter noe nøling. Er det en fornuftig setting jeg kan bruke for å få denne mandagsbilen til å fungere greit på et litt høyere nivå enn standard?

Takk for svar

Lenke til kommentar
Beklager - Hatten må nok spises - Maskinen vil bare ikke starte på fsb200 oh MP 10. Nå kjører jeg på fsb 198 og MP 10. Da startet den opp etter noe nøling. Er det en fornuftig setting jeg kan bruke for å få denne mandagsbilen til å fungere greit på et litt høyere nivå enn standard?

Takk for svar

5716536[/snapback]

Har hatt et par xp 2400 og har ikke fått de over 192, de stopper rett og slett før....

xp 2500 Barton er helt noe annet, hadde en som klarte 2,5GHz på luft.. ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar

5716536[/snapback]

Du er sikker på at det er Rev. 2.0 av hovedkortet du har?

Lenke til kommentar

Iflg. SiSoft Sandra er det Model NF7-S/NF7/NF7-V (NVidia-nFoce2)

Version 2.x, 1.0

På kortet står ikke noe "etset eller printet" som jeg kan se, men på en lang klistrelapp mellom S-ata og PCI-slots står det et langt nummer og NF/-S V2.0 så jeg regner det som helt sikkert at det er 2,0.

Tempen ligger på 57 grader n å med vanlig arbeid + en defragkjøring. Tror det får holde. Kjøper ikke mere kjøling. kal prøve å "route" luftstrømmen fra den nye chassisvifta direkte i pappsylinder bort til pcuvifta. Kjøler kanskje litt bedre da?

Kanskje er det meg som ikke har satt alle ledninger på riktig plass under montering av hk og psu. Har nemlig et annet problem som jeg prøver å få hjelp til under "Maskinen fungerer ikke". Kanskje har disse tingene en sammenheng? Turde ikke ta opp 2 ting under samme emne - strenge moderatorer heldigvis.

Bare spør hvis du har flere spørsmål!

Kjell

Lenke til kommentar

Så i den andre tråden din at du sier du ikke har koblet til den ekstra 4-pins strømkabelen til HK fordi din PSU ikke har det. Tror nok forklaringen på hvorfor HK ikke vil over 198 FSB ligger der. Mitt er ikke stabilt på så høye frekvenser uten denne tilkoblet.

Lenke til kommentar

:confused: Jaja - Så har jeg satt i ny strømforsyning og maskinen er 100% oppdatert og HK har de siste driverne fra Abit. Den klarte å starte halvveis i win-logoen før frosten tok den og den stivnet helt. Samme visa 2 - 3 ganger og da gav jeg meg med MP 10 - FSB 200. Ser ikke ut til at jeg skal nå det. Sannsynligvis er det vel kanskje rambrikkene som ikke er 100% eller hva..? Det er jo ikke sikkert at hatten må spises, men muligheten er jo sterkt tilstede! En liten hatt håper jeg!

Jeg reiser på jobb i 4 uker på onsdag så eventuelle forslag må komme raskt.

Have a nice time og takk så lenge for all hjelp og gode råd!

Kjell

Lenke til kommentar
:confused: Jaja - Så har jeg satt i ny strømforsyning og maskinen er 100% oppdatert og HK har de siste driverne fra Abit. Den klarte å starte halvveis i win-logoen før frosten tok den og den stivnet helt. Samme visa 2 - 3 ganger og da gav jeg meg med MP 10 - FSB 200. Ser ikke ut til at jeg skal nå det. Sannsynligvis er det vel kanskje rambrikkene som ikke er 100% eller hva..? Det er jo ikke sikkert at hatten må spises, men muligheten er jo sterkt tilstede! En liten hatt håper jeg!

Jeg reiser på jobb i 4 uker på onsdag så eventuelle forslag må komme raskt.

Have a nice time og takk så lenge for all hjelp og gode råd!

Kjell

5749237[/snapback]

Prosessoren i seg selv skal jo ikke ha noen problemer med 200 fsb så lenge multiplier er lav nok (du kan jo kjøre på 200x5 for den saks skyld..), men HK og ram må støtte det. Ditt skal klare 200 greit (mitt topper på 237). Kanskje du kan prøve med annen ram? Ha en fin reise, så kan du jo fundere på problemet;-)

P.S. Jeg nekter å spise hatten min.....send prosessoren til meg i posten, så skal jeg kjøre den på 200 fsb, ta et screenshot og sende den tilbake lol :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...