Gå til innhold

Må jeg betale frakt?

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri uttalt meg om at en garanti kan sette forbrukerkjøpsloven til side, dette står jo klart i fkjl. § 3.

Det jeg er i mot er at dere blander sammen uttrykkene garanti og reklamasjon, noe som absolutt ikke er heldig da dette er to vidt forskjellige rettigheter som har kommet til på to ytterst helt forskjellige måter.

5687682[/snapback]

Og det er jeg imot er helt unødvendig kverulering, all den tid trådstarters skjermkort med 99,9% sannsynlighet ikke har noe garanti som strekker seg ut over 5 år (sannsynligvis er garantien 1 år på slike ting, men korriger meg gjerne om jeg tar feil). Det er helt unødvendig å komme med søkte eksempler for å forsøke å bevise et poeng. I praktisk talt alle slike tilfeller (ærlig talt, hvor mange produkter har en garantitid på over 5 år?) vil reklamasjonstiden være lenger enn eller like lang som garantitiden, og kunden vil følgelig ha krav på å få dekket fraktkostnader i forbindelse med retur av en defekt vare, uansett om butikken bestemmer seg for at dette er en garantisak eller en reklamasjonssak.

Forøvrig ser jeg ikke helt hvor jeg har blandet sammen uttrykkene garanti og reklamasjon.

Jeg regner med at vi da kan konkludere med at trådstarter helt fint kan kreve sine fraktutgifter dekket av Komplett, med mindre skjermkortet er 6 år gammel og fremdeles er dekket av garanti?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange produkter som har garantitid over 5 år. Ikeas senger, Leatherman, Zippo, noe av Biltemas verktøy, noen vedovner/ peiser, rustgaranti på biler (Mercedes har vel 35 år) + sikkert mange flere eksempler.

Ja, selvfølgelig skal trådstarter ha dekket fraktutgiftene etter forbrukerkjøpsloven.

Forresten så har MSI tre års garanti på sine skjermkort kjøpt etter en viss dato i 2003 :!:

Lenke til kommentar
Mange produkter som har garantitid over 5 år. Ikeas senger, Leatherman, Zippo, noe av Biltemas verktøy, noen vedovner/ peiser, rustgaranti på biler (Mercedes har vel 35 år) + sikkert mange flere eksempler.

Ja, selvfølgelig skal trådstarter ha dekket fraktutgiftene etter forbrukerkjøpsloven.

Forresten så har MSI tre års garanti på sine skjermkort kjøpt etter en viss dato i 2003  :!:

5687785[/snapback]

Datakomponenter KVTL...datakomponenter (som i hardware dot no). Ikeasenger og deres garanti kan du sikkert diskutere på et forum egnet for dette :roll:

Endret av Jungel
Lenke til kommentar

Ser dette utartet seg til en artig liten feide her :p

Uansett, jeg sender mail til komplett.no med en kopi av kvitteringen og spør pent om å få dekket utgiftene mine.

Jeg kan poste her igjen når jeg får svar :)

Lenke til kommentar

Fantastisk at vi kom til en konklusjon i alle fall. En konklusjon jeg forøvrig la frem tidlig i tråden.

Et annet tips fra meg er; Det er alltid lov å prøve seg. Fordi om man faktisk ikke skal ha penger igjen for det ene eller det andre er det ingen i verden som kommer å tar av deg buksene om man ber om dette og får avslag eller medhold. Jeg vet ikke hvor mange 1000 jeg har tjent på å være frempå, klage og/eller purre. Men en ting er sikkert, det er snakk om mange 1000-lapper.

Lykke til Dozer_ :)

Lenke til kommentar

Jeg synes selv at det er flisspikkeri å diskutere blanding av begrepene reklamasjon og garanti. Da garanti kun kan bli en utvidelse av Forbrukerkjøpsloven skal man uansett ha rett til pengene for frakt igjen.

Dersom butikken sier nei til dekket fraktkostnader i situasjoner om 'garanti' har de ikke forstått/lest loven.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Forresten så har MSI tre års garanti på sine skjermkort kjøpt etter en viss dato i 2003  :!:

5687785[/snapback]

Datakomponenter KVTL...datakomponenter (som i hardware dot no). Ikeasenger og deres garanti kan du sikkert diskutere på et forum egnet for dette :roll:

5687796[/snapback]

Nei faktisk ikke. For å sitere ordrett:

"ærlig talt, hvor mange produkter har en garantitid på over 5 år?"

Når det gjelder datakomponenter ka njeg jo nevne at flere ram leverandører har såkalt "Lifetime Warranty", f.eks Kingston:

Lifetime Warranty:

The following Kingston products are covered by this warranty for life:

Memory modules including ValueRAM, HyperX and Kingston system specific memory, Flash memory cards (e.g. Secure Digital, CompactFlash, MultiMediaCard, SmartMedia) ATA Flash, and Linear Flash; memory expansion-boards, networking adapters; routers, hubs and switches without cooling fans (excluding the power supply), Flash adapters and microprocessor upgrade products.

joebush:

Egentlig så er ikke det ett fett, man kan ikke blande eple og pære og kalle det for eple selv om begge tinga er frukt. På samme måte kan man ikke blande reklamasjon og garanti.

Første en butikk gjør når de skal avvise en sak er at de henviser til at garantien er ute. Da kommer oftest kunden med en følgende kommentar: Ja men det er jo fem års garanti på det. Ansatte: Nei, på den varen der er det et års garanti.

Som sagt har den ansatte helt rett og i mange tilfeller vil faktisk ikke forbrukeren tenke noe mer over det. PSData prøvde samme taktikk mot meg, har overhørt samme taktikk på Telebutikken etc. Så den mest effektive måten for å hindre forbrukerene er å bare si at garantien har gått ut. Det er en grunn til å ha disse begrepene avskilt.

Dessuten er det forskjellige formaliteter som spiller inn når en lov blit il og en garanti blir til. Det er et annet argument for at man ikke skal blande disse begrepene.

Lenke til kommentar
Fantastisk at vi kom til en konklusjon i alle fall. En konklusjon jeg forøvrig la frem tidlig i tråden.

Et annet tips fra meg er; Det er alltid lov å prøve seg. Fordi om man faktisk ikke skal ha penger igjen for det ene eller det andre er det ingen i verden som kommer å tar av deg buksene om man ber om dette og får avslag eller medhold. Jeg vet ikke hvor mange 1000 jeg har tjent på å være frempå, klage og/eller purre. Men en ting er sikkert, det er snakk om mange 1000-lapper.

Lykke til Dozer_ :)

5688225[/snapback]

Nei, bare delvis. Du henviste også til at garantibestemmelsene gjorde slik at man skulle få dekt frakten. For å sitere deg:

Ved INNVILGET GARANTI OG REKLAMASJON på et påstått defekt produkt skal kunden ikke lide noen økonomiske tap!

Hadde du derimot skrevet følgende hadde jeg vært enig med deg:

Ved INNVILGET REKLAMASJON på et påstått defekt produkt skal kunden ikke lide noen økonomiske tap!
Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Egentlig så er ikke det ett fett, man kan ikke blande eple og pære og kalle det for eple selv om begge tinga er frukt. På samme måte kan man ikke blande reklamasjon og garanti.

Første en butikk gjør når de skal avvise en sak er at de henviser til at garantien er ute. Da kommer oftest kunden med en følgende kommentar: Ja men det er jo fem års garanti på det. Ansatte: Nei, på den varen der er det et års garanti.

Som sagt har den ansatte helt rett og i mange tilfeller vil faktisk ikke forbrukeren tenke noe mer over det. PSData prøvde samme taktikk mot meg, har overhørt samme taktikk på Telebutikken  etc. Så den mest effektive måten for å hindre forbrukerene er å bare si at garantien har gått ut. Det er en grunn til å ha disse begrepene avskilt.

Dessuten er det forskjellige formaliteter som spiller inn når en lov blit il og en garanti blir til. Det er et annet argument for at man ikke skal blande disse begrepene.

5688874[/snapback]

Jo, for all del. Poenget mitt var i dette tilfellet at, siden det miste man har rett til er FOrbrukerkjoepsloven, og med dette at man skal faa frakt igjen, saa har man like stor rett til aa faa frakten tilbakebetalt om man bruker ordet 'garanti' istedenfor 'reklamasjon'.

Lenke til kommentar

Datakomponenter KVTL...datakomponenter (som i hardware dot no). Ikeasenger og deres garanti kan du sikkert diskutere på et forum egnet for dette  :roll:

5687796[/snapback]

Nei faktisk ikke. For å sitere ordrett:

"ærlig talt, hvor mange produkter har en garantitid på over 5 år?"

Når det gjelder datakomponenter ka njeg jo nevne at flere ram leverandører har såkalt "Lifetime Warranty", f.eks Kingston:

Lifetime Warranty:

The following Kingston products are covered by this warranty for life:

Memory modules including ValueRAM, HyperX and Kingston system specific memory, Flash memory cards (e.g. Secure Digital, CompactFlash, MultiMediaCard, SmartMedia) ATA Flash, and Linear Flash; memory expansion-boards, networking adapters; routers, hubs and switches without cooling fans (excluding the power supply), Flash adapters and microprocessor upgrade products.

Og der fortsetter du jammen å kverulere om noe som alle andre her inne har blitt enige om. Du må seriøst ha fritidsproblemer :no: Men okei, jeg skal gi deg alt med teskjeer neste gang, så jeg er sikker på at du ikke finner et ord du kan henge deg opp i og lage en endeløs tråd ut av.

Frakten dekkes. Punktum.

EDIT: joebush, my point exactly. Og jeg vil tro at det var dette alle andre i denne tråden også mente.

Endret av Jungel
Lenke til kommentar
Jo, for all del. Poenget mitt var i dette tilfellet at, siden det miste man har rett til er FOrbrukerkjoepsloven, og med dette at man skal faa frakt igjen, saa har man like stor rett til aa faa frakten tilbakebetalt om man bruker ordet 'garanti' istedenfor 'reklamasjon'.

5690680[/snapback]

Nei det har du ikke...

Feks. minnet som nevnt over her så MÅ det stå i garantien at frakt utgifter med defekt vare dekkes såfremt reklamasjons retten er utløpt..(etter 2 eller 5 år)

Og der fortsetter du jammen å kverulere om noe som alle andre her inne har blitt enige om. Du må seriøst ha fritidsproblemer  :no:  Men okei, jeg skal gi deg alt med teskjeer neste gang, så jeg er sikker på at du ikke finner et ord du kan henge deg opp i og lage en endeløs tråd ut av.

Frakten dekkes. Punktum.

EDIT: joebush, my point exactly. Og jeg vil tro at det var dette alle andre i denne tråden også mente.

5692504[/snapback]

Han kverulerer ikke men legger fakta på bordet..

Du tar nok feil Jungel

Reklamasjon gir deg rett til å få utgiftene med retur dekket,..

Begge er enig om det...

Garanti gir deg di rettighetene som står beskrevet i garantien.

Så etter 2-5 år(når reklamasjons retten er utløpt) så gir ikke garantien deg noe rett til å få dekket utgiftene i forbinelse ved frak UTEN at det er en del av garantien som er gitt..

Endret av taz
Lenke til kommentar

5690680[/snapback]

Nei det har du ikke...

Feks. minnet som nevnt over her så MÅ det stå i garantien at frakt utgifter med defekt vare dekkes såfremt reklamasjons retten er utløpt..(etter 2 eller 5 år)

Og der fortsetter du jammen å kverulere om noe som alle andre her inne har blitt enige om. Du må seriøst ha fritidsproblemer  :no:  Men okei, jeg skal gi deg alt med teskjeer neste gang, så jeg er sikker på at du ikke finner et ord du kan henge deg opp i og lage en endeløs tråd ut av.

Frakten dekkes. Punktum.

5692504[/snapback]

Han kverulerer ikke men legger fakta på bordet..

Du tar nok feil Jungel

5692553[/snapback]

1. Nå snakker vi ikke om "minnet her over", vi snakker om et skjermkort, som jeg praktisk talt kan garantere deg ikke har mer enn 5 års garanti.

2. Fakta: Frakten dekkes. Punktum.

Kverulering: Evig gnål om ord, fraser, begreper og bagateller som ikke spiller noen som helst rolle for trådstarter og det han lurer på.

Det er tydelig alt for mange folk med fritidsproblemer her inne... :roll: På tide med en givende ferie folkens?

Lenke til kommentar

Se nå hva jeg qouter da man..

Kan quote det igjen for deg...

så ser du hva jeg svarer...

Kan ikke se at noen som er uenig med deg at frakten på skjermkortet dekkes...

Du snakker ikke bare om skjermkortet men mange andre ting som du har feil på..

Sett deg inn i ting før du spyr ut feilinformasjon

Lenke til kommentar

5692636[/snapback]

Les den quoten grundig en gang til du (hint: "i dette tilfellet"), og skaff deg en annen hobby enn å sitte her og kverulere. Ærlig talt.

Lenke til kommentar

taz:

Naar begynte vi aa snakke om 'etter reklamasjonstidens utloep'? Da gjelder jo ikke reklamasjon en gang.

Er det fortsatt garanti etter reklamasjon har gaatt ut sier det seg selv at det er kun garantibetingelsene som gjelder.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

5692636[/snapback]

Du maa rett og slett slutte aa bable. Jeg skjoenner ikke hvor du skal en gang naa. Det er min sitering du har med, men jeg ser ingen sammenheng her med det su naa sier meg.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Les den quoten grundig en gang til du (hint: "i dette tilfellet"), og skaff deg en annen hobby enn å sitte her og kverulere. Ærlig talt.

5692654[/snapback]

I "dette tillfelle "som det er snakk om sa joebush følgene..

"Dersom butikken sier nei til dekket fraktkostnader i situasjoner om 'garanti' har de ikke forstått/lest loven."

Noe som er helt feil..

Igjen garantien gir deg ikke automatisk krav på dekket fraktutgifter..

Blir svar til deg og joebush dette...

Endret av taz
Lenke til kommentar

5692654[/snapback]

I "dette tillfelle "som det er snakk om sa joebush følgene..

"Dersom butikken sier nei til dekket fraktkostnader i situasjoner om 'garanti' har de ikke forstått/lest loven."

Noe som er helt feil..

Igjen garantien gir deg ikke automatisk krav på dekket fraktutgifter..

5693296[/snapback]

Nei, men som sagt er det ingen her som har snakket om hva som skjer 'etter reklamasjonstiden har gaatt'. Dette har du tatt med selv i det siste.

Dvs. at det hele tiden har vaert antatt lengre reklamasjonstid enn garanti, noe som er det typiske.

Og med det trekker jeg meg fra aa diskutere den biten videre da det blir bare meningsloest.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

:!:

Jeg har aldri sagt noe i mot at frakten på dette skjermkortet ikke skal dekkes. Det jeg har sagt at det dekkes etter forbrukerkjøpsloven og mest sannsynlig ikke garantien (ser ikke bort fra at garantien inneholder en slik bestemmlse, men det er lite trolig).

Helt utrolig at noen klarer å vri dette til en diskusjon om at det ikke skal dekkes frakt i denne saken her :dontgetit:

joebush: Hvilken antagelser du har inni deg er nok vanskelig for andre å vite.

Jungel: Det er ikke kverrulering men en presisering om at dette er rettigheter man har etter forbrukerkjøpsloven. Dessuten er dette relevant da det er en kritikk til DJ Zools, om ikke bevisste, informering av rettigheter når flere andre før han har fått til dette korrekt.

Når det gjelder alle andre produkter som IKEA seng, minnekort etc. så var det bare enn motbevisning mot følgende av dine uttalelser:

(ærlig talt, hvor mange produkter har en garantitid på over 5 år?)

Og som jeg har nevnt, det finnes mange produkter.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...