Gå til innhold

Hvordan instalere programmer i Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop installert Ubuntu, men har litt problemer med å instalere ting i ubuntu. både i terminalen og ellers.

Jeg laster ned en pakke, åpner den og... den åpner bare andre. Jeg må vel skrive noe i terminal, eller noe slik, men hva? jeg har prøvd å finne noe men det funker ikke...

Noen som har noen? eller har en link til en side som har de?

O_C_C

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det aller meste kan installeres via apt, bare husk å aktiver alle brønnene.

2. Hvis du ikke finner det du leter etter via apt, og du laster ned en *.tar.gz pakke, så installerer du den omtrent slik(det kan lønne seg å lese README eller INSTALL først):

tar xvzf pakke.tar.gz

cd pakke

./configure

make

sudo make install

3. Du finner en finfin manual hvis du trykker på System -> Hjelp. Det finnes også flerfoldige guider, wikier og HOWTOs. De fleste er nevnt på dette forumet opptil flere ganger, du kan også sjekke ubuntuforums osv.

Lenke til kommentar

Det er mange måter å installere programmer på i Ubuntu...

FØRST bør du legge til repositories for community maintained og non-free, dette kan enklest gjøre for en nybegynner med Synaptic (System>Administration>Synaptic Package Manager). Klipp på System>Repositories>Add og huk av de to som ikke alt er huket av.

1 Applications>Add Applications

Her er en liste over populære programmer kategorisert i forhold til hva slags type program det er, det eneste du gjør er å klikke på alle de programmene du vil installere og velger apply.

2.System>Administration>Synaptic Package Manager

Dette er et mer avansert program enn Add Application men fungerer ganske likt.

3.Application>Accessories>Terminal

Å bruke kommandolinja kan virke vanskelig i startet, men vet du hva du skal installere så kan dette være en enkel og grei måte å installere programmer på:

sudo (fordi du gjør en handling som krever at du er root) apt-get install kubuntu-desktop (eller hva du enn vil installere)

----------------------------------------------

Du bør alltid sjekke pakkestyreren først!

4.Laste ned .deb filer fra internet og installere dem:

sudo dpkg -i pakke.deb (du kan også laste ned .rpm filer og gjøre dem om til .deb filer, husker ikke kommandoen, men tviler på at det blir nødvendig)

5. http://www.linuxguiden.no/index.php/Installere_programmer

-----------------------------------------------

Ellers så finnes det programmer som EasyUbuntu og Automatix som fikser ting som støtte for alt av kodekker i media spillere og firefox, installerer nyttige programmer og drivere, osv, osv.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...