Gå til innhold

Hvilken distro til kun brannmur (fra CD)

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel PC jeg tenkte jeg skulle bruke til brannmur og lurer på hvilken distro jeg skal velge.

Harddisken i PCen bråker noe inn i granskaugen så jeg skulle gjerne hatt en distro som kan kjøres fra CD slik at harddisken kan kobles helt ut. (Hovedkortet har ikke mulighet til å boote fra minnepenn).

Spesifikasjonene til maskinen er Pentium III 500MHz, 128MiB ram, og har et hovedkort med innebygget nettverk. I tillegg tenkte jeg at jeg skulle sette inn et nettverkskort eller to til. Og hvis det lar seg gjøre enkelt, kanskje et kort for WLAN også. Se skissen:

post-3851-1140869734_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ipcop er vel ett alternativ ?

Har en 333mhz og 282mb ram som kjører ipcop på hører sjelden noe lyder fra Hd.

Har vel endel å si hvor my ram en har instalert , vil jeg tro?

Virker ikke som den bruker hardisken noe særlig se bilde.

Synnes ipcop er veldig enkel å sette opp.

post-24249-1140874555_thumb.jpg

Lenke til kommentar

ClarkConnect krever minst 256 MB minne mens PCen bare har 128 MB så den er foreløbig uaktuell. Det virket som den var noe "tung" for CPU også.

Så vidt jeg skjønnte krever Smoothwall harddisk, og nettsidene virket noe ustrukturerte. Men takk for tipset i hvertfall. :)

Ipcop virker også å kreve harddisk. Siden deter idle støy jeg plages med (konstant ekkel pipelyd) og den er planlagt brukt også om natta 2 meter utenfor den normalt åpne soveromsdøra her så vil jeg heller prøve m0n0wall.

Også likte jeg logoen til m0n0wall best :p

Jeg har mekket litt på PCen nå og brent ut CDen som kreves så nå er det like før jeg skal prøve :)

Lenke til kommentar
ClarkConnect krever minst 256 MB minne mens PCen bare har 128 MB så den er foreløbig uaktuell. Det virket som den var noe "tung" for CPU også.

Så vidt jeg skjønnte krever Smoothwall harddisk, og nettsidene virket noe ustrukturerte. Men takk for tipset i hvertfall. :)

Ipcop virker også å kreve harddisk. Siden deter idle støy jeg plages med (konstant ekkel pipelyd) og den er planlagt brukt også om natta 2 meter utenfor den normalt åpne soveromsdøra her så vil jeg heller prøve m0n0wall.

Jeg har mekket litt på PCen nå og brent ut CDen som kreves så nå er det like før jeg skal prøve :)

5663208[/snapback]

Har både m0n0wall og smoothwall men smoothwall har flest bruksområder etter min mening.Og de holder på med en live CD som begynner å ta form og har oppsett for smoothwall på Compact Flash

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

5663208[/snapback]

Den gamle routeren min hadde 48MB ram og 166MHz prosessor, og det gikk strålende med Clarkconnect.

Nå kjører jeg Clarkconnect med 256MB ram og 200MHz prosessor:

21:46:13 up 177 days, 3:17, 0 users, load average: 0.06, 0.06, 0.01

De fleste brukbare distroer krever harddisk, er bare for deg til å gjemme pcen vekk et sted ;)

Lenke til kommentar

Det er bare det at jeg ikke har noen fornuftige plasser å gjøre av den og det passer veldig fint med kabellengder at den står her blandt de andre PCene.

Det har forresten dukket opp et problem. Jeg fant ut at jeg ikke har krysset nettverkskabel til strekket mellom brannmuren og hoved PCen .. Jaja, får fikse det i mårra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det er bare det at jeg ikke har noen fornuftige plasser å gjøre av den og det passer veldig fint med kabellengder at den står her blandt de andre PCene.

Det har forresten dukket opp et problem. Jeg fant ut at jeg ikke har krysset nettverkskabel til strekket mellom brannmuren og hoved PCen .. Jaja, får fikse det i mårra.

5665523[/snapback]

Du trenger da ikke krysset kabel, hvertfall ikke om modemet ditt er rimelig nytt.

Mitt oppsett er slik: Gateway til lyse - vanlig nettv.kabel - gatewayen min - vanlig kabel - switch

;)

Lenke til kommentar

Jeg fant en hjemmelaget skjøtekabel med kryssing på i en skuff så jeg fikk prøvd et lite hakk videre. Den kryssede kabelen er til å koble mellom PCen som skal fungere som brannmur og hovedPCen min (PC1). Se skisse i første innlegg. Uten kryssingen lyste det ikke i nettverkskortet. Med kryssingen lyser det. Men jeg får fortsatt ikke til. Siden det er tre nettverkskort i brannmur-PCen så er jeg ikke sikker på hva som er porten for WAN og LAN. Jeg har prøvd meg litt frem uten å finne ut av det ennå. Jeg skal prøve litt til.

Skjermbildet ser forresten slik ut på brannmurPCen:

post-3851-1140906957_thumb.jpg

Jeg antar jeg ikke skal gjøre noe med denne direkte men styre alt fra hovedPCen via web-grensesnittet når jeg får det opp og går.

Edit: Skjerm, tastatur og mus skal kobles fra etter hvert slik at den lille, lydløse PCen får stå alene. Den skal monteres på veggen under skrivebordet like ved kabelmodemet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
(...)

5665701[/snapback]

Ser der at bare to av nettverkskortene har blitt brukt, du må sikkert sette egne innstillinger for det tredje etterpå. Etter hva som står der skal det første kortet være LAN og det andre WAN, men hvordan det er i praksis kan være forskjellig ;)

Lenke til kommentar
Jeg antar jeg ikke skal gjøre noe med denne direkte men styre alt fra hovedPCen via web-grensesnittet når jeg får det opp og går.

Det stemmer. M0n0wall har et herlig webgrensesnitt. Anbefaler forøvrig at du stifter bekjentskap med den automatiske (og videre konfigurerbare) trafficshaperen til m0n0wall (du finner den i webgrensesnittet). Det er DEILIG å kunne kjøre en SSH-session helt glatt selv når folk sitter og BitTorrenter som verst...

Lenke til kommentar

Bare lurer på en ting her; Blir den pc'n med m0n0wall på en slags switch / router (og m0n0wall er firmware på "switchen") ? Så pc'ne bak (1,2,3) kan brukes akkurat som det hadde vært en router / switch i stedet for "m0n0wall-PC?

Dårlig forklart men =/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Bare lurer på en ting her; Blir den pc'n med m0n0wall på en slags switch / router (og m0n0wall er firmware på  "switchen") ? Så pc'ne bak (1,2,3) kan brukes akkurat som det hadde vært en router / switch i stedet for "m0n0wall-PC?

Dårlig forklart men =/

5681649[/snapback]

En router er egentlig en liten PC da. En pc som router fungerer akkurat likt som en vanlig router, bare mye bedre (sier seg selv, en pc har langt bedre kapasitet :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...