Gå til innhold

Bærbar projektor fra Samsung


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LCD bruker en kraftig lyspære som får splittet lyset i tre deler, disse blir filtrert slik at hver del får sin farge (rød, grønn, blå). Disse fargene passerer gjennom hver sin LCD-panel og blir samlet sammen igjen rett før linsen. Denne oppsplittingen tar mye plass, og hver stråle må fjerne 2/3 av det synlige lyset, dermed står man igjen med kun en tredjedel av lyset til slutt.

 

Jeg har lite erfaring med DLP da jeg aldri har skrudd på dette, men har forstått at hele brikken blir belyst med en farge om gangen via et filterhjul. Dersom filterhjulet roterer fort nok ser det ut som man får alle farger.

 

Lysdioder kan erstatte begge disse løsningene ved at de blir plassert der filtrene står i dag.

Lenke til kommentar
Jeg trodde at projektoren skulle bli mindre, av den grunn at PCWorld omtalte Lommeprojektor til sommeren. Men dette er riktig nok en annen produsent.

 

Jeg vil kanskje anskaffe meg en slik projektor.

 

LED har lenger levetid enn lyspærer for projektorer, samtidig om de er langt mindre, trekker mindre strøm og utvikler lite(eller ingen?) varme.

5668529[/snapback]

 

Lykke til med å lage lys uten å produsere varme :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Ganske genial denne her. Tenker det er mange omreisende Powerpoint-predikanter som ble glad nå. Men kanskje 1024x768 kan oppnåes ved at den blir noen ubetydelige gram tyngre.

5663020[/snapback]

 

Tror nok oppløsning/kontrast og lysstyrke i denne prosjektøren med LED er nær optimal i forhold til hva teknologien tillater idag. Intensiteten i én, og bare én, LED er ikke spesielt høy. I alle avbildende systemer vil intensitet i forhold til lyskildens størrelse være viktigere en ren utstrålt effekt. Det er derfor svært vanskelig å forbedre bildet ved å kombinere flere lyskilder (fordi to lyskilder av samme type får minst dobbelt så stor utstrekning tilsammen som én lyskilde alene). Det går nok fortsatt mange år før man klarer å produsere en LED som slår dagens prosjektørlamper, hvis det er mulig...

 

LED prosjektører blir utklasset på bildekvalitet, med tanke på hva du kan få til med mer tradisjonelle lamper. Den eneste fordelen de har er størrelse og effektforbruk. De LED prosjektørene jeg har sett på diverse messer så langt har blitt vist i påfallende mørke og små avlukker, med veldig lite bilde. 50" er lite, og ikke veldig egnet for Powerpoint i vanlige møterom...

 

Om man bytter lampeteknologi har dette lite å si for LCD/DLP delen av prosjektøren. Man må fortsatt sykle fargene mot DLP-brikken om man bare har én DLP brikke. Hvis LED skal inn i lavkostmarkedet kan det bli tøft å basere seg på 3-brikkesystemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...