AcerTM662 Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Jeg vurderer sterkt innkjøp av dette kameraet, etter å ha lest litt her på forumet. Men er det noen som har sett noen tester av dette kameraet? Var forresten på elkjop og spurte etter dette, men de hadde ikke hørt om det. Er det i handelen i det hele tatt? Jeg prøver å sammenligne kameraer, men det er ikke lett. Hva betyr mest i spec. listen?, hav skal jeg se etter? Mvh Marius Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 (endret) Kameraet har vært i handelen 1-2 uker nå, og koster rundt 7-7500 men det er nok fortsatt for nytt til at det har kommet noen fornuftige tester av det. Men tviler på at det bildekvalitetsmessig står noe tilbake for GS-250 (som det ligner mest på av de gamle modellene), og i såfall er det et meget bra kamera med dv-inn og optisk bildestabilisator. Hvis du ikke trenger dv-inn, kan GS-280 være bra. Det er nøyaktig samme kamera, men har kun dv-ut. Koster 6500-7000. Endret 25. februar 2006 av Afseth Lenke til kommentar
AcerTM662 Skrevet 25. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2006 Hei igjen, og takk for svar. Det er noen som mener det er smart å ta vare på kassettene for lagring, siden de er kanskje mer holdbare og har bedre format enn DVDene jeg brenner ut etter å ha overført filmene til PCen. Dersom kameraet har DV inngang, kan jeg ta vare på den redigerte filmen istedet for rå-filmen, om man kan kalle det det, det er vel der den funksjonen kommer inn? Hva annet kan den brukes til? En annen ting med det er om det krever noe ekstra av dataen? Jeg har sammenlignet GS300 og GS 180 (enklest å sammenligne), og finner forskjeller bla på linsen og at det ene har optisk bildestabilisator og det andre elektronisk sådan. Spørsmålet er om det betyr noe. Det er vel slik at man først finner det ut etter å ha brukt kameraet en stund? Hvilket betyr at du må gamble på at man ikke trenger disse, eller ikke ta sjansen og spare til det beste. Dere som har peil, hvor stor forskjell er det på disse linsene, merker jeg forksjell, evt når? (dårlig lys?) Mvh Marius Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Størst forskjell vil du nok merke når det er dårlig lys, selv om jeg synes minste modell (GS-75) takler dårlig innebelysning meget bra også. DV inn er veldig greit om du ønsker å lagre ferdigredigert materiale på mini-DV kassetter. Det er en fordel å ha det der fremfor, eller kanskje i tillegg til, DVD på grunn av at kvaliteten på en mini-DV er bedre enn på DVD. Å mastre på mini-DV er noe jeg aldri kunne klart meg uten av flere årsaker. Optisk bildestabilisator er å foretrekker fremfor elektronisk ettersom en elektronisk bildestabilisator kan føre til dårligere oppløsning når den er i bruk. Kamera bruker noe av oppløsningen som en ramme rundt det synlige bildet for å ha noe å gå på ved rystelser). På optisk er det selve optikken som kompenserer for rystelser. GS-300 har Leica optikk, men det har vel ikke GS-180. Nå er det riktignok kun "lisensiert" Leica optikk, og altså ikke Leica som har produsert den. Men kvaliteten er nok allikevel et lite hakk bedre enn Panasonic sin standard linse (GS-180) da de lisensierte Leica linsene er laget etter retningslinjer og "oppskrift" fra Leica (det samme gjelder Sony sin Carl Zeiss optikk). Jeg ville spart til det beste av disse. Prisforskjellen er ikke så skremmende stor med tanke på hva du får, og det er bedre å ha litt for mye enn litt for lite. Har du råd, gå for GS-300. Har du ikke råd, og ikke vil vente, så er heller ikke GS-180 annet enn et meget godt valg. Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Du finner en test av Panasonic PV-GS300 (den amerikanske NTSC utgaven), her: camcorderinfo.com Lenke til kommentar
AcerTM662 Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 Hei igjen, og takk for flotte svar. Jeg ser helt tydelig at det må bli dette kameraet. Den testen du pekte til, virker veldig gjennomført. Men er dette detsamme kameraet som selges i norge? (Annen betegnelse) En annen ting nå lurer på, er om hvordan det er med redigering av video fra dette kameraet. Jeg har tidligere kjøpt meg Adobe Photoshop elements 4.0/Premiere Elements 2.0, hvor jeg bruker photoshop-delen av dette. Premiere virker veldig funksjonelt for en som er grønn. (Har knapt innstallert det). Spørsmålet blir da som følger: Kan jeg benytte dette programmet sammen med dette kameraet? Eller er man nødt til å bruek det programmet som medfølger for å nyttegjøre alle funksjonene som ligger i det? Dersom noen har brukt dette programmet tidl.: Anbefales det å begynne å bruke dette med en gang, eller er det for avansert for en som aldri har vært nermere en film enn en dvd-plate? Siden jeg heller ikke har dvd-brenner, stilles det spesielle krav til denne for å bruke den til å brenne ut filmer jeg selv tar. (har sett på en LaCie d2 DVD±RW brenner 16x LightScribe, er denne kompatibelt med slikt kamera og redigeringsprogram? Evt anbefalinger? Mvh Marius Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 PV-GS300 er den amerikanske (NTSC) utgaven av NV-GS300 (europeisk utgave, PAL). Ettersom PAL har høyere oppløsning vil PAL utgaven faktisk gi noe skarpere bilde enn den amerikanske NTSC utgaven. Så lenge du overfører video med firewire, så kan du bruke omtrent hvilket som helst redigeringsprogram på markedet, og du er ikke avhengig av verken kameraprodusentens programvare eller drivere for å koble kameraet til PC. Premiere Elements 2.0 vil fungere helt fint og så lenge du lærer deg basic'en (bruksanvisning er en fin ting), så er det lett å komme i gang med for en nybegynner. DVD brenneren du nevner skal absolutt være kompatibel for å brenne DVD filmer. Alle DVD brennere er det, men til video anbefales det å bruke -R og ikke +R da -R er det tradisjonelle videoformatet som brukes av eldre stasjonære DVD videospillere som kun støtter en type. Om du bruker -R eller +R kommer an på platen du kjøper, da brenneren du nevner støtter begge formater. Lenke til kommentar
AcerTM662 Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 Superb, det er bare å spare da! Hva med dataen, jeg har en bærbar med 1,2gb ram, men har lite diskplass igjen, hvor mye trenger man? Kopierer man hele filmen til harddisken, for så å redigere? Jeg ahar en nettverksdisk (Maxtor shared storage), kan denne benyttes? Mvh Marius Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Du har nok RAM iallfall, men du treng nok ein god del harddiskplass. DV-video er ca. 13GB per time, og du treng meir enn det for å redigere ein time film. Veit ikkje om nettverksdisken kan brukast, men eksterne harddiskar er ikkje so veldig dyre om dagen. Lenke til kommentar
AcerTM662 Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 Siden dataen har bare 1 stk FW inngang, kan den eksterne disken kobles til USB2.0 og ha tilstrekkelig hastighet til å lagre filme der, siden kameraet kobles til FWen? Mvh Marius Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 (endret) Firewire er vel anbefalt, men det skal gå bra trur eg. Meiner det gjekk fint for meg, då eg brukte USB før eg kjøpte meg eit firewirekort til PCMCIA-porten. Meiner då noko liknande dette: http://www.psdata.no/ps.asp?it=102083&mlevel=010800 Eg kan prøve ein gong, å leggje inn video til ekstern disk via USB, og oppdatere posten om nokre minutt med resultat. Har P4M 1,8GHz, 478MB RAM og ein Maxtor eksterndisk med 7200rpm rotasjonsfart. Resultat kjem snart. Edit med resultat: Det gjekk utan problem. Fyrst ein snutt på fem minutt utan brot i tidskoda, og so ein på eitt minutt med fleire brot i tidskoda. Ingen mista frames eller andre problem. Det kan vere firewire er meir stabilt, men det skal ikkje vere nokre store problem å bruke USB 2.0 slik. Endret 26. februar 2006 av incanus Lenke til kommentar
AcerTM662 Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 Det begynner å bli dyrere enn jeg liker nå... Kamera, dvd-brenner, ekstern harddisk, ++... Trodde kanskje jeg hadde data nok i hvertfall. Uansett - takk for alle svar jeg har fått her. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Burde kanskje sagt det litt tydelegare. Det kan vere nettverksdisken kan brukast, men eg veit ikkje noko om det. DV-video har ein bitrate på 25 Mbit/s, so den må klare overføring av i ein fart som er minst det, og stabilt. Eg ville prøvd med den før eg kjøpte ein ny, ingen vits å kjøpe nytt om det du har fungerer. Lenke til kommentar
AcerTM662 Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 Nå detter min viten ut igjen. Disken er koblet til vanlig nettverksledning (100 et-eller-annet) eller via trådløst (11 et-eller-annet). Men hvordan kan jeg vite noe om det er tilstrekkelig evt? Det var dette med enheter...? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Bitrate for video er ganske enkelt kor mykje data (i MB) det er per sekund, for nettverk er det kor mykje data ein kan overføre per sekund. Ettersom DV er 25 MBit/s, so vil ikkje det trådlause nettverket på 11 Mbit/s takle det, ettersom videooverføring må skje i sanntid. Den vanlege nettverkskabelen derimot, som kan overføre data i ein fart av 100 MBit/s, skal i teorien klare det fint, då kapasiteten til nettverkskabelen er fire gonger so stor som bitraten til DV-video. Eg ville prøvd med nettverksdisken kopla til med nettverksleidning før eg kjøpte meg ny disk. Håper du vart litt klokare, er ikkje so veldig flink til å forklare... Lenke til kommentar
AcerTM662 Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Takk Incanus, skjønner litt mer nå. Enda ikke kjøpt meg kamera, men det er dette jeg vil ha (tror jeg). Har så å si bestemt meg. Men enn så lenge, jeg har sett litt på oppgavebehandling under nettverk, når jeg kopierer filer til denne nettverksdisken kommer grafen i oppgavebehandling opp i maks 50%. (Det betyr vel ca 50MBit/s etter det jeg forstår), hvilket er dobbelt så mye som det som trengs (25M/Bits sa du). MEN: jeg ser at både denne disken og disken i datamaskinen er formatert som FAT, og ikke NTFS. Har dette noen betydning mtp videoredigering? Mvh Marius Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Ja, det kan ha stor betydning for videoredigering. FAT32 kan ikkje handtere større filer enn 4GB, og då dette tilsvarer berre ca. 18min video i full kvalitet, kan du møte på problem. NTFS har ingen begrensing når det gjeld filstorleikar, og er difor betre eigna. Lenke til kommentar
AcerTM662 Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Betyr dette at jeg har et problem der også? Disken i datamaskinen ønsker jeg å unngå å formatere om, og Maxtoren er jeg usikker på om lar seg formatere. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Om du vel å ikkje formatere, vil det ikkje ha noko å seie, med unnatak av at du ikkje kan leggje eller eksportere enkeltklipp i full kvalitet som er lengre enn ca. 18min. Det er kanskje sjeldan ein legg inn klipp som er lengre enn det, men om eit bruker eit anna program enn redigeringsprogrammet til å brenne DVDar, kan det vere ei kjedeleg begrensing. Lenke til kommentar
AcerTM662 Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Jeg trykka meg inn på Min Datamaskin-Egenskaper så står det NTFS på Maxtoren, så da er det vel det da. Men det står FAT i bruksanvisninga, mener jeg. Datamaskinen er likevel FAT så det er vel uaktuelt å bruke disken der da. Hvordan er det å jobbe med store filer over nettverket da? Har ledningen mellom ruteren og dataen noe å si her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå