Lindsay Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 (endret) Hvordan lage en og hvordan ser den ut? Vil passordbeskytte en mappe på webserveren og opprette brukere og passord på den Og hvor skal den eventuelt ligge? Endret 1. april 2006 av nre1458 Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Den kan gjerne ligge i serverroten. Hvis du har skalltilgang, kan du gå inn i mappen (eks cd /var/www eller cd /home/http) Deretter skriver touch .htaccess. Da har du ihvertfall en tom fil. Deretter kan du åpne den med din favorittekstredigerer (vim, emacs, kedit, kwrite, gedit, bluefish ...) og begynne redigeringen. Det finnes mange sider om htaccess-filen, blant annet wikipedia sin. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 25. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2006 Den kan gjerne ligge i serverroten. Hvis du har skalltilgang, kan du gå inn i mappen (eks cd /var/www eller cd /home/http) Deretter skriver touch .htaccess. Da har du ihvertfall en tom fil. Deretter kan du åpne den med din favorittekstredigerer (vim, emacs, kedit, kwrite, gedit, bluefish ...) og begynne redigeringen. Det finnes mange sider om htaccess-filen, blant annet wikipedia sin. 5663300[/snapback] Mappen som skal passorbeskyttes er /var/www/apache2-default/p Så når jeg oppretter htaccsess og smetter inn dette DirectoryIndex default.php AuthUserFile /var/www/apache2-default/p/brukernavn/www/p/.passord AuthName "Mine hemmelige sider" AuthType Basic <Limit GET> require valid-user </Limit> Så htpasswd -c .passord brukernavn. Men ingen respons så lurer bare på hva jeg gjør eventuelt galt? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Sjekk at httpd har leserettigheter på begge filene. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 (endret) Sjekk at httpd har leserettigheter på begge filene. 5665664[/snapback] Har lest en del om det men skjønner ingenting av det og httpd.config fila i apache2 står det ingenting om att den har leserettigheter til den.Det blir vel til att jeg skrinlegger dette prosjektet da jeg ikke får det til Her er httpd.conf fila # This is here for backwards compatability reasons and to support # installing 3rd party modules directly via apxs2, rather than # through the /etc/apache2/mods-{available,enabled} mechanism. # #LoadModule mod_placeholder /usr/lib/apache2/modules/mod_placeholder.so Endret 26. februar 2006 av nre1458 Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 chmod a+r /var/www/apache2-default/p/brukernavn/www/p/.passord chmod a+r /var/www/apache2-default/p/.htaccess chmod kommer du til å bruke en del, så like greit å ta det med en gang. Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Dette er nok apache-config sin skyld. På min gentoo må jeg åpne /etc/apache2/vhosts.d/00_default_vhost.conf (tror det er /etc/apacge2/sites-available/default på ubuntu/debian) og endre linjen : AllowOverride None til AllowOverride All Ellers får jeg ikke overrida med .htaccess-filer Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 Dette er nok apache-config sin skyld. På min gentoo må jeg åpne /etc/apache2/vhosts.d/00_default_vhost.conf (tror det er /etc/apacge2/sites-available/default på ubuntu/debian) og endre linjen : AllowOverride None til AllowOverride All Ellers får jeg ikke overrida med .htaccess-filer 5667642[/snapback] AuthUserFile /var/www/apache2-default/p/Admin/www/p/.passord AuthName "Mine hemmelige sider" AuthType Basic <Limit GET> require valid-user </Limit> Admin er da bruker som jeg har forstått det og lurer bare på om .htaccsessfila da er riktig. Går da til /var/www/apache2-default/p og lager passordet til bruker Admin og det blir skrevet til passordfila og har editert /etc/apache2/sites-available/default og endret til AllowOverride All. Men fortsatt ikke spørsmål om bruker og passord Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Dette er nok apache-config sin skyld. På min gentoo må jeg åpne /etc/apache2/vhosts.d/00_default_vhost.conf (tror det er /etc/apacge2/sites-available/default på ubuntu/debian) og endre linjen : AllowOverride None til AllowOverride All Ellers får jeg ikke overrida med .htaccess-filer 5667642[/snapback] AuthUserFile /var/www/apache2-default/p/Admin/www/p/.passord AuthName "Mine hemmelige sider" AuthType Basic <Limit GET> require valid-user </Limit> Admin er da bruker som jeg har forstått det og lurer bare på om .htaccsessfila da er riktig. Går da til /var/www/apache2-default/p og lager passordet til bruker Admin og det blir skrevet til passordfila og har editert /etc/apache2/sites-available/default og endret til AllowOverride All. Men fortsatt ikke spørsmål om bruker og passord 5667771[/snapback] Restarta apache? Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 Ja det er det som er så rart da det blir endret i passordfila Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 (endret) /etc/apache2/sites-available/default NameVirtualHost * <VirtualHost *> ServerAdmin webmaster@localhost DocumentRoot /var/www/ <Directory /> Options FollowSymLinks AllowOverride All </Directory> <Directory /var/www/> Options Indexes FollowSymLinks MultiViews AllowOverride None Order allow,deny allow from all # This directive allows us to have apache2's default start page # in /apache2-default/, but still have / go to the right place RedirectMatch ^/$ /apache2-default/ </Directory> ScriptAlias /cgi-bin/ /usr/lib/cgi-bin/ <Directory "/usr/lib/cgi-bin"> AllowOverride None Options ExecCGI -MultiViews +SymLinksIfOwnerMatch Order allow,deny Allow from all </Directory> ErrorLog /var/log/apache2/error.log # Possible values include: debug, info, notice, warn, error, crit, # alert, emerg. LogLevel warn CustomLog /var/log/apache2/access.log combined ServerSignature On Alias /doc/ "/usr/share/doc/" <Directory "/usr/share/doc/"> Options Indexes MultiViews FollowSymLinks AllowOverride None Order deny,allow Deny from all Allow from 127.0.0.0/255.0.0.0 ::1/128 </Directory> </VirtualHost> Endret 26. februar 2006 av nre1458 Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Sjekk Apaches error log, typisk /var/log/httpd/apache_error_log. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 [sun Feb 26 17:26:01 2006] [notice] mod_python: Creating 20 session mutexes based on 20 max processes and 0 max threads. [sun Feb 26 17:26:02 2006] [notice] Apache/2.0.54 (Debian GNU/Linux) mod_python/3.1.3 Python/2.3.5 PHP/4.3.10-16 mod_perl/1.999.21 Perl/v5.8.4 configured -- resuming normal operations [sun Feb 26 19:30:07 2006] [notice] caught SIGTERM, shutting down [sun Feb 26 19:32:14 2006] [notice] mod_python: Creating 20 session mutexes based on 20 max processes and 0 max threads. [sun Feb 26 19:32:15 2006] [notice] Apache/2.0.54 (Debian GNU/Linux) mod_python/3.1.3 Python/2.3.5 PHP/4.3.10-16 mod_perl/1.999.21 Perl/v5.8.4 c Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Får du en 404 eller en 403 status? Sjekk access_log hvis du er usikker. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 Får du en 404 eller en 403 status? Sjekk access_log hvis du er usikker. 5669064[/snapback] Nei jeg bare kommer rett inn uten noe feilmeldinger Ut fra det jeg ser i accsessloggen så er det ikke noe 403 eller 404 Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 <Directory /var/www/> Options Indexes FollowSymLinks MultiViews AllowOverride None Order allow,deny allow from all # This directive allows us to have apache2's default start page # in /apache2-default/, but still have / go to the right place RedirectMatch ^/$ /apache2-default/ </Directory> Det er HER du må endre AllowOverride None til All og restarte apache.. da SKAL det funke Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 (endret) NameVirtualHost * <VirtualHost *> ServerAdmin webmaster@localhost DocumentRoot /var/www/ <Directory /> Options FollowSymLinks AllowOverride All </Directory> <Directory /var/www/> Options Indexes FollowSymLinks MultiViews AllowOverride All Order allow,deny allow from all # This directive allows us to have apache2's default start page # in /apache2-default/, but still have / go to the right place RedirectMatch ^/$ /apache2-default/ </Directory> ScriptAlias /cgi-bin/ /usr/lib/cgi-bin/ <Directory "/usr/lib/cgi-bin"> AllowOverride None Options ExecCGI -MultiViews +SymLinksIfOwnerMatch Order allow,deny Allow from all </Directory Endret 26. februar 2006 av nre1458 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Har også et problem med htaccess... Får spm om passord men brukernavn og passord funker ikke. har sjekket flere ganger. Også restartet httpd. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 Må en ha PHP for å få det til å funke? Sliter fortsatt med att det ikke funker Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 nei, man trenger ikke php for å bruke htaccess Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå